Foto av Roland Kvam som står ute og støtter seg på et gjerde. I bakgrunnen ser man noen røde hus.
I løpet av studietiden på Fagskolen Kristiania var Roland Kvam engasjert i prosjekter både på og utenfor skolen – som gjorde at han opparbeidet seg en solid portefølje av arbeider allerede før han var ferdig utdannet.Foto: Isac Skjevik Kvello

Spillutviklingsselskapet med base i Bergen, teller 16 ansatte og står bak spill som Teslagrad, World to the West og Mesmer. I Rain Games jobber Roland primært med programmering av spillmekanikker.

Foto av Roland Kvam som  jobber på en PC.
Roland jobber nå med å utvikle spillet Girl Genius.Foto: Isak Skjevik Kvello

Selskapets ansatte er delt inn i to team, som jobber parallelt med å utvikle hvert sitt spill. Samtidig jobber de mye på tvers, og lærer av hverandre.

– Jeg får så utrolig mye glede av å lage spill, at jeg nesten glemmer å spille selv, forteller den tidligere fagskolestudenten engasjert.

I jobben min gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde på fagskolen – bare at nå får jeg betalt for det.

Godt forberedt på arbeidslivet

Roland gikk ut av spillutviklingsstudiet våren 2020, og det tok ikke lang tid før han kapret drømmestillingen i Rain Games. Da han startet i jobben, ble han positivt overrasket over hvor likt studiet på Fagskolen Kristiania var til det faktiske arbeidslivet.

– I jobben min gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde på fagskolen – bare at nå får jeg betalt for det, sier Roland fornøyd og utdyper:

– Man går gjennom studietiden og føler at man egentlig ikke kan så mye. Så det var en stor lettelse å komme ut i arbeidslivet å få bekreftet at jeg faktisk har all kompetansen jeg trenger for å gjøre en god jobb.

Jente og gutt som ser på en mobil

Velg blant 20 fagskolestudier innen kreativitet og teknologi!

Se fagskolestudiene her

Lærere som er aktive i spillmiljøet

Etter videregående søkte Roland seg inn på folkehøyskole. Av ren tilfeldighet, og uten å helt vite hva han gikk til, startet han på spillutvikling-linjen. Der ble det fort klart for ham at det var spillutvikler han skulle bli. Året på folkehøyskolen var over på et blunk, og Roland begynte å lete etter skoler hvor han kunne realisere drømmen om å jobbe med spill. En dyktig lærer på folkehøyskolen var medvirkende i Rolands valg av skole. 

–  Da han ble tilbudt jobb på Fagskolen Kristiania, så fikk jeg bekreftet at det var riktig skole å søke på – man vil jo følge etter gode lærere.

Roland snakker varmt om de faglige på Fagskolen Kristiania.

– Jeg hadde utrolig flotte lærere gjennom studietiden, som påvirket både motivasjonen og engasjementet mitt. Det som er spesielt fint med å studere Spillutvikling på fagskolen er at lærerne selv er aktive i spillmiljøet – noe vi studenter dro stor nytte av.

Jente og gutt som ser på en mobil

Velg blant 20 fagskolestudier innen kreativitet og teknologi!

Se fagskolestudiene her

Knyttet nettverk i spillbransjen 

Gjennom studietiden fikk Roland og medstudentene være med på en rekke relevante arrangementer. Der fikk de mulighet til å utvikle seg teknisk, samtidig som de fikk knytte kontakt med folk i spillbransjen.

– Hvert år fikk vi blant annet delta på Konsoll og Global Game Jam. Der blir man plassert i grupper, som sammen skal utvikle et spill på 48 timer. Man lærer utrolig mye av å samarbeide med folk som man ikke kjenner fra før, og det er også en god måte å stifte nye bekjentskap på, forklarer Roland og legger til:

– Nettverk betyr mye i denne bransjen, og man må gripe de sjansene man får. Slike sjanser er det heldigvis mange av på Fagskolen Kristiania.

Foto av Roland Kvam som jobber på en PC.
– Spillindustrien er utrolig fascinerende – det finnes alltid tusen måter å løse en oppgave på, sier Roland.Foto: Isak Skjevik Kvello

Vektlegger praktisk kompetanse

Siste semester av utdanningen, deltok Roland i Spillutvikling i NM i Gameplay, sammen med en annen student fra Spillutvikling. De to fagskolestudentene kom helt til finalen, og dro hjem med både pengepremie og masse nyttig erfaring i bagasjen.

– Hvem som helst kan jo delta i NM, ikke kun studenter. Det var ekstra kult å komme så langt med tanke på at flere av konkurrentene var erfarne bransjefolk.

Fagansvarlig Dag Erling Jensen understreker at å delta på denne typen arrangementer, kommer både studentene og de faglige til gode.

Jente og gutt som ser på en mobil

Velg blant 20 fagskolestudier innen kreativitet og teknologi!

Se fagskolestudiene her

– På Fagskolen Kristiania vektlegger vi at studentene skal tilegne seg praktisk kompetanse, og konkurranser som NM i Gameplay og Norwegian Game Awards er viktig for studentenes faglige utvikling. Samtidig er vi lærere opptatt av å holde vår egen kompetanse relevant og oppdatert – så ved å delta på slike arrangementer slår vi to fluer i en smekk.

Nå er Roland i gang med å utvikle Rain Games sitt neste spill Girl Genius. I jobben som spillutvikler, kommer den praktiske kompetansen fra fagskolen til nytte.

– Jo mer teknisk kunnskap vi har innad i teamet, desto bedre spill lager vi. Spillindustrien er utrolig fascinerende – det finnes alltid tusen måter å løse en oppgave på. Kun kreativiteten kan stoppe deg, avslutter Roland.

Vil du også bli spillutvikler?

Med en toårig utdanning i Spillutvikling ved Fagskolen Kristiania, får du kompetanse til å jobbe som en selvstendig spilldesigner, og lærer å utvikle en idé til et ferdig spill.
Les mer om Spillutvikling her!