Institutt for kommunikasjon
Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon.
Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder.
Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå.
Ansatte
Forskningsprosjekter
Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...
- DigiLove
- Engelsk
The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...
The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...
Aktuelt fra instituttet
- Institutt for kommunikasjonLes mer
Stor fare for mismatch på datingplattformer
Datingplattformer matcher etter prinsippet om at «like barn leker best». Men forskere mener at faren for mismatch er stor. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Poor communication puts lives at risk
Why England failed and Scotland succeeded with communication during COVID-19. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Næringslivslobbyisme kan dominere de politiske partiene på Stortinget
Lobbyister har som sin fremste jobb å påvirke utformingen av offentlig politikk. Snakker de fellesskapets beste? - Institutt for kommunikasjonLes mer
Kunsten å overbevise
For å nå fram med et budskap må både tørre fakta og følelser kombineres, sier Kjell Terje Ringdal. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Lobbyisme: De beste påvirkerne lar politikerne skinne
Hvordan makter noen organisasjoner å flytte politikk i sin retning og andre ikke? - Institutt for kommunikasjonLes mer
Er ChatGPT en trussel for journalistikken? Les hva chatboten selv svarer
Kunstig intelligens er i ferd med å endre måten vi formidler og konsumerer nyheter på.
Studier
- Journalistikk
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Kreativ markedskommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- PR og strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Master
- Heltid
- Digital journalistikk
- Oslo
- Master
- Heltid
- Digital journalistikk (deltid)
- Oslo
- Master
- Deltid
- Innholdsmarkedsføring
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid
- PR og kommunikasjon
- Nettstudium
- Årsstudium
- Deltid