Institutt for kommunikasjon

Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon. 

Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder. 

Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. 

  • Ketil Raknes

    Ketil Raknes

    • Høyskolelektor / Instituttleder

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ketil Raknes
  • Thea Landsverk

    Thea Landsverk

    • Rådgiver

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Thea Landsverk
  • Anders Olof Larsson

    Anders Olof Larsson

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Anders Olof Larsson
  • Ester Conings Vanvik

    Ester Conings Vanvik

    • Høyskolelektor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ester Conings Vanvik
  • Arne H. Krumsvik

    Arne H. Krumsvik

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Arne H. Krumsvik
  • Bente Kalsnes

    Bente Kalsnes

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Bente Kalsnes
  • Runar Kristiansen

    Runar Kristiansen

    • Høyskolelærer

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Runar Kristiansen
  • Jon Martin Larsen

    Jon Martin Larsen

    • Høyskolelektor
    • Stipendiat

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Jon Martin Larsen

Forskningsprosjekter

  • the SMDPA project will develop a tool that will allow the gathering of data from platforms where API access is not available or is dwindling. Specifically, we seek to mirror and expand the capabilities of the currently-functioning, soon to be disbanded CrowdTangle service which allow for the collection of post-level data from Facebook Pages (the type of presences that are typically curated by companies and organizations – not personal profiles), as well as the collection of similar data from...

  • Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...

    • Engelsk

    The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...

  • The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...

Aktuelt fra instituttet

  • Politikere forveksler posisjonen de er tildelt, med egne persolige evner
    Institutt for kommunikasjon

    Politikere forveksler posisjonen de er tildelt, med egne persolige evner

    Mens jeg var statssekretær var journalistene alltid interessert i hva jeg hadde å si. Da jeg sluttet, ble det stille, veldig stille, skriver Ketil Raknes.
    Les mer
  • Hva skjedde med ordene feil, slendrian, misforståelser og tabber?
    Institutt for kommunikasjon

    Hva skjedde med ordene feil, slendrian, misforståelser og tabber?

    Vi kan spørre om vi lever i en slags moralsk-språklig antibac-tid, hvor vi ikke kan bli rene nok. En tid hvor alt som stikker ut og kan være ukorrekt, skal vaskes og desinfiseres, skriver retorikkekspert Kjell Terje Ringdal.
    Les mer
  • Kristiania først ute med akademisk valganalyse
    Institutt for kommunikasjon

    Kristiania først ute med akademisk valganalyse

    15 dager etter valget lanserer Høyskolen Kristiania en digital rapport med 21 bidragsytere fra flere av Norges ledende forskningsinstitutter på feltene politisk kommunikasjon, valgforskning, journalistikk og statsvitenskap.
    Les mer
  • Kunstig intelligens, jobben din og deg
    Institutt for kommunikasjon

    Kunstig intelligens, jobben din og deg

    Teknologien endrer arbeidsmarkedene. Men jobben din vil ikke bli erstattet av kunstig intelligens – den vil bli erstattet av en person som bruker kunstig intelligens.
    Les mer
  • Nine recommendations on risk communication during health crises
    Institutt for kommunikasjon

    Nine recommendations on risk communication during health crises

    Building trust – especially related to health issues – is an essential tool for governments and public health authorities to effectively manage future pandemics.
    Les mer
  • Stor fare for mismatch på datingplattformer
    Institutt for kommunikasjon

    Stor fare for mismatch på datingplattformer

    Datingplattformer matcher etter prinsippet om at «like barn leker best». Men forskere mener at faren for mismatch er stor.
    Les mer

Studier