Fagskole - Bergen og Oslo

Digital innholdsproduksjon

Lær å lage, produsere og distribuere innhold til sosiale medier og digitale kanaler.

Oppstart
Høst 2020
Studiested
Bergen og Oslo
Nivå
Fagskole
Pris
50 600 kr pr semester
1900 kr registreringsavgift
Språk
Norsk
Gjennomføring
Heltid
Studielengde
1 år
Studiepoeng
60
Opptakskrav
Ja, se opptaksinformasjon
Med forbehold om endringer
Opptaket for 2021 åpner snart I midten av desember kan du endelig søke på dette studiet, med oppstart høsten 2021

Ønsker du å lære å produsere innhold for digitale plattformer og sosiale medier? En god innholdsprodusent kan ta i bruk tekniske og dramaturgiske virkemidler i visuell historiefortelling, og ved bruk av foto, video, lyd og tekst få frem et ønsket budskap, tilpasset ulike kanaler og målgrupper. 

For at innholdsmarkedsføring skal lykkes, er bedrifter avhengig av dyktige innholdsprodusenter som kan skrive gode tekster og produsere variert innhold – som treffer og engasjerer målgruppen. Produksjonene er gjerne små, men effekten av godt innhold kan være enorme.

På Fagskolen Kristianias ettårige utdanning i Digital innholdsproduksjon, vil du få utvikle dine tekniske produksjonsferdigheter, samtidig som du vil lære deg å jobbe strategisk og langsiktig med planlegging av innhold. Du vil også lære å måle effekten av innholdet som publiseres.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.
Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt med våre studentambassadører her!

Hva lærer du?

Utdanningen legger særlig vekt på at du skal lære å beherske audiovisuelle virkemidler, og du får jobbe praktisk med foto, film, klipp og lyd fra første studiedag. Du vil også lære deg å produsere tekst for ulike formål.

I tillegg vil du få en grundig innføring i:

  • Redaksjonell vurderingsevne
  • Journalistisk arbeid
  • Kanalbasert innholdsproduksjon
  • Forståelse om strategi, markedsplan og merkevarer

God innholdsmarkedsføring baserer seg på en grundig forståelse av både målgruppen og avsenderens behov. For at kommunikasjonen skal ha ønsket effekt, må innholdet som produseres være i tråd med virksomhetens kommunikasjonsstrategi og markedsplaner.

Du vil i løpet av utdanningen arbeide med caser gitt av reelle kunder. Gjennom praktiske øvingsoppgaver og varierte kundeprosjekter vil du lære å tilpasse deg og forstå ulike kunders behov, og hvordan man jobber strategisk med planlegging av innhold basert på virksomhetens planer og fastsatte mål.

Du vil få prøve deg på å produsere innhold for ulike kanaler, og gjennom dette opparbeide deg en god forståelse for hvordan, hvor og når innhold skal distribueres.

Vi gjør oppmerksom på at deler av undervisningen i Bergen vil foregå på engelsk. 

Jobbmuligheter

Det er en stor etterspørsel etter dyktige innholdsprodusenter på dagens arbeidsmarked. Du vil i løpet av studiet opparbeide deg strategisk teft og tekniske evner, som vi gjøre deg til en ettertraktet ressurs i flere bransjer. 

Du vil få kompetanse til å planlegge innhold strategisk, produsere innhold som forsterker historiene du vil fortelle, samt kunne benytte forskjellige digitale plattformer og sosiale medier i publiseringsarbeidet. 

Etter fullført utdanning kan du blant annet søke jobb i:

  • Mediehus
  • Kommunikasjonsbyrå
  • Markeds- og kommunikasjonsavdelinger

Studiet egner seg som en selvstendig utdanning for deg som kommer rett fra videregående, som en tilleggsutdanning for studenter som ønsker å bygge videre på en fagskole-, bachelor- eller mastergrad, eller for deg som har jobbet i noen år, og som ønsker å lære mer om innholdsproduksjon og historiefortelling.

Aktuelt fra digital innholdsproduksjon

Se flere artikler fra Fagskolen Kristiania
  • Thomas Haugersveen står på trappen i parken ved campus  Spikersuppa. Han har kort, brunt hår og skjegg, og har på seg lilla skjorte.

    Fagskolen Kristiania rekrutterer stjernefotograf

    Den prisvinnende fotojournalisten Thomas Haugersveen skal lede Digital innholdsproduksjon. Les mer her!
  • Foto av faglærer for Grafisk design på Fagskolen Kristiania, Ketil Christensen, som veileder student Fredrik Steen Hagen på Zoom.

    Slik er fagskolestudentenes nye digitale studiehverdag

    Det har gått tre uker siden undervisningen på fagskolen ble heldigital, og studentene har måttet tilpasse seg en ny og annerledes studiehverdag.
  • Christian Johannessen studerer Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania.

    Fra selger til innholdsprodusent

    Med den korte og intensive fagskoleutdanningen Digital innholdsproduksjon, fikk Christian Johannessen mulighet til å omskolere seg på bare ett år.
  • Nærbilde av student på Digital innholdsproduksjon på Fagskolen Kristiania, Lisa Fallet Kløfta. I bakgrunnen ser man konturene av en murtrapp og litt grøntområder.

    Digital innholdsproduksjon byr på et hav av karrieremuligheter

    Stadig flere arbeidsgivere søker dyktige innholdsprodusenter som kan lage engasjerende innhold til digitale plattformer.

Studieprogramleder

Thomas Haugersveen
Les mer om Thomas

Kontakt oss

Ønsker du nyhetsbrev?
Ønsker du studiemagasin?
Mobilnummer