Institutt for kommunikasjon

Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon. 

Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder. 

Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. 

  • Ketil Raknes

    Ketil Raknes

    • Høyskolelektor
    • Instituttleder

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ketil Raknes
  • Anders Olof Larsson

    Anders Olof Larsson

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Anders Olof Larsson
  • Ester Conings Vanvik

    Ester Conings Vanvik

    • Høyskolelektor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Ester Conings Vanvik
  • Arne H. Krumsvik

    Arne H. Krumsvik

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Arne H. Krumsvik
  • Bente Kalsnes

    Bente Kalsnes

    • Professor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Bente Kalsnes
  • Runar Kristiansen

    Runar Kristiansen

    • Høyskolelærer

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Runar Kristiansen
  • Jon Martin Larsen

    Jon Martin Larsen

    • Høyskolelektor
    • Stipendiat

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Jon Martin Larsen
  • Roger Gjermundshaug

    • Høyskolelektor

    Kristiania

    Institutt for kommunikasjon

    Roger Gjermundshaug

Forskningsprosjekter

  • Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...

    • Engelsk

    The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...

  • The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...

Aktuelt fra instituttet

  • Stor fare for mismatch på datingplattformer
    Institutt for kommunikasjon

    Stor fare for mismatch på datingplattformer

    Datingplattformer matcher etter prinsippet om at «like barn leker best». Men forskere mener at faren for mismatch er stor.
    Les mer
  • Poor communication puts lives at risk
    Institutt for kommunikasjon

    Poor communication puts lives at risk

    Why England failed and Scotland succeeded with communication during COVID-19.
    Les mer
  • Næringslivslobbyisme kan dominere de politiske partiene på Stortinget
    Institutt for kommunikasjon

    Næringslivslobbyisme kan dominere de politiske partiene på Stortinget

    Lobbyister har som sin fremste jobb å påvirke utformingen av offentlig politikk. Snakker de fellesskapets beste?
    Les mer
  • Kunsten å overbevise
    Institutt for kommunikasjon

    Kunsten å overbevise

    For å nå fram med et budskap må både tørre fakta og følelser kombineres, sier Kjell Terje Ringdal.
    Les mer
  • Lobbyisme: De beste påvirkerne lar politikerne skinne
    Institutt for kommunikasjon

    Lobbyisme: De beste påvirkerne lar politikerne skinne

    Hvordan makter noen organisasjoner å flytte politikk i sin retning og andre ikke?
    Les mer
  • Er ChatGPT en trussel for journalistikken? Les hva chatboten selv svarer
    Institutt for kommunikasjon

    Er ChatGPT en trussel for journalistikken? Les hva chatboten selv svarer

    Kunstig intelligens er i ferd med å endre måten vi formidler og konsumerer nyheter på.
    Les mer

Studier