Nicolai Eid Trondal står i redaksjonslokalet til TV 2 Sporten. Nicolai har mørkt hår og skjegg. Han har på seg en sort genser, har nøkkelkort rundt halsen og holder hendene i lommen.
Tidligere fagskolestudent Nicolai Eid Trondal, på jobb i TV 2 Sporten.Foto: Isac Skjevik Kvello

– Å jobbe i TV 2 er dritkult! Jeg har fått ansvaret for håndball og fotball, de sportene jeg kjenner best, så det passer meg midt i blinken, sier den tidligere fagskolestudenten.

Nicolai var på utkikk etter en sommerjobb da han fikk et tilbud han ikke kunne takke nei til.

– Jeg søkte opprinnelig på et sommervikariat i TV 2 Sporten, men da de ringte meg tre uker senere fikk jeg i stedet tilbud om en deltidsstilling, forteller han.

Nicolai Eid Trondal har fått jobb i TV 2 Sporten. Han står utendørs i en trapp, med Ulriken i bakgrunnen. Han har mørkt hår og skjegg, og har på seg en sort genser og et nøkkelkort rundt halsen.
– Å skape innhold synes jeg er utrolig givende. Det er hele tiden noe man kan bli bedre på, og du får alltid ulike tilbakemeldinger og synspunkter ut fra hvem du jobber med, sier Nicolai.Foto: Isac Skjevik Kvello

Fikk kombinere interessene sine 

Etter å ha testet ut internasjonal markedsføring i ett år, bestemte Nicolai seg for å søke seg inn på en studieretning som var mer praktisk rettet.
 
– Jeg fant ut at det ikke var min greie. Jeg visste ikke helt hva jeg ville, men syntes at Digital Innholdsproduksjon så ganske kult ut. Da jeg startet fikk jeg bekreftet at det passet meg perfekt, sier han fornøyd.

Jeg tenkte at hvis jeg tok en utdanning innen foto og film, kunne jeg spesialisere meg på innholdsproduksjon for sport og idrett. Etter at jeg startet på fagskolen var målet å få jobb i TV 2 Sporten.

Som utøver i både håndball og fotball har Nicolai alltid vært lidenskapelig opptatt av idrett. Digital innholdsproduksjon passet ham ypperlig fordi studiet åpnet for å kombinere denne interessen med hans to andre hobbyer: film og foto.
 
– Jeg tenkte at hvis jeg tok en utdanning innen foto og film, kunne jeg spesialisere meg på innholdsproduksjon for sport og idrett. Etter at jeg startet på fagskolen var målet å få jobb i TV 2 Sporten, sier han.

Jobbet praktisk med film og foto 

Digital Innholdsproduksjon er et ettårig studium der du lærer å bli en god visuell historieforteller. Gjennom utdanningen lærer du å beherske audiovisuelle virkemidler ved å jobbe praktisk med foto, film, klipp og lyd fra første studiedag.
 
– Det er ett år der du jobber kreativt og får utfordret deg selv, ikke bare rent teoretisk, men også praktisk. Du går ut og filmer, redigerer, og får jobbe med et prosjekt fra start til slutt, forteller Nicolai.

Gjennom praktiske øvingsoppgaver og varierte kundeprosjekter lærer studentene å produsere innhold for ulike kanaler, tilpasset ulike målgrupper. For Nicolai var den praktiske tilnærmingen gull verdt.
 
– Vi kom godt overens i klassen, og alle var villige til å hjelpe hverandre. Vi jobbet mye praktisk i grupper hvor vi kunne gi hverandre feedback. Jeg har alltid lært mest av å jobbe praktisk med andre, og det var kanskje derfor jeg trivdes så godt på studiet. I tillegg var læreren min veldig lidenskapelig, og flink til å lære bort.

Lærer av de beste

Som innholdsprodusent kan man jobbe med ulike digitale plattformer. I TV 2 Sporten arbeider Nicolai hovedsakelig med innhold for sosiale medier, noe han stortrives med. 

Det er ikke en jobb man kunne gjort alene, for det viktigste med å lage innhold for sosiale medier er å få andres perspektiver.

— På kvelden jobber vi ofte med livesendinger, blant annet Premier League, Champions League og Europa League. Vi som har ansvar for sosiale medier følger med på kampene. Vi tar klipp og bilder fra direktesendingen, skriver postetekster og lager innhold vi tenker vil skape engasjement i sosiale medier, forklarer Nicolai og legger til:  
 
— Det er ikke en jobb man kunne gjort alene, for det viktigste med å lage innhold for sosiale medier er å få andres perspektiver. Teamet jeg har rundt meg består av skikkelig flinke folk. Det var det jeg gledet meg mest til da jeg fikk stillingen: å lære av de beste. 
 
Frem til nå har Nicolai jobbet mest med fotball, noe han synes er utrolig spennende.
 
— Det er såpass mye engasjement rundt det, spesielt i sosiale medier. Du må være på hele tiden. Hvis det skjer ting i sendingen så må du være rask på avtrekkeren for å få det ut før andre medier legger ut det samme innholdet. De timene man sitter på jobb i helgen går utrolig fort.

Viktig å skille seg ut 


Nicolai har mye ulik erfaring på CV-en, alt fra støttekontakt til sportsannonsør, men innholdsproduksjon er det han virkelig brenner for.
 
– Å skape innhold synes jeg er utrolig givende. Det er hele tiden noe man kan bli bedre på, og du får alltid ulike tilbakemeldinger og synspunkter ut fra hvem du jobber med, sier Nicolai.
 
I hverdagen blir vi konstant eksponert for nyhetsartikler og annonser i sosiale medier, og konkurransen om følgerenes oppmerksomhet er stor. Behovet for dyktige innholdsprodusenter vil derfor fortsette å øke i årene fremover. Nicolai har noen gode tips til andre som vil følge samme karrierevei.
 
– Med en grunnleggende kunnskap innen innholdsproduksjon har man mange muligheter. All erfaring er god erfaring i mine øyne, og det er derfor jeg har prøvd ut så mye forskjellig. Det viktigste er å finne ut hvordan du kan skille deg ut fra andre søkere, avslutter han.

Studer_Digital_Innholdsproduksjon