Tre reklamestudenter på Fagskolen Kristiania har en idémyldring i klasserommet sammen med fagansvarlig Aranya Pascale Rusli.
Arbeidslivet vil alltid ha behov for nye kreative talenter. Her har tre reklamestudenter ved Fagskolen Kristiania en kreativ workshop sammen med fagansvarlig Aranya Pascale Rusli.

— Innholdsproduksjon har blitt kjempestort på veldig kort tid, både i form av artikler og innhold for sosiale medier. Vi kommer alltid til å ha behov for kreativ tankekraft, enten det gjelder TV-produksjoner, reklame eller kommunikasjon, så er det den gode idéen som er nøkkelen, sier kundeansvarlig i Trigger, Tone Angsund. 

Det handler først og fremst om å følge sine egne interesser, tørre å dyrke dem og tro på sin egen skaperkraft.

– Kreative yrker er veldig trygge yrker

Angsund forteller at kreativitet vil spille en viktig rolle fremover. Arbeidsmarkedet er i konstant endring og behovet for folk som tenker nytt er økende.

— Vi trenger kreative folk i alle mulige sektorer, ikke bare i reklamebransjen. Uten tvil tror jeg at det blir viktigere og viktigere med kreativitet i fremtiden. Vi må ha noe å gjøre etter oljen. Da vil de med kreative bakgrunner spille en avgjørende rolle for videre utvikling. 

Tone Angsund har langt blondt hår. Hun har på seg en mintfarget dressjakke og en hvit bluse.
Tone Angsund har lang fartstid fra byråverden og har jobbet for kjente selskaper som McCann og Starcom. Nå er hun kundeansvarlig i Trigger Oslo.Foto: Fredrik Myhre

Angsund opplever at mange, gjerne foreldre, har bekymringer rundt stabiliteten i kreative yrker, men beroliger med at etterspørselen etter denne kompetansen er stor – og oppfordrer unge kreative sjeler til å følge drømmene sine. 


— Kreative yrker er veldig trygge yrker, og det finnes mange jobber. Det viktigste er å vite hvor du vil selv, sier hun og legger til: 

— Det handler først og fremst om å følge sine egne interesser, tørre å dyrke dem og tro på sin egen skaperkraft. Jeg ser at mange som går kreativt rettede studier også har en skapende interesse som ligger i bunn. Skal man jobbe kreativt er det viktig å ha en ekte «passion» for faget.  

Vil du leve av kreativiteten din? Bli klar for arbeidslivet med en praktisk fagskoleutdanning. Se vårt studietilbud her!

Et kvalitetsstempel på CV-en 

Marianne Thorvik i Medievikar har mørkt oppsatt hår. Hun har på seg en sort bluse og smiler til kamera.
— Kundene våre ønsker ofte kandidater som har målgruppeforståelse, som i tillegg er i stand til å komme med idéer, og utføre dem selv, sier rekrutterer og daglig leder i Medievikar, Marianne Thorvik.Foto: Susanne Lehne

Kristiania tilbyr et bredt utvalg av kreative utdanninger, både på fagskole- og bachelornivå, som gir deg relevant kompetanse som svarer på behovet i arbeidsmarkedet.   

Hos oss lærer du å ta i bruk de kreative verktøyene som trengs for å løse morgendagens utfordringer. Gjennom praktiske øvingsoppgaver og tverrfaglige prosjekter får du hands on-erfaring. I tillegg får du jobbe tett på bransjen gjennom hele studieløpet. Etter endt utdanning vil du ha kunnskapen og ferdighetene som trengs for å gå rett ut i arbeidslivet. 

Den kreative kompetansen som er mest etterspurt er en som kan vise til variasjon og ha evnen til å ta på seg et bredt spekter av oppgaver.

— Nå er det et kvalitetsstempel at man har gått på Kristiania, og vi i Trigger har flere ansatte som har utdanningen sin herfra. Mange av studiene er konkrete og du får mye verdifull kompetanse, blant annet gjennom konkurranser, gjesteforelesere og praksis under studiet, sier Angsund.  

Hun har selv jobbet som gjesteforeleser på Kristiania, og er imponert over nivået på studentene. 

— Jeg har fått mulighet til å være gjesteforeleser både på fagskolen og høyskolen. Det er kjempegøy fordi studenter gir meg masse energi og inspirasjon. De er deltagende, uredde og stiller spørsmål som andre ikke tør å stille. Jeg må si jeg er imponert over alle studentene jeg har møtt i det siste, både i sammenheng med byråkonkurranser og løsninger som de lager. Det er utrolig profesjonelt, legger hun til.

Vil ha allsidig kompetanse 

Maren Kjølberg Aamot i Medievikar har langt blondt hår, gullfarget piercing i nesen og i øret. Hun har på seg en blomstrete bluse.
— Jeg bruker kompetansen fra min kreative utdanning i kombinasjon med noe helt annet, sier rekrutterer i Medievikar, Maren Kjølberg Aamot. Hun oppfordrer studenter til å tenke utenfor boksen når de søker jobb.Foto: Susanne Lehne

Stadig flere bedrifter flytter arbeidet sitt in-house, derfor trenger næringslivet flere med kreativ kompetanse som kan forstå markedstrendene og tenke utenfor boksen.  

— Noen ganger må man koke suppe på en spiker. Flere og flere bedrifter ser verdien i å ta i bruk egne kanaler når markedsbudsjettet er begrenset, og derfor blir det mer vanlig at man må finne kreative løsninger i markedsføringen, sier rekrutterer i Medievikar, Maren Kjølberg Aamot. Det sier rekrutterer og daglig leder, Marianne Thorvik, seg enig i. 

Thorvik og Kjølberg Aamot forteller at stadig flere bedrifter har behov for kreative hoder som kan finne nyskapende løsninger. 

— Næringslivet har stor glede av personer som forstår den kreative bransjen og kulturen. Mange bedrifter ser nå i større grad viktigheten av å være synlig, og kreative personer hjelper med dette ved å lage mer effektfull reklame og markedsmateriell, sier Thorvik. 

Ifølge henne er det viktig å være allsidig når man skal ut i arbeidslivet. Dette gjelder både i et engasjement og i fast stilling.

— Den kreative kompetansen som er mest etterspurt er en som kan vise til variasjon og ha evnen til å ta på seg et bredt spekter av oppgaver, sier Thorvik og utdyper: 

— Kundene våre ønsker ofte kandidater som har målgruppeforståelse og som i tillegg er i stand til å komme med idéer, og utføre dem selv. Det er viktig å vite forskjellen på hvordan man formidler et budskap i kanaler som eksempelvis Facebook og i et nyhetsbrev, og kunne tilpasse språket til den aktuelle målgruppen man ønsker å nå.

Mange jobbmuligheter 

Kjølberg Aamot tipser studenter om å ikke begrense seg i søken etter kreative stillinger. 

— Mange selskaper utover reklamebransjen har store, kreative miljøer in-house. Alt fra advokatselskaper og apotek, til treningssentre og butikkjeder har en markedsavdeling. 

— Jeg bruker kompetansen fra min kreative utdanning i kombinasjon med noe helt annet, og for meg er det veldig givende. Jeg vil oppfordre studenter til å tenke utenfor boksen. Du kan jobbe kreativt hos en bedrift som tilbyr noe som interesserer deg personlig, legger hun til. 

Ifølge Tone Angsund er personlighet og drivkraft minst like viktig som teknisk kompetanse.  

— I Trigger er vi alltid veldig opptatt av verdiene i bunn. Det å være nysgjerrig og tenke utenfor boksen vil alltid være veldig viktig uansett hvilken disiplin du er i. Det vil også være avhengig av hvilken stilling man er ute etter. Vi er opptatt av å ha flinke faglige folk, men personligheten som ligger i grunn er nummer én, avslutter Angsund.

Utdanning som utfordrer + studenthistorier