Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge

En gruppe mennesker med pride-flagg på jobb
Ny presidentordre endrer hvordan bedrifter i USA jobber med mangfold, likestilling og inkludering (MLI). Høyskolelektor og PhD. kandidat Ester Conings Vanvik spår hvordan dette kan påvirke MLI-programmer i Norge.Foto: iStock / Mongkolchon Akesin

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Mangfold

Kort oppsummert:

  • Politiske endringer i USA påvirker også Norge, ettersom store selskaper som Accenture, McDonald's og Meta avvikler mangfoldsprogrammer. Dette kan føre til økt gransking av norske MLI-tiltak, særlig i selskaper med internasjonale forbindelser.

  • Ester Conings Vanvik, høyskolelelektor ved Kristiania, mener at "diversity washing" kan få mer oppmerksomhet i Norge. Bedrifter kan bli presset til å bevise at de faktisk jobber for mangfold, ikke bare bruker det som markedsføring.

  • Vanvik mener at når Pride-måneden nærmer seg, vil det bli tydelig hvem som viser ekte støtte – og hvem som kun bruker regnbueflagget for profitt.

(Sammendraget er laget av KI og kvalitetssikret av redaksjonen).

President Trumps nylige presidentordre som retter seg mot mangfold, likestilling og inkludering, såkalte MLI-programmer, i både offentlig og privat sektor, har utløst en betydelig endring i hvordan bedrifter i USA forholder seg til disse initiativene. Flere store amerikanske selskaper reduserer eller avvikler sine MLI-programmer. Selv om disse endringene hovedsakelig skjer i USA, kan de få konsekvenser for andre land, inkludert Norge. 

Ansattbilde av Ester Conings Vanvik.
Ester Conings Vanvik er høyskolelektor og PhD. kandidat ved Kristiania og underviser i PR og kommunikasjon. Hun har også lang erfaring fra medie- og reklamebransjen som prosjektleder, leder og konsulent både i Norge og Belgia. Foto: Kristiania.

Norge, som er kjent for sin progressive holdning til sosiale spørsmål, vil sannsynligvis håndtere MLI-situasjonen annerledes enn USA. Likevel kan påvirkningen fra internasjonale trender og det faktum at mange selskaper opererer globalt potensielt påvirke norske bedrifter og samfunnet flere måter. 

Slik kan norske bedrifter bli påvirket av internasjonale MLI-trender:

  1.  Økt gransking: Norske selskaper kan oppleve økt gransking av sine MLI-initiativ, spesielt de med internasjonale operasjoner eller partnerskap. Dette kan føre til grundigere evalueringer av hvor effektive og ekte mangfoldsprogrammene er.
  2. Genuine forpliktelser: Begrepet "diversity washing" kan få mer oppmerksomhet i Norge. Selskaper kan bli presset til å vise en genuin forpliktelse til mangfold utover overfladiske påstander eller markedsføringsstrategier.
  3. Regulatorisk respons: Norske myndigheter kan komme til å vurdere å iverksette eller styrke reguleringer for å sikre at selskaper opprettholder robuste MLI-praksiser, potensielt som en motvekt til trenden i USA.
  4. Korporativ revurdering: Noen norske selskaper, spesielt de som har hovedkontor i USA, har USA som stort marked eller har viktige samarbeidspartnere i USA, kan revurdere sine MLI-strategier for å balansere internasjonalt press med lokale verdier og forventninger.
  5. Offentlig diskurs: Debatten rundt MLI-initiativ kan bli intensivert i Norge, noe som potensielt fører til økt offentlig bevissthet og diskusjon om mangfoldets rolle i arbeidslivet og samfunnet.
  6. Forskning og innovasjon: Norske akademiske institusjoner og tenketanker vil kanskje øke fokus på å evaluere og studere effektiviteten og virkningen av MLI-programmer, og dermed bidra til den globale kunnskapsbasen om dette emnet.

Store selskaper går ulike veier

Flere internasjonale selskaper har begynt å trekke tilbake sine MLI-programmer. Ansatte i Accenture har nylig mottatt en e-post fra toppsjef Julie Sweet, hvor hun informerer om at selskapet vil avslutte sine mål om mangfold, likestilling og inkludering. Dette skjer som en respons på de politiske endringene i USA nylig.  

I tillegg har McDonald's nylig annonsert at de vil avslutte noen av sine mangfoldspraksiser. Ford har også besluttet å trekke tilbake sine MLI-tiltak. Meta (tidligere Facebook) har bekreftet at de vil avslutte sitt MLI-program som inkluderer ansettelse, opplæring og valg av leverandører. Andre selskaper som Pepsi, Google Ford, Amazon, Boeing og Walmart har også redusert eller avsluttet sine MLI-initiativ.

Med Pride-måneden som nærmer seg, blir det spennende å se hvilke selskaper som faktisk flagger regnbueflagget

Men, noen selskaper som Costco, Apple, Deutsche Bank and Cisco står imot, og noen andre selskaper sier at de kanskje må finne nye ord for å beskrive sine mangfoldstiltak, ettersom begrepet "MLI" har blitt mer politisk ladet. 

Når mangfold blir markedsføring

Et kritisk element i denne diskusjonen er fenomenene "rainbow washing" og "diversity washing". Rainbow washing refererer til selskaper som signaliserer støtte til LHBTQ+-samfunnet ved å bruke regnbuefarger i markedsføringen, uten å gjøre noe substansielt for å hjelpe samfunnet. Diversity washing innebærer at selskaper ansetter medlemmer av minoritetsgrupper i roller som ikke har noen reell funksjon utover å bygge falsk tillit i samfunnet for å tjene mer penger. 

Med Pride-måneden som nærmer seg, blir det spennende å se hvilke selskaper som faktisk flagger regnbueflagget 20. juni og viser ekte støtte til mangfold og inkludering, og hvilke som bare har vist støtte til Pride tidligere år som et overfladisk markedsføringsstunt. 

Referanser:

Baker, A., et al. (2022) Diversity Washing, SSRN Electronic Journal.

Gillberg, N. (2024) Online corporate communication of diversity and inclusion: washing as aspirational talk, Equality, Diversity and Inclusion, 43(9), pp. 39-54. 

Marques, J. F., (2010) Colorful window dressing: A critical review on workplace diversity in three major American corporations, Human Resource Development Quarterly, 21(4), pp. 435-447. 

Olbermann, Z., et al. (2024) You Are So Much Like Me - You Just Have to Tell the Truth: Impact of User-Influencer Similarity on Parasocial Interactions in the Perception of Diversity Washing in Advertising, Journal of Current Issues & Research in Advertising, 45(4), pp. 456-475. 

Vertovec, S. (2013) "Diversity" and the Social Imaginary, European Journal of Sociology, 53(13), pp. 287-312. 

Tekst: Ester Conings Vanvik, lektor og Ph.D.-student ved Kristiania.

Denne teksten ble først publisert på kom24.no den 16. februar 2025 under tittelen "Kan Trump påvirke mangfoldsarbeidet i Norge?".

Vi vil gjerne høre fra deg!

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Can we leave fact checking to AI? 
    Kunnskap Kristiania

    Can we leave fact checking to AI? 

    Companies are trying to convince us to use AI-based solutions for fact-checking. We found that human involvement remains immutable.
    Les mer
  • Hvorfor tollkrig nå , og hvem vinner ?  
    Kunnskap Kristiania

    Hvorfor tollkrig nå , og hvem vinner ?  

    Tidligere handelskriger har fått skylden for Den store depresjonen på 1930-tallet. Er vi på vei dit igjen?
    Les mer
  • Triksene som gjør Temu uimotståelig  
    Kunnskap Kristiania

    Triksene som gjør Temu uimotståelig  

    Lave priser, tidspress og spillaktige bonusbelønninger lokker deg til å gjøre impulskjøp.
    Les mer
  • Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge
    Kunnskap Kristiania

    Trump kan påvirke hvordan vi jobber med likestilling, inkludering og mangfold i Norge

    Når store amerikanske selskaper kutter i mangfoldstiltak, kan det få ringvirkninger også i Norge. Vil norske bedrifter stå imot trenden eller følge etter?
    Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Kunnskap Kristiania er Kristianias kunnskapsmagasin. Vi gir deg nytt om forskning, fag, kunstnerisk utviklingsarbeid og aktuell samfunnsdebatt. Nyhetsbrevet sendes ut to ganger i måneden.
Abonnér