Institutt for kommunikasjon
Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon.
Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder.
Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. Her kan du bli bedre kjent med våre doktorgradsstudenter!
Ansatte
Matilde Balatti
- Vitenskaplig assistent
- Vitenskapelig assistent
Kristiania
Institutt for kommunikasjon
Matilde Balatti
Forskningsprosjekter
Dette prosjektet vil undersøke hvorvidt, og eventuelt hvordan, plattformselskapenes algoritmiske redaktørledd begrenser mangfoldet av nyheter som nordmenn blir eksponert for i sosiale medier. Gjennom innholdsanalyser av hva et utvalg norske medier publiserer i sosiale medier, intervjuer med 15-20 sosiale medier-redaktører, samt observasjon i to redaksjoner, vil prosjektet synliggjøre både mangfoldet i hva som faktisk publiseres og de erfaringer redaksjonene har medplattformenes modereringsalg...
The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...
- DigiLove
- Engelsk
The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...
Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...
Aktuelt fra instituttet
- Institutt for kommunikasjonLes mer
Slik dekker Kristiania-studenter krig
Hvert år lærer nye journalistikkstudenter ved Kristiania å dekke krig og konflikt. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Dette er mennene kvinnene leter etter
Intelligens, praktiske ferdigheter og initiativ er på sjekklista når kvinnene vurderer mulige partnere i heteroseksuelle forhold. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Hvordan blir du en god historieforteller?
Plotutvikling, karakterbygging, og stemningssetting hjelper deg gjennom skriveprosessen. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Algoritmenes makt over nyhetsstrømmen
Medietilsynet har bevilget over 800.000 kroner til Kristiania-prosjektet “Algoritmiske redaktører og mediemangfold” - Institutt for kommunikasjonLes mer
Desinformasjon i supervalgåret
Valg i mer enn 50 land, KI-generert feilinformasjon og autoritære politiske ledere på fremmarsj – hva kan gå galt i 2024? - Institutt for kommunikasjonLes mer
Let it stream, let it stream, let it stream
Kontekst og «mood» er blitt de nye sjangrene, og korte låter dominerer streaminglistene. Hva tenker musikkartistene om måten strømmetjenestene fungerer?
Studier
- Journalistikk
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Kreativ markedskommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- PR og strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Sosiale medier og innholdsmarkedsføring
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Master
- Heltid
- Innholdsmarkedsføring
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid
- PR og kommunikasjon
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid