Tre studenter sitter på takterrassen på Kristianias nye campus i Kirkegata
Bachelor
Studielengde:3 år

Innovasjon og forretning­s­utvikling

Dette er studiet for deg som vil se idéer realisert. Med en bachelor i innovasjon og forretningsutvikling får du kunnskapen du trenger for å skape morgendagens løsninger, tjenester og produkter.
OpptakÅpent
Tre studenter sitter på takterrassen på Kristianias nye campus i Kirkegata

Nøkkelinformasjon

  • Praksis

    Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.
  • Utveksling

    Du kan søke om å dra på utveksling til blant annet Australia, Storbritannia eller USA. Les mer nederst på siden.
  • Gjesteforelesere

    Har gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    42 000 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Bergen og Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Med en bachelor i innovasjon og forretningsutvikling får du kunnskapen du trenger for å skape morgendagens løsninger, tjenester og produkter.

Du lærer blant annet om hvordan

  • en idé blir til innovasjon ved hjelp av teorier, teknikker og kreative metoder
  • bruke verktøy for å definere, forstå og møte markedets behov
  • påvirke at din arbeidsplass har en innovativ organisasjonskultur
  • starte ny virksomhet
  • lede prosjekter og å jobbe i team
  • innføring og bruk av nye teknologier og KI-verktøy
  • ta etiske og bærekraftige valg

Mye av undervisningen foregår i grupper. Vi vet nemlig at mangfold gjør at man ser nye løsninger, og morgendagens utfordringer krever at man har forskjellige perspektiver.

Studiemodell

Denne bachelorgraden går over tre studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • ØAFA2000Vekststrategi
  • SAM3100Samfunnsøkonomi

    Emnet vil omhandle følgende tema:

    • Hva er samfunnsøkonomi?
    • Produksjon og produkttilbud
    • Etterspørsel etter konsumgoder
    • Elementær markedsøkonomi
    • Monopol og monopolistisk konkurranse
    • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
    • Kollektive goder og eksterne virkninger
    • Arbeidsmarkedet
    • Innføring i makroøkonomiske begreper
    • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
    • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
    • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
    • Handel og internasjonal økonomi
    • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
    • Finans- og gjeldskrisene
  • BØK2101Bedriftsøkonomi

    Emnet gir en bred innføring i bedriftsøkonomisk tenkning og analyse, med vekt på beslutningsrelevante perspektiver. Studentene får innsikt i hvordan bedrifter skaper verdi gjennom effektiv ressursbruk, og hvordan økonomisk informasjon - både finansiell og ikke-finansiell - brukes til å støtte beslutninger.

  • ØA1005Problemløsning i TEAM

    Problemløsning i TEAM - Tverrfaglig, Engasjerende, Arbeid i prosjekt, med Mestring

    Dette kurset tilbyr en tverrfaglig læringsopplevelse der studentene jobber i team for å håndtere virkelige utfordringer i skjæringspunktet mellom økonomi, innovasjon og teknologi. Gjennom en problembasert læringstilnærming (PBL) går studentene gjennom en strukturert prosess med problemdefinisjon, prosjektskisse, utvikling, evaluering og presentasjon.

    Organisert i temabaserte camps, hver ledet av faglige eksperter, samarbeider studentene på tvers av fagbakgrunn for å analysere, undersøke og utvikle løsninger, forstått som funderte forslag, modeller, konsepter eller tiltak som kan bidra til bedre praksis, innovasjon eller bærekraftige endringer innenfor temaet de arbeider med. Roterende lederroller og strukturerte leveranser sikrer aktiv deltakelse og ansvarlighet gjennom hele prosjektet.

    Kurset vektlegger teamarbeid, kritisk tenkning, problemløsning, ansvarlig innovasjon og evnen til å kommunisere komplekse ideer. Ved slutten av semesteret vil studentene ikke bare ha styrket sin teoretiske forståelse innenfor økonomi, innovasjon eller teknologi sine kjernefelt, men også tilegnet seg praktiske ferdigheter i prosjektledelse, relasjonsbygging, refleksjon og løsningsorientert samarbeid - noe som forbereder dem på å bidra meningsfullt til næringsliv og samfunn.

  • VAL999-15Valgemne
  • UTV999-30Utveksling
  • SASA2000Conscientious Innovation

    Dette emnet utforsker prinsippene og praksisene for bevisst innovasjon, med fokus på å utvikle produkter, tjenester og prosesser som tar hensyn til etikk, bærekraft og sosialt ansvar. Studentene vil lære hvordan de kan balansere teknologisk fremgang og økonomisk vekst med å håndtere sosiale og miljømessige utfordringer. Gjennom å engasjere seg med interessenter, sikre åpenhet og ansvarlighet for konsekvenser av innovasjon, vil studentene få innsikt i hvordan man kan skape løsninger som er av verdi for både samfunnet og miljøet, samtidig som å skape løsninger som ivaretar menneskerettigheter og verdighet. Emnet vil inkludere casestudier, workshops, interaktive diskusjoner og et praktisk prosjekt for å gi en omfattende forståelse av bevisst innovasjon i dagens verdensbilde. Emnet vil også utforske hvordan selskaper tenker nytt om hvordan de kan innovere for å forlenge produkters livssyklus, fremme sirkular økonomi, oppmuntre til tjenestegjøring gjennom sosialt entreprenørskap.

  • ØA1000Forskningsmetoder

    Dette emnet gir en innføring i både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er sentralt for å forstå og anvende vitenskapelige tilnærminger. Studentene lærer hvordan man utvikler problemstillinger, samler inn og analyserer data og vurderer forskningsetiske hensyn.

  • ØAFA2006Innovative organisasjoner

    Kreative ferdigheter og evne til å fasilitere kreative prosesser er essensielt, men ikke nok til å realisere innovasjoner i bedrifter. I møte med organisasjoner er det mange som opplever at de møter hindringer og motstand. En kultur for innovasjon er fundamentalt annerledes fra en som fremhever kostkutting eller optimale driftsmodeller både i teori og praksis.

    Dette emnet fokuserer på innovative organisasjonskulturer og søker gjennom teori og praksis å fremme studentenes evne til å analysere og implementere kreativitet i organisasjoner. Siden innovasjon er kompleks, og angår hele virksomheten så vil emnet studere en rekke ulike tverrgående praksiser, prosesser og rammevilkår som alle bidrar til å strukturere, organisere og oppmuntre til innovasjon.

    For å adressere den overhengende problemstillingen hvordan designe virksomheter som fremmer kreativitet og innovasjon og endring er sentrale spørsmål i kurset:

    • Hvordan analysere og bygge kreative og innovative organisasjonskulturer?
    • Hvordan strukturere innovative team
    • Hvordan belønne innovasjon?
    • Hvordan lede for kreativitet og innovasjon?
    • Hvordan forstå organisasjonelle begrensninger og overkomme barrierer
  • BPG3100Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling som skal besvares i oppgaven. Videre skal studentene presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.

    1. Empirisk oppgave

    I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.

    Anonyme spørreundersøkelser

    • Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
    • Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.

    Bruk av eksisterende data

    • Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
    • Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.

    Eksperiment

    • Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.

    Intervju

    • Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
    • Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
    • Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
    • Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5-10 deltagere per fokusgruppe.

    Observasjon

    • Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.

    Tekst/dokument/innholds-analyse

    • Tekst/dokument/innholds-analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
    • Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca. 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca. 8-10 analyseenheter anbefales).

    Metodetriangulering

    • Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.

    2. Teoretisk oppgave

    • Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
    • En teoretisk oppgave bør diskutere minimum 10 forskningsartikler.
    • Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.

    3. Prosjektoppgave

    • En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører et praktisk arbeid som skal være til nytte for en bedrift/organisasjon.
    • En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell/plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan/strategi eller lignende.
    • Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
    • Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.

    Omfang på bacheloroppgaven er 8000-12 000 ord, +/- 10%. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave).

    Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes inn som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.

Hva kan du bli?

Etter endt utdanning kan du jobbe med blant annet forretningsutvikling, prosjekt- og prosessledelse og innovasjonsstrategi. Du vil kunne bidra til å skape bærekraftige og kreative organisasjonskulturer og ha rollen som endringsagent på din fremtidige arbeidsplass. 
Portrett av Regine foran fargerike malerier i kontorlokalene.

Utradisjonelle valg førte Regine Larsen Lindtvedt til topplederrollen

Regine valgte et studium med mange muligheter. Det førte til topplederjobb.

Møt fagmiljøet

  • Disse møter du

    Innovasjonsmiljøet ved Kristiania er unikt. Flere av oss har en bakgrunn innen innovasjon og entreprenørskap, og vi jobber aktivt med både selskaper og det offentlige for å finne nye løsninger på deres utfordringer. Vårt fagmiljø er også aktive deltakere i samfunnsdebatten, og er aktive i Innovasjonsuken OPP i både Oslo og Bergen. Foreleserne du vil møte er:

  • Slik jobber vi

    • Som student hos oss vil du jobbe tett på arbeidslivet. Våre studenter løser reelle problemer for bedrifter og organisasjoner innen alt fra IT til reiseliv som en del av undervisningen, og vi har ofte besøk av relevante gjesteforelesere. Disse kommer fra kjente selskaper og organisasjoner, som for eksempel gründerfabrikken Askeladden & Co, Innovasjon Norge og Equinor.
    • Våre studenter er aktive i studentinkubatorene Loftet og Bryggeriet, hvor de driver og videreutvikler sine egne studentbedrifter i et kreativt miljø. Linjeforeningene ved våre innovasjonsstudier er også svært aktive; her er det studentene selv som står for sosiale arrangementer og faglig påfyll. Disse arrangerer eventer, hackathons og holder foredrag med gjesteforelesere fra inn- og utland.
    Jeg har et stort nettverk av entreprenører og innovatører i alt fra noen av Norges største selskaper, til små gründere. Disse bidrar til undervisningen både i form av oppgaver og gjesteforelesninger.

    Livet som student

    Kristiania jobber aktivt for at alle skal føle at de passer inn og tilbyr et bredt utvalg av aktiviteter, arrangementer, linjeforeninger og sosiale møteplasser. I tillegg sørger vi for små klasser, tett oppfølging og tverrfaglige prosjekter, noe som er med på å styrke samholdet og gjøre at alle føler seg inkludert.

    Slik er søknadsprosessen

    Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
    • Viktige frister

      Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.

      Sjekk at du oppfyller opptakskravene.

      Viktige frister
    • Slik søker du

      Send søknaden via vårt søknadsskjema.
      Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.
      Les mer
    • Behandlingstid

      Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

      Hvis du får tilbud om studieplass, aksepterer du det på Mitt Kristiania.

      Les mer
    • Semesterregistring

      Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
      Les mer
    • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

      SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
      Les mer
    • Lånekassen

      Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
      Les mer
    • Støtte og tilrettelegging

      Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
      Les mer
    • Mitt Kristiania

      Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
      Les mer
    • Studentbevis

      Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
      Les mer

    Hva lurer du på?

    Våre veiledere svarer deg gjerne på chat, e-post, videosamtale eller telefon – helt uforpliktende!
    Bestill gratis veiledning
    Bildelenke til veiledningsside.

    Ofte stilte spørsmål