To studenter i gate.
Studielengde:3 år

Ledelse og service­strategi

Vil du ha en karriere innen servicesektoren, jobbe med mennesker eller utvikle tjenester for privat og offentlig sektor? Ta denne fremtidsrettede utdanningen hvor du lærer å lede, ha personalansvar og å skape verdi for kunder og brukere.
OpptakStengt
To studenter i gate.

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2023
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Du har sikkert prøvd tjenester som Vipps, Foodora, Tise eller Pasientsky. Slike tjenester og opplevelser kommer ikke av seg selv, og er resultat av god planlegging.

På dette studiet lærer du å

  • se behovene til ulike kunder og brukere
  • designe servicekonsepter, kundereiser og tjenester som folk kan ha nytte og glede av
  • lage solide planer for organisasjoner
  • bruke verktøy du kan ta i bruk i arbeidslivet fra første dag
  • utvikle tjenester og distribuere dem gjennom riktige kanaler – til riktig pris og riktig kvalitet

Du kommer til å få innsikt i både operasjonell- og strategisk ledelse, markedsføring, kommunikasjon og digital forretningsforståelse.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • BØK2101Bedriftsøkonomi

    Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.

    Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.

  • OKP2100Operasjonell serviceledelse, kommunikasjon og påvirkning

    Studentene skal etter endt emne ha innsikt i typiske operasjonelle utfordringer serviceledere står overfor og få ferdigheter i hvordan disse kan og bør håndteres. Spesielt fokus blir lagt på utvikling av servicekonsepter, prosjektledelse, design og analyse av prosesser der kommunikasjon og påvirkning står sentralt.

    Emnet skal gjøre studentene i stand til å forbedre og effektivisere serviceleveranser og prosesser for å skape kundeverdi. Studentene skal etter endt emne også ha innsikt i kommunikasjon og påvirkningsprinsipper for å sikre samspill med alle interessenter for å lykkes med serviceleveranser. De skal få innsikt i og ta i bruk yrkesrelevante verktøy, teknikker og prinsipper for kontinuerlig forbedring av tjenesteleveranser og ledelse av prosjekter og medarbeidere.

  • SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode

    Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.

    Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.

  • VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • KVM3100Kvantitativ metode

    Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:

    • Beskrivende statistikk
    • Kji-kvadrattesten
    • Korrelasjonsanalyse
    • Variansanalyse
    • Enkel regresjonsanalyse

    Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.

  • FOJ2102Forretningsjus

    I emnet forretningsjus gis en innføring i de sentrale temaene som er relevant for økonomi- og ledelsesfag, herunder:

    • Juridisk metode
    • Selskapsrett
    • Avtalerett
    • Kontroll med markedsføringen
    • Kjøpsrett
    • Produktansvar
    • Arbeidsrett
    • Erstatningsrett
  • SAM3100Samfunnsøkonomi

    Emnet vil omhandle følgende tema:

    • Hva er samfunnsøkonomi?
    • Produksjon og produkttilbud
    • Etterspørsel etter konsumgoder
    • Elementær markedsøkonomi
    • Monopol og monopolistisk konkurranse
    • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
    • Kollektive goder og eksterne virkninger
    • Arbeidsmarkedet
    • Innføring i makroøkonomiske begreper
    • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
    • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
    • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
    • Handel og internasjonal økonomi
    • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
    • Finans- og gjeldskrisene
  • BTF3100Bærekraftig tjenesteinnovasjon og forretningsutvikling
  • PER3100Personalledelse

    Studentene vil tilegne seg kompetanse knyttet til forvaltning av arbeidsgiveransvar, herunder systemer og rutiner i henhold til de rettslige rammene for arbeidslivet og relevante lovkrav.

    Emnet skal tilføre studentene kunnskap om anskaffelse, forvaltning og avvikling av humankapital knyttet til prosesser og systemer for personaloppfølging, omorganisering og endring, arbeidsmiljø og livsfasefokus. Rettslige rammer for personalledelse og arbeidsmiljø er en integrert del av emnet.

  • BCR3103Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling som skal besvares i oppgaven. Videre skal studentene presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.

    1. Empirisk oppgave

    I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.

    Anonyme spørreundersøkelser

    • Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
    • Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.

    Bruk av eksisterende data

    • Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
    • Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.

    Eksperiment

    • Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.

    Intervju

    • Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
    • Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
    • Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
    • Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.

    Observasjon

    • Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.

    Tekst/dokument/innholds- analyse

    • Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
    • Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).

    Metodetriangulering

    • Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.

    2. Teoretisk oppgave

    • Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
    • Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
    • Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.

    3. Prosjektoppgave

    • En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører er et praktisk arbeid som bør være til nytte for en bedrift / organisasjon.
    • En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell /plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan /strategi, journalistisk produkt eller lignende.
    • Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
    • Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.

    Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.

Hva kan du bli?

Danilo Torres utenfor Kristiania.

Allerede før Danilo startet på Kristiania hadde han drømmejobben i sikte – Coor SM.

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Vi bygger klassekultur fra starten av. Målet er at alle skal kjenne alle og ta vare på hverandre. Vi som studerer serviceledelse vet hva som kreves i sannhetens øyeblikk og møter hverandre med et smil.

    Du vil møte mange gjesteforelesere fra bransjen, tidligere har vi hatt besøk fra:

    • IKEA
    • Coop
    • DnB
    • Ruter
    • Flytoget
    • Norsk Gjenvinning
    • Bekk Consulting
    • Coor
    • ManpowerGroup

    Det legges opp til mange ulike faglige grupperinger og praktisk arbeid der samhandling står i fokus. To dager med workshop i kontinuerlige forbedringer gir også sertifisering i LEAN-metodikk.  Bachelorprogrammet ligger i toppskiktet på studiebarometeret.

Jeg har 25 års erfaring fra ulike lederroller og servicenæringer. Jeg brenner for å skape gode læringsmiljøer der studenter får både faglig og personlig utvikling, og vil gjerne at du kontakter meg dersom du har spørsmål om utdanningen.

Livet som student

Gjennom en bachelor i ledelse og servicestrategi lærer du kunsten å skape fornøyde kunder, men studietiden din handler om mer enn fag og fakta. Dette studiet byr på små klasser og et klassemiljø som motiverer. Foreleserne sørger for at alle blir ivaretatt, sett og hørt – slik at de virkelig kan prestere. Studentene får god veiledning, og et solid nettverk.

Vi på Kristiania jobber kontinuerlig med å ivareta våre studenter, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging. Hos oss kan du bli med på alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter