Institutt for kommunikasjon
Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon.
Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder.
Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå.
Ansatte
Forskningsprosjekter
the SMDPA project will develop a tool that will allow the gathering of data from platforms where API access is not available or is dwindling. Specifically, we seek to mirror and expand the capabilities of the currently-functioning, soon to be disbanded CrowdTangle service which allow for the collection of post-level data from Facebook Pages (the type of presences that are typically curated by companies and organizations – not personal profiles), as well as the collection of similar data from...
Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...
- DigiLove
- Engelsk
The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...
The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...
Aktuelt fra instituttet
- Institutt for kommunikasjonLes mer
Politikere forveksler posisjonen de er tildelt, med egne persolige evner
Mens jeg var statssekretær var journalistene alltid interessert i hva jeg hadde å si. Da jeg sluttet, ble det stille, veldig stille, skriver Ketil Raknes. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Hva skjedde med ordene feil, slendrian, misforståelser og tabber?
Vi kan spørre om vi lever i en slags moralsk-språklig antibac-tid, hvor vi ikke kan bli rene nok. En tid hvor alt som stikker ut og kan være ukorrekt, skal vaskes og desinfiseres, skriver retorikkekspert Kjell Terje Ringdal. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Kristiania først ute med akademisk valganalyse
15 dager etter valget lanserer Høyskolen Kristiania en digital rapport med 21 bidragsytere fra flere av Norges ledende forskningsinstitutter på feltene politisk kommunikasjon, valgforskning, journalistikk og statsvitenskap. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Kunstig intelligens, jobben din og deg
Teknologien endrer arbeidsmarkedene. Men jobben din vil ikke bli erstattet av kunstig intelligens – den vil bli erstattet av en person som bruker kunstig intelligens. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Nine recommendations on risk communication during health crises
Building trust – especially related to health issues – is an essential tool for governments and public health authorities to effectively manage future pandemics. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Stor fare for mismatch på datingplattformer
Datingplattformer matcher etter prinsippet om at «like barn leker best». Men forskere mener at faren for mismatch er stor.
Studier
- Journalistikk
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Kreativ markedskommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- PR og strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Sosiale medier og innholdsmarkedsføring
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Master
- Heltid
- Innholdsmarkedsføring
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid
- PR og kommunikasjon
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid