Institutt for kommunikasjon

Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon. 

Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder. 

Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. 

Forskningsprosjekter

    • Engelsk

    The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...

  • The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...

Aktuelt fra instituttet

  • Kristianiarapport: Eldres utfordringer i arbeidslivet tones ned i media
    Institutt for kommunikasjon

    Kristianiarapport: Eldres utfordringer i arbeidslivet tones ned i media

    Norske medier fremstiller arbeidstakere over 50 år positivt. Utfordringer for eldre i arbeidslivet tones ned i den journalistiske vinklingen, og løsningene individualiseres. 
    Les mer
  • Nå er det nødvendig med flere russiske stemmer
    Institutt for kommunikasjon

    Nå er det nødvendig med flere russiske stemmer

    – Norske medier må tørre å bruke Novaya Gazeta i dekningen sin, skriver Jon Martin Larsen.
    Les mer
  • Tar doktorgrad på uavhengig LHBT+-forskning
    Institutt for kommunikasjon

    Tar doktorgrad på uavhengig LHBT+-forskning

    – Jeg er svært stolt over å få denne muligheten. Det sier Jon Martin Larsen, Kristianias første stipendiat ved Kristianias eget doktorgradsprogram.
    Les mer

Studier