Bilde av Celine og Leane foran Elg-logoen
De to tidligere Kristiania-studentene kom raskt ut i arbeidslivet: Celine Finnøy (t.v.) ble uteksaminert i 2021, og ansatt hos Elg samme år i juni. Leane Louise Arpia Chiong gikk ut våren 2022 og sikret seg jobb allerede to måneder før endt utdanning!Foto: Kristiania/Theodor Haugen

– Plutselig er ikke reels trendy lenger, og da er vår jobb å finne ut hva det nye er, forteller Leane om jobben som SoMe-produsent.

Bilde av Celine og Leane inne
– Tiktok er en utrolig gøy plattform å jobbe med om man gjør det riktig. Det er mye som skjer, så man må følge godt med, forteller Celine. Foto: Kristiania/Theodor Haugan

Elg er et kreativt byrå som tilbyr alt fra utvikling av kanalstrategier og kampanjer, til produksjon av innhold og drifting av sosiale medier. Jobben til Celine og Leane er å lage innhold til kundenes sosiale medier-kanaler.

– Iblant har kunder konkrete bestillinger, og andre ganger får vi helt frie tøyler, forteller Celine.

Hos Elg får de jobbe med store merkenavn som Obs Bygg, Batiste, Jif, AF-gruppen og Audi. Leane forteller at de lærer mye av å jobbe med et bredt spekter av kunder som har ulike behov.

– Det er utrolig gøy å lage strategier for kunder, og så se at sosiale medier-kontoene deres vokser, legger Celine til.

Det er mange i arbeidslivet som etterspør spisskompetanse på sosiale medier.

Får praktisk kompetanse innen digital innholdsproduksjon

Fra tidligere har Leane Bachelor innen Markedsføring og merkevareledelse, og Celine har Bachelor i PR og strategisk kommunikasjon (tidl. PR og samfunnspåvirkning). For å få enda mer praktisk erfaring, valgte de å bygge på med den ettårige fagskoleutdanningen i Digital innholdsproduksjon.

– Vi følte at vi hadde teorien på plass, men ville ha flere arbeider og konkret erfaring å vise til i fremtidige jobbsøknader, forteller Leane og Celine.

digital innholdsproduksjon lærer man om visuell historiefortelling, og hvordan man best mulig når ut med et budskap digitalt. Studentene får jobbe praktisk med film, foto, klipp og lyd. Jentene forteller at sosiale medier var en rød tråd gjennom hele studieløpet.

– Det er mange i arbeidslivet som etterspør spisskompetanse på sosiale medier, slår Celine fast.

Studentene ved digital Innholdsproduksjon får ofte besøk av gjesteforelesere fra bransjen, som gir dem reelle caser de skal løse. Elg var et av byråene Leane og Celine møtte mens de var Kristiania-studenter.

– Det var veldig interessant å lære mer om Elg. Jeg hadde fulgt med på byrået lenge, og tenkte «der MÅ jeg jobbe», minnes Leane.

Lærere med erfaring fra bransjen

Celine forteller at hun var veldig fornøyd med faglærerne på studiet, og at hun fikk god kontakt med flere av lærerne.

– De faglige kommer rett fra bransjen, og har enorm kunnskap om faget.

Det er så hyggelig å være på jobb, at det er sjeldent folk har hjemmekontor.

Leane forteller at det terskelen for å spørre om hjelp, var lav. Hun fikk både råd og støtte fra en lærer da hun søkte jobb.

– Jeg fikk god hjelp med porteføljen min og intervjuspørsmål – som gjorde det motiverende å søke jobb, forteller hun.

Rustes til arbeidslivet med fagskoleutdanning

Byråleder i Elg Tonje Askim, forteller at er de avhengige av ansatte som kan mye forskjellig, og at den brede kunnskapen til Leane og Celine er veldig verdifull for Elg.

– Leane og Celine er begge to superstjerner hos oss. De bidrar på utrolig mange ulike prosjekter med ulike oppgaver – alt fra strategier til å lage TikToks og holde foredrag, sier Tonje og legger til:

– Begge er veldig flinke til å holde seg oppdatert – og ikke minst til å tørre å lære seg nye ting og utfordre seg selv. Det er jo den aller beste måten å utvikle seg på. Kort sagt er de en fryd å jobbe med, og vi er superstolte av at de jobber i Elg.

Bilde av Celine og Leane inne
Å holde seminar er også en del av jobben til Leane og Celine. Eller ELGinar, som de kaller det. Foto: Kristiania/Theodor Haugan

Leane og Celine forteller at de trives godt på arbeidsplassen sin og sammen med kollegene sine. 

– Det er så hyggelig å være på jobb, at det er sjeldent folk har hjemmekontor.

Jentene er fornøyde med å ha tatt en fagskoleutdanning. De forteller at det ene året på digital innholdsproduksjon gjorde at de følte seg godt rustet til arbeidslivet.

– Jeg kunne valgt å ta en master som hadde gitt meg en høyere akademisk grad, men jeg tror ikke nødvendigvis jeg hadde mestret jobben min noe bedre av den grunn, avslutter Celine.