Bilde av to studenter som står og ser på studentarbeider
Studielengde:2 år

Fashion Brand Communication

Har du en interesse for mote og kommunikasjon? Fashion Brand Communication er den første utdanningen av sitt slag i Norge og åpner for mange spennende karrieremuligheter.
OpptakÅpent
Bilde av to studenter som står og ser på studentarbeider

Nøkkelinformasjon

  • Unikt studium

    Fashion Brand Communication er den eneste utdanningen av sitt slag i Norge.
  • Sterkt fagmiljø

    ESMOD Oslo har tilbudt motestudier siden 1990 og har et veletablert, bredt og solid fagmiljø. 
  • Nærhet til bransjen

    Vårt tette samarbeid med motebransjen gir deg en unik mulighet for nettverksbygging, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Ansvarlig fagmiljø

  • Opptakskrav

    På dette studiet må du innfri krav om fagbrev, yrkeskompetanse,  generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
  • Pris

    62 600 kr pr semester. Studieprogrammet kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Fagskole
  • Høst 2023
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Fashion Brand Communication tar for seg merkevarekommunikasjon innen mote- og livsstilsindustrien. Dette omfatter alt fra moteprodukter relatert til klær til interiørprodukter og velværeprodukter.

Studiet lærer deg å bygge kjennskap til en eksisterende merkevare, og hvordan man kommuniserer produkter og tjenester til ulike målgrupper. Du får også kunnskap om hvordan man jobber med produktutvikling, gjennom tilpasning og utvidelse av merkevarens sortiment med nye produktgrupper.

I løpet av to år hos oss vil du blant annet lære om:

  • Stilhistorie og trender
  • Merkevarekommunikasjon
  • Merkevareutvidelse- og tilpasning
  • Sosiale medier og digitale kampanjer

Studiemodell

Denne fagskoleutdanningen går over to studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis og spesialisering. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • FBC2100Merkevarekommunikasjon <p>Emne gir en innføring i markedskommunikasjon i ulike kanaler. Tema 1 til 3 fokuserer på ulike aspekter ved digital markedsføring og gir en naturlig progresjon for studentene. I det siste temaet samles trådene og studenten skal bruke kompetansen de har opparbeidet seg til å utarbeide markedsplaner ut fra en digital strategi. </p><p> </p><p>Emne 3 <strong>Merkevarekommunikasjon</strong> består av fire underliggende temaer: </p><ol><li>Markedsføring i digitale kanaler </li><li>Tekst og innhold på nett </li><li>Visuell webkommunikasjon </li><li>Digital strategi og markedsplan </li></ol><p> </p><p><strong>Markedsføring i digitale kanaler </strong>I dette temaet får studenten en innføring i innholdsmarkedsføring, inbound marketing, influencer marketing og søkemotormarkedsføring.</p><p> </p><p><strong>Tekst og innhold på nett </strong></p><p>Temaet omhandler kundens adferd på nett og hvordan man tilrettelegger innhold for målgruppen.</p><p>Studenten lærer om bruk av tekst i kommunikasjon på nett.</p><p> </p><p><strong>Visuell webkommunikasjon </strong></p><p>Dette temaet gir en innføring i hvordan studenten skal gå frem ved utvelgelse av bilder til ulike digitale markedsføringskanaler. Temaet tar også for seg grunnleggende opplæring i komposisjon og andre grep en kan ta for å ta/velge riktig bilde til riktig kanal. Temaet går i tillegg i dybden på hvordan en kan bruke ulike former for visuelle virkemiddel og ulike markører for å nå ut til ulike målgrupper i ulike kanaler.</p><p> </p><p><strong>Digital strategi og markedsplan</strong> </p><p>I dett temaet samles trådene fra de andre temaene. Studentene lærer sammenhengen mellom strategi, planer, tiltak, og lærer hvordan de kan jobbe med digitale tiltak som kan bidra til at planer og strategiske mål i en virksomhet kan bli nådd.</p>
  • FBC2200Profesjonalisering <p>Emnet har fokus på studentens møte med arbeidsliv og gjennomføring av prosjektet. Gjennom møte med utdanningens samarbeidspartnere vil studenten få kjennskap til hvordan arbeidsoppgaver blir løst innen mote- og livsstilindustrien. Gjennom arbeid med fordypning og spesialisering, koordinerer og leder studenten sitt eget fordypningsprosjekt. Studenten innhenter informasjon til fordypningsprosjektet brand extension, gjennom møte(r) med bedrift i mote- og livsstilindustrien. </p><p> </p><p>Emne 4 <strong>Profesjonalisering</strong> består av to underliggende tema </p><ol><li>Introduksjon til fordypningsprosjekt </li><li>Fordypningsprosjekt </li></ol><p> </p><p><strong>Introduksjon til fordypningsprosjekt</strong></p><p>Introduksjon til fordypningsprosjekt handler om å utarbeide en idé til videreutvikling, sortimentsutvidelse og kommunikasjon av en merkevare. </p><p> </p><p><strong>Fordypningsprosjekt </strong> </p><p>Studenten utarbeider og gjennomfører sitt forslag til videreutvikling, sortimentsutvidelse og kommunikasjon av en valgt merkevare. </p>

Hva kan du bli?

Møt fagmiljøet

  • Vår fagstab

    ESMOD Oslo har tilbudt studier siden 1990 og har et veletablert, bredt og solid fagmiljø. Lærerne er en del av det internasjonale ESMOD-systemet, og må gjennom en faglig godkjenning via ESMOD International. Lærerteamet vårt har med seg både nasjonal og internasjonal erfaring, og har hatt ulike roller og stillinger i mote- og livsstilsbransjen. Noen har jobbet for store internasjonale merkevarer og andre eier og driver egne merkevarer. Disse spennende erfaringene tar de med seg inn i undervisningen og dette gjør studiene våre svært relevante og engasjerende. Du vil også møte gjestelærere som hentes inn fra bransjen for å fortelle om sine spesialfelt.
ESMOD Oslo har tilbudt motestudier siden 1990. Hos oss får du en utdanning som er anerkjent over hele verden, og som åpner for mange spennende karrieremuligheter i motebransjen.

Livet som student på ESMOD

Å være student handler om mye mer enn å studere! Ved ESMOD Oslo blir du en del av et stort kreativt miljø og får tilgang til fasiliteter i toppklasse! 

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april 2023. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2023. Merk at 15. april 2023 er på en lørdag.
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter