Maria Brox og Snorre Bredby står på fortauet utenfor et bygg
Fikk teste ut teorien i praksis på Ski World Cup: – Å være innholdsprodusent på et så stort arrangement krever gode forberedelser. I forkant av prosjektet brukte vi tid på å forstå kunden, og hva de ønsket at vi skulle produsere. Vi gjorde også research på utøverne, og da spesielt de norske, forklarer fagskolestudent Snorre Bredby.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

FIS Ski World Cup er et stort internasjonalt arrangement som årlig tiltrekker seg noen av verdens beste alpinister. Årets konkurranse ble avholdt på Kvitfjell i februar og mars 2024. Kristiania-studentene tilbrakte fem spennende og hektiske dager i Gudbrandsdalen.  

– Det var gøy å være en del av miljøet, og å se hvordan ting fungerer i bransjen, forteller Maria. Hun og klassekamerat Snorre studerer ettårig fagskoleutdanning i Digital innholdsproduksjon ved Kristiania. 

Snorre og Maria sitter på en benk foran ett tre.
Studentene fikk publisere innhold til både Instagram, Facebook, TikTok og LinkedIn. Maria og Snorre er enige om at Instagram er den morsomste kanalen å publisere til. – På Instagram-story er det lavterskel hva man kan poste, og det gjør det mer gøy, forklarer Maria.Foto: Kristiania/Stina Myhre Pedersen

Likt en ekte jobbsituasjon 

For studentene startet dagene i Kvitfjell tidlig med et morgenmøte. Der gikk de gjennom programmet for dagen, diskuterte hva som skulle dekkes og postes i de ulike kanalene.  

– Jeg tror det er ganske likt som det ville vært i en ekte jobbsituasjon, forteller Maria. 

Studentene fordelte arbeidet seg imellom ved å ha definerte roller gjennom hele oppholdet. De hadde fotografer, videografer, klippere, prosjektledere og noen som var ansvarlig for posting.  

Å jobbe med et ekte produkt er en veldig verdifull erfaring å ha med seg videre.

– Jeg var klipper, men også litt potet. Jeg hjalp til der det trengtes, forklarer Snorre. 

Næringslivskonferansen Summit Kvitfjell foregikk samtidig som verdenscupen. Maria forteller at hun tilbragte mye tid i konferanseteltet, der hun hadde ansvar for oppdateringer på Instagram stories.  

– Jeg publiserte info om ulike ting som skulle skje og passet på at vi hadde fotografer til å ta bilder og filme, forklarer hun. 

– Leverte fantastiske historier 

Catharina M. Langfeldt er markeds- og kommunikasjonsansvarlig i World Cup Kvitfjell, og det var hun som engasjerte studentene ved Kristiania. 

Catharina står ute ved tribunene under verdenscupen.
Semesteret til studentene startet med en temaoppgave der de skulle presentere strategi for innhold til World Cup Kvitfjell. – Det var virkelig spennende å se hvordan gruppene løste de ulike problemstillingene. Det var flere konkrete forbedringer som ble foreslått som jeg umiddelbart dro nytte av, forklarer Catharina M. Langfeldt.Foto: Privat

– Behovet for friske idéer og kompetanse innen produksjon til våre sosiale medier-kanaler, var stort. Derfor tok jeg kontakt med fagansvarlig Abel Christoffer Hagen-Aga, forklarer Catharina. 

Hun forteller at hun er svært tilfreds med innsatsen og resultatet av samarbeidet med studentene.  

– Studentene stod ovenfor hektiske dager i Kvitfjell. De skulle få testet det å samarbeide i team, bo tett, samt produsere mye innhold til en ganske krevende kunde i et høyt tempo. På tross av dette leverte studentene fantastiske historier i flere formater tilpasset alle våre ulike kanaler, forteller Catharina. 

Hun forklarer at studentene klarte å skape større engasjement i sosiale medier sammenliknet med tidligere år, samt øke følgerskaren i alle kanalene. 

 – Med den konstante utviklingen når det gjelder kommunikasjon i sosiale medier, er det ingen tvil om at kompetansen til studentene var verdifull for World Cup Kvitfjell, forteller Catharina.  

Verdifull erfaring 

Å være innholdsprodusent på et så stort arrangement krever mye arbeid, og for studentene ble det lange arbeidsdager. Maria og Snorre forteller at det var slitsomt til tider, men at det var veldig givende å se at det de produserte ble publisert. 

– Å jobbe med et ekte produkt er en veldig verdifull erfaring å ha med seg videre, forteller Snorre. 

Nå i ettertid har jeg blitt nærmere de jeg delte hytte med.

Han og Maria fikk mye lærdom av å prøve seg som innholdsprodusenter. De understreker blant annet viktigheten av å lære seg å ta raske valg og å stole på seg selv.  

– Det er veldig morsomt å se hvordan man selv fungerer i en stressende situasjon og at man klarer å håndtere det, forteller Snorre.  

Fått bedre samhold i klassen 

I tillegg til å jobbe sammen på dagtid, bodde studentene tett på hverandre i campinghytter. Snorre forteller at dette tilrettela for at klassen kunne bli bedre kjent. 

– Nå i ettertid har jeg blitt nærmere de jeg delte hytte med, forteller han. 

Studenter fra fagskoleutdanning i Prosjektledelse var også med på turen, og de planla blant annet opplegg med fokus på teambuilding. En kveld samlet alle studentene seg på en hytte og gjorde ulike aktiviteter og oppgaver sammen. 

– Det var veldig hyggelig å samles, forteller Maria. 

Celine og Leane stående i kontorlandskapet til Elg, med logoen til Elg bak seg.

Slik fikk Leane og Celine jobb som SoMe-produsenter i Elg!

Det praktiske kommer først 

På fagskoleutdanningen i Digital innholdsproduksjon lærer studentene alt man trenger for å jobbe som innholdsprodusent. Utdanningen er praktisk rettet og legger vekt på at studentene skal opparbeide seg ferdigheter innen film, foto, klipp og lys.  

– Jeg har alltid gjort det bra i både praktiske og teoretiske fag, og da blir man fort dyttet i en teoretisk retning. Å endelig komme til en utdanning der det praktiske kommer først, er veldig gøy, forteller Maria.  

Snorre forklarer at en av faktorene som spilte inn da han skulle velge utdanning, var at det måtte være mulighet for å ha praksis som en del av studiet. Både Snorre og Maria har hatt praksis hos Viaplay Sport.  

– Jeg er veldig interessert i fotball så å få kombinere det med innholdsproduksjon, som er min andre lidenskap, er veldig kjekt. Dagene går fort, avslutter Snorre.