Dresskledd voksen mann står sammen med en ung kvinne i bunad.
Professor Runar Døving har undervist Hanna-Sofie Lopes Ullern som har en Master i markedsføringsledelse. – Du fortjener denne prisen så sykt mye, sier hun og forteller at hun ikke er fremmed for å komme tilbake til Kristiania for å ta en doktorgrad til neste år. Foto: Kristiania/Gro Matland Nevstad

Onsdag 12. oktober var en høytidelig merkedag for 220 tidligere masterstudenter ved Kristiania. Hver og en fikk navnet opplest, de tok rektor Trine Johansen Meza og deler av hennes rektorat i hånda og ble tildelt en Kristiania-rosett i svart og hvitt. Denne kunne de stolt kunne henge på brystet, for de klarte det. Kom helt i mål med oppgaven!  

Det har vært veldig morsomt å forelese for dere. For å bli en god foreleser så trenger man en god klasse.

De har i snitt lagt ned rundt 3200 timer med knallhardt akademisk arbeid de to siste årene. Det ble utdelt pris til studenten med det høyeste karaktersnittet og til de beste masteroppgavene. Disse ble vurdert av lærerstaben, men alle alumni fikk lov til å stemme fram sine favoritter i klasserommet.

Morsom og lite formell

– Årets foreleser er en veldig viktig pris, og grunnen til det er at den nomineres og stemmes fram av dere studenter. For en underviser er det få priser som er så kjær som denne, sa prodekan Kristin Arnesen ved School of Communication, Leadership, and Marketing som skulle dele ut prisen til kollega Døving.

I salen satt tidligere masterstudenter fra følgende masterprogram ved avdelingen:

De var ganske så samkjørte i sin stemmegivning, og oppga følgende begrunnelse for at professoren vant i år igjen:

Årets foreleser har bidratt til interessante diskusjoner. Han provoserer fram en reaksjon i den mest beskjedne studenten i klasserommet og får hele klassen delaktig i diskusjoner, noe som gir en unik innsikt i pensum. Det finnes ingen foreleser som har gjort et så stort inntrykk på meg. Han er en engasjert, morsom og dyktig underviser. Det var alltid interessant å være i hans forelesninger, lærte masse og synes antropologi ble interessant fordi han underviste. Han er morsom og lite formel, noe jeg liker godt. En fantastisk og kreativ foreleser som ga hundre prosent for å engasjere studentene. Men han er ikke bare en foreleser, men har også blitt en god venn i løpet av studietiden. Årets foreleser er støttende, engasjerende og faglig dyktig.

Døving satt klar i det fullpakka auditoriet i Kirkegata 24.

– Det har vært veldig morsomt å forelese for dere. For å bli en god foreleser så trenger man en god klasse, og når folk er flinke til å lese, gjør det de skal og er generøse mot hverandre, så er det mye lettere å forelese, sa han i sin spontane takketale. 

En kvinne med langt hår gir prisvinneren en stor klem.
Det ble mange gode ord og klem fra prodekan Kristin Arnesen da hun fikk æren av å dele ut den gjeve prisen som Årets foreleser på School of Communication, Leadership, and Marketing til professor Runar Døving. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

Å vinne denne prisen gir meg jo veldig selvtillit, og jeg har funnet ut at jeg er blitt en mye bedre foreleser av å få selvtillit.

På veggen på kontoret hans henger også diplomet for Årets foreleser i 2021 og 2020, for det er slettes ikke første gangen han mottok denne æren.

Professoren på pallen også i 2021

På mottakelsen i etterkant av seremonien forteller han at han er blitt en bedre foreleser av akkurat dette. 

– Å vinne denne prisen gir meg jo veldig selvtillit, og jeg har funnet ut at jeg er blitt en mye bedre foreleser av å få selvtillit. Jeg utnytter det at jeg er blitt en gammel mann litt, og at jeg rett og slett er blitt mye snillere og tryggere og tydeligere. Jeg kan si sånne ting som at «dere setter dere foran her» sånn at jeg får bevegelse. Og så blir jeg værende igjen i pausene. 

Jeg visste du vant! Du fortjener denne prisen så sykt mye. Hundre prosent. Det var helt enestående.

Døving forklarer at det er nyttig, for det er mange som ikke tør å snakke i plenum. Han sier også til alle at de kan få tilbakemeldinger på arbeidskrav, noe de setter pris på.

– Det koster så lite for meg, og det er så viktig. Jeg gir bare littegrann mer og får veldig mye igjen for det.

Hanna-Sofie Lopes Ullern, som har en fersk Master i markedsføringsledelse, kommer bort til Døving under intervjuet.

– Jeg visste du vant! Du fortjener denne prisen så sykt mye. Hundre prosent. Det var helt enestående, sier hun og ber undertegnede om å merke seg at hun hata første time med Døving for hun ble så frustrert og provosert. Aldri har hun vært så engasjert. 

– Men jeg lærte deg å skille mellom er og bør, parerer professoren kjapt.

Penger ut av vinduet

Døving snakker om ting som er litt overskridende: Penger, arv, sex og slike saker. Men han er glad for at han klarer å få økonomisk antropologi til å være relevant og interessant, noe han ser på karakterene til studentene sine. Ullern forteller også sin gamle foreleser at hun fikk A på masteroppgaven.

Jeg tenker litt som en skuespiller, kommer inn og har et show. Gjør det bittelitt bedre enn i fjor.

Han har også forsket mye på uformell økonomi, den som befinner seg utenfor pengeregnskapet som blant andre husholdsstudier, gaveteori, releasjoner og arveoppgjør. 

Professoren om gaverunddansen

Professoren tror mange forelesere kjeder seg for de skal snu bunken, ha de samme forelesningene.

– Jeg tenker litt som en skuespiller, kommer inn og har et show. Gjør det bittelitt bedre enn i fjor, gjør noen små justeringer. Men jeg bruker de samme vitsene, men later som om jeg forteller dem for første gang. Og jeg har de samme pedagogiske tekstene og hele tiden later jeg som om jeg finner på dette der og da.

Nøyaktig slik som i en performace eller en forestilling.

Hvis det er sånn at jeg bruker 500 kroner på å bli årets foreleser, så er det vel investerte penger! 

– Dette er pedagogikk og det er lettere å følge med når det er litt morsomt. Og jeg bruker massevis av eksempler. Det gjør det lettere å forstå, sånn at du treffer både de flinke og litt mindre flinke med praktiske eksempler.

– Kaster du fortsatt penger ut vinduet i undervisningen din?

– I fjor gjorde jeg en liten endring og ga en 500-lapp til én student i klassen. Så brukte jeg det som eksempel da jeg snakket om gaveteori. Fordi den personen får et problem med hva han skal gjøre med de pengene så ser vi på ulike måter å løse dette på. Skal han putte den i lomma? Spare den? Bruke den? Eller gi den videre?

 Han hevder det er et veldig godt egnet pedagogisk poeng.

– Og hvis det er sånn at jeg bruker 500 kroner på å bli årets foreleser, så er det vel investerte penger!

Døving var én av tre lærere som ble kåret til Årets foreleser 2022 denne kvelden, for masterstudenter fra  School of Health Sciences og School of Economics, Innovation, and Technology satt også i salen sammen med familie og venner. Og de hadde også stemt på sine favoritter.

Holder positiviteten i gruppa

– Tusen takk! Dette setter jeg veldig pris på sa førsteamanuensis Thomas Haugen. Han er studieprogramleder på Master i treningsvitenskap, som var et av de to programmene som stemte nettopp ham fram som årets foreleser. De andre kom fra Master i anvendt folkehelsevitenskap.

Når studentene verdsetter det man gjør, så gir dette inspirasjon og motivasjon til å fortsette i noenlunde samme spor som tidligere.

Da han fikk summet seg litt hadde han mer på hjertet.

– Hva tenker du om å ha vunnet prisen? 

– Først og fremst tenker jeg at dette var veldig stas! Jeg ble tatt fullstendig på senga da jeg mottok denne prisen under masterseremonien, og jeg skulle ønske at jeg hadde hostet opp en bedre takketale der og da. Jeg vil derfor benytte denne anledningen til å takke «juryen» og studentene som har stemt meg fram. Vi har veldig mange dyktige forelesere på School of Health Sciences som jeg ønsker å dele denne prisen med.  

Dette sier de tidligere masterstudentene om Haugen: 

Dyktig og kunnskapsrik, og stiller alltid opp. En utrolig støttespiller jeg har hatt under min studietid på Kristiania. Thomas har virkelig bidratt med min utvikling under disse studieårene og er så takknemlig for å ha fått lært så mye av ham. Han har også vært utrolig imøtekommende og hjulpet med hva enn jeg måtte lure på og vært til stede hele tiden når jeg har stått fast. Virkelig en utrolig lærer som jeg er stolt av å blitt lært opp av. Han har alltid et smil på lur, holder positiviteten i gruppa og ser alltid løsninger framfor problemer. Tusen takk for at du hadde trua på meg da jeg ikke hadde det selv. Du er hovedgrunnen til at jeg fullførte mastergraden min, og det er jeg evig takknemlig for.

Mann i dress holder opp blomster og diplom foran en vegg med logoen til Kristiania på.
Arbeidsoppgavene på Kristiania består i hovedsak av undervisning og forskning, noe førsteamanuensis Thomas Hagens trives veldig godt med. – Til min kones store fortvilelse er jeg kanskje litt for glad i disse arbeidsoppgavene, da jeg i altfor stor grad tar med meg mye av jobben hjem. Sånn sett ønsker jeg å dele denne prisen med min nærmeste familie, som lar meg bruke mye tid på å utfolde meg i jobben. Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

– Det er alltid hyggelig å få anerkjennelse for den jobben man gjør, og prisen gir i det minste en indikasjon på at jeg ikke har vært helt på viddene som foreleser og veileder for studentene. Og når studentene verdsetter det man gjør, så gir dette inspirasjon og motivasjon til å fortsette i noenlunde samme spor som tidligere. 

Det som inspirerer og gir meg mest påfyll, er å observere studentenes reise gjennom studietiden.

Som foreleser er Haugen opptatt av å legge til rette for best mulig læring av fagstoff blant studentene.

– Men det som inspirerer og gir meg mest påfyll, er å observere studentenes reise gjennom studietiden, nærmere bestemt hvordan de modnes, blir mer selvstendige, trygge på seg selv og hverandre, hvordan de knytter bånd og skaper sterke og livslange relasjoner med medstudenter. Det er dette «livets skole» handler om. Den personlige utviklingen som studentene gjennomgår i studietiden, legger fundamentet for resten av voksenlivet.   

Det er utrolig deilig å være en del av et inspirerende arbeidsmiljø som er fritt for konflikter, og hvor alle unner hverandre det beste.

 – Hva vil du si er det beste med jobben din? 

– Jeg er en enkel og pragmatisk mann når det kommer til valg av arbeidsplass, og i mitt hode er det to ting som er avgjørende for at jeg skal trives: kollegaene og arbeidsoppgavene. Nå har jeg jobbet på Kristiania i tre år, og jeg trives bare mer og mer med mine kollegaer. Det er utrolig deilig å være en del av et inspirerende arbeidsmiljø som er fritt for konflikter, og hvor alle unner hverandre det beste.

School of Health Sciences tenker stort

Og selv om de uteksaminerte masterstudentene per definisjon ikke kan kalles kollegaer så har han tilbrakt svært mye tid sammen med dem både i og mellom forelesninger, og betrakter dem som nettopp det: 

– Jeg føler likevel at de har vært nære arbeidskollegaer i to år. Det har vært et privilegium å få være deres studieprogramleder. 

Mangeårig gjesteforeleser vant

Tidligere på kvelden hadde masterstudentene innen teknologi og innovasjon hatt sin egen seremoni fordi miljøet er stort. I tur og orden ble alumni fra følgende studieprogram ropt opp:

Også disse studentene hadde kåret årets beste foreleser, men førsteamanuensis Benjamin Eaton var ikke til stede i salen. Briten bor i Danmark, der han jobber ved Copenhagen Business School (CBS), institutt for digitalisering.

I am deeply honoured and grateful to my students. The news came out of the blue.

De tidligere masterstudentene sier dette om vinneren i sin begrunnelse:

Entusiastisk, engasjerende og flink pedagogisk. Han ufarliggjør klasserommet. God interaksjon og kommunikasjon med studentene. Ben gjorde en fantastisk jobb med å engasjere oss i de emnene han underviste oss i. Selv gjennom koronaen og via Zoom gjorde han alt inspirerende og gjorde oss motiverte til å delta i undervisningen. Veldig god på å formidle, også veldig flink til å «dra med» studentene. Hans evne til å kommunisere med oss var verdifull, noe som gjorde masterprogrammet mer interessant og spennende. Han hadde et genuint ønske om at vi, studentene, skulle lykkes. Tilstedeværelse både under og etter forelesninger. Soleklart beste foreleser!

«Det var en fantastisk overraskelse å motta prisen. Jeg er dypt æret og takknemlig overfor mine studenter. Nyheten kom som lyn fra klar himmel, i det øyeblikket hadde jeg hodet dypt nedgravd i forberedelsene til morgendagens klasse som jeg skal holde i København», skriver han i en e-post.

Portrettbilde av en mann i dress smiler til kamera.
Førsteamanuensis Benjamin Eaton har også vunnet priser før. Han mottok ACM SIGMIS Doctoral Dissertation Award for beste doktorgradsavhandling på The International Conference for Information Systems i Milano i 2013. Han både sin PhD og MSc fra The London School of Economics & Political Science.Foto: Privat

Eaton bodde i Norge fra 2012 til 2014 da han var PostDoc ved Universitetet i Oslo (UiO). Når han underviser på Kristiania forteller han at han alltid er så lykkelig for han synes det er så fint å komme hjem.

«Prisen betyr mye for meg siden jeg har undervist ved Kristiania i ti år, og jeg er veldig knyttet til institusjonen og studentene. Som ekstern foreleser er jeg veldig heldig som har denne tilknytningen, og jeg nyter alltid å komme tilbake til Oslo hvert år for å undervise studentene mine».

Jeg streber etter å gjøre undervisningen relevant og interessant. Det er fantastisk å få denne gleden gjengjeldt!

Han har undervist i Innovation – Concepts and Perspective og IS Infrastructures and Platforms, emner som i aller høyeste grad sammenfaller med hans forskningsinteresser.

«Jeg brenner for emnene jeg underviser i, jeg søker å sette meg inn i studentenes situasjon og hvor de kommer fra, og jeg streber etter å gjøre undervisningen relevant og interessant. Det er fantastisk å få denne gleden gjengjeldt! Jeg må ta et par pils i kveld for å feire!»

Eaton vant prisen for andre gang, for han ble også kåret til Årets foreleser av sine masterstudenter i 2019.

Global - Fagområder + Spør en student (Double Content Card)