På Kristiania kan du velge mellom fem bachelorgrader, flere mastergrader, fagskoleutdanninger, årstudium og fleksible emner/studier på nett relatert til markedsføring. Alle studier tilbys i Oslo og noen i Bergen.
Kristiania er kjent for sitt gode studentmiljø, og for utdanninger arbeidsgivere etterspør.
På denne siden kan du sammenligne våre utdanninger innen markedsføring. Husk at du også kan få gratis hjelp og veiledning av studentambassadørene våre, både på telefon, e-post og chat!
Felles for alle våre utdanninger innen markedsføring er at du får
lære av dyktige forelesere med lang erfaring fra næringslivet
praktiske oppgaver hentet fra arbeidslivet
jobbe med verktøy og metoder som blir brukt i bransjen
gode praksismuligheter underveis i studiet
bli en del av et inkluderende studiemiljø med høyt engasjement
Bachelorgrader innen markedsføring fra Kristiania
Vi har fem bachelorgrader relatert til markedsføring. Forskjeller i sammensetning av emner gjør at du bør bruke litt tid på å se nærmere på fagkombinasjonene for hver grad.
Et annet råd er å lage en liste over hva du syns er spennende innen markedsføring, og hva du kunne tenkt deg å jobbe med.
På studiesiden om hver bachelorgrad finner du inspirerende artikler om tidligere og nåværende studenter, og du får et inntrykk av studiehverdagen på Kristiania. Du kan der også lese om jobbmuligheter, og vurdere dette opp mot dine drømmer og ambisjoner.
BA markedsføring
Studiested: Oslo Gjennomføring: Heltid, tre år Språk: Norsk
Digital markedsføring er en utdanning som kombinerer markedsføring og teknologi. Studiet er bransjenært, praktisk og teoretisk. Dette gir deg etterspurt kompetanse i et fagfelt som er i konstant endring. Praktiske gruppeoppgaver gir deg erfaring med viktige verktøy og plattformer.
På dette studiet lærer du blant annet å
lage godt innhold som treffer målgruppen
utvikle digitale markedsstrategier
planlegge og gjennomføre digitale kampanjer
analysere og kontrollere effekt av tiltak
Unike emner for denne bachelorgraden er
Kreativt webprosjekt
Innholdskommunikasjon
Innovative organisasjoner
Etikk, samfunnsansvar og bærekraft
Digitale verktøy og kanaler
Interaksjonsdesign
Strategi og datadreven markedsføring
Prestasjon, profesjon og praksis
Les mer om utdanningen og alle emner på studiesiden:
Studiested: Oslo og Bergen Gjennomføring: Heltid, tre år Språk: Norsk
Studiets kombinasjon av markedsføringsfag og salgsledelse gir deg kompetansen du trenger for å bli en profesjonell salgsleder i bedrift til bedrift-markedet (B2B).
Studiested: Oslo Gjennomføring: Heltid, tre år Språk: Norsk
Innovasjon er ikke forbeholdt gründere. Markedsføring og forretningsutvikling kan – og bør – gå hånd i hånd. For å holde følge med forbrukerne, må bedrifter og virksomheter hele tiden tenke nytt. Alle bedrifter i dag er avhengige av å kunne innovere og utvikle seg i takt med markedstrender og den hurtige teknologiske utviklingen.
Du vil blant annet lære om hvordan:
du kan markedsføre nye produkter og tjenester
forretningsmodeller stadig utvikler seg og hvordan du kan være med på å utvikle fremtidens produkter og tjenester
du kan videreutvikle dine kommunikasjons- og teamferdigheter
du kan lage prototyper, landingssider og markedsføringsinnhold til å teste og videreutvikle konsept
Unike emner for denne bachelorgraden:
Team og kommunikasjonstrening
Prosjekt, utvikling og produksjon
Markedsrettet forretningsutvikling
Les mer om utdanningen og alle emner på studiesiden:
Studiested: Oslo og Bergen Gjennomføring: Heltid, tre år Språk: Norsk
Dette er den eneste markedsføringsutdanningen i Norge med spesialisering i merkevare.
Utdanningen gir deg svarene på hvorfor noen velger det ene produktet fremfor det andre – hvorfor noen merker kan gi deg gåsehud, mens andre ikke får deg til å føle noe som helst.
Du vil blant annet lære om:
Organisasjon, ledelse og digital forretningsforståelse
Studiested:Oslo Gjennomføring:Heltid, tre år Språk: Norsk
Utdanningen er et bredt og praktisk studium, hvor du jobber mye i grupper og med med oppdrag fra reelle kunder. Her vil du lære om målgrupper, psykologien bak merkevarer og grunnen til at folk gjør og tenker som de gjør. Det unike med studiet er kombinasjon av det kreative med det analytiske.
Det kvalifiserer deg for jobber både i bedriftenes markedsavdelinger og i kommunikasjonsbyråer.
Skjemaet under gir deg en oversikt over inneholdet i fire bachelorgrader innen markedsføring. Her ser du hvilke emner de har til felles, og hva som skiller dem fra hverandre.
I tillegg til det som står i skjemaet har du fjerde semester der du velger mellomutveksling, praksis eller valgemner. I sjette semester løser du en bacheloroppgave.
Merk at emnene kan variere noe fra år til år. Du finner oppdatert informasjon om alle emner på studiesidene.
Fagskole
Fagskolestudier er ett- eller toårige. Dette passer for deg som vil bygge på en mer teoretisk utdanning, som allerede har erfaring fra arbeidslivet, eller for deg som vil gå mer praktisk til verks og komme raskt i jobb.
Fagskole MF
Studiested: Oslo Gjennomføring: 1 år Språk: Norsk
På digital innholdsproduksjon får du kunnskap om visuell historiefortelling, og hvordan du tar i bruk ulike virkemidler for å formidle et budskap til en mottaker. Dette kan være å informere om noe, promotere en tjeneste eller et produkt eller for å bygge en merkevare.
I løpet av studietiden vil du blant annet få en grundig innføring i:
Fashion Brand Communication tar for seg merkevarekommunikasjon innen mote- og livsstilsindustrien. Dette omfatter alt fra moteprodukter relatert til klær til interiørprodukter og velværeprodukter.
I løpet av to år hos oss vil du blant annet lære om:
Studiested: Oslo Gjennomføring: To år Språk: Norsk
På Reklame og merkekommunikasjon jobber du praktisk og kreativt fra første studiedag. Gjennom utdanningen lærer du å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler for å lage kreativ kommunikasjon til ulike målgrupper og kanaler.
Du lærer blant annet om:
Kreative prosesser og metoder
Konseptutvikling og idéarbeid
Brukerinnsikt og markedsanalyse
Digital innholdsproduksjon
Visuell kommunikasjon og art direction
Kreativ skriving og tekstforfatting
Du slipper å betale studieavgift Oslo kommune dekker hele studieavgiften for denne utdanningen i 2023-2024. Hensikten er å gjøre fagskolene til en viktigere del av utdanningstilbudet.
Gjennomføring: Ett år på nett. Studiet har fast oppstart uke 35, 2023
Nettstudiet i digital markedsføring gir deg kompetanse til å utforme nettsider og distribuere budskap gjennom digitale kanaler, som e-post, søkemotorer og sosiale medier.
Ønsker du oppdatert kunnskap om mulighetene markedsføring kan gi? Behovet hos store og små virksomheter for slik kompetanse er økende. Et årsstudium i markedsføring er derfor en smart investering for din karriere.
Vi har et årsstudium i Oslo, og tre på nett.
Årsstudium MF
Studiested: Bergen og Oslo Gjennomføring: Ett år Språk: Norsk
Markedsføring handler om å jobbe strategisk med å skape verdi, både for bedrifter og kunder. Dette årsstudiet gir deg en innføring i digitale markedsføringsverktøy som vil hjelpe deg å lykkes med dette.
Du lærer om hvordan
analysere ulike markeder
bruke innsikt fra analyse til å utvikle nye tilbud og skape gode kundeopplevelser
bruke markedsføring for nå frem til dine målgrupper på en bedre måte og styrke merkevaren
digitalisering påvirker både organisasjonen og markedsføringen
Utdanningen kombinerer fagområdene markedsføring, journalistikk og kommunikasjon.
PR og strategisk kommunikasjon dreier seg om å legge strategier for en organisasjons kommunikasjon ved å finne kommunikasjonsmålsetninger som støtter opp om organisasjonens visjoner og målsetninger. Det gjøres ved å definere målsetninger, målgrupper og virkemidler som skal gi ønsket effekt.
Vi tilbyr fire mastergrader spisset innenfor markedsføring, kommunikasjon eller journalistikk. En mastergrad kan bidra til flere jobbmuligheter, høyere lønn og mer spennende arbeidsoppgaver.
Master MF
Hvor: Oslo Gjennomføring: To år, heltid Språk: Norsk
En master i markedsføringsledelse gir deg:
fordypning i hvordan forstå og skape verdi for bedrifter og kunder
praktiske oppgaver fra næringslivet
ferdigheter i å omsette innsikt til virkningsfull markedsføring
I tillegg til spesialiseringen innen markedsføringsledelse, kan du vinkle fagprofilen din mot det området du ønsker å jobbe med. Eksempler på slike moduler er:
Hvor: Oslo Gjennomføring: To år, heltid Språk: Norsk
Master i strategisk kommunikasjon er et toårig masterprogram som tilbyr aktuell fagkunnskap i strategi og kommunikasjon, praktiske verktøy og digital trening i hvordan kommunikasjon kan brukes for å realisere organisatoriske målsettinger.
Hvor: Oslo Gjennomføring: To år på heltid, eller fire år på deltid Språk: Engelsk
Datadrevet markedsføring baserer seg på informasjon og innsikt og bidrar til bedre og mer effektive markedsføringsaktiviteter. Gjennom denne mastergraden får du oppdatert og ettertraktet kunnskap om hvordan ny teknologi, datainnsamling og analyse kan benyttes til å ta bedre beslutninger og utvikle markedskampanjer som virkelig treffer blink.
Studer fag som:
Digital Communication and Social Media Marketing
Introduction to IS Research
Digital Consumer Behavior and Consumer Neuroscience