William Maxwell Le-Normand i smittevernutstyr.
William leverer smittevernutstyr via sin nye bedrift HygieneNor.

– Det er selvsagt ikke gøy når man må legge ned produksjonen av produktet som står får 80 prosent av omsetningen.

Det forteller gründer William Maxwell Le-Normand. I 2017 startet han bedriften Awe Custom. Året etter startet han på Bachelor i ledelse og servicestrategi på Kristiania, hvor han jobbet videre med Awe Custom på Loftet Studentinkubator. Nå omsetter bedriften for flere hundre tusen. Awe Custom selger spesiallagde smykker, og er de første på markedet i Norge til å tilby tannproteser i edle metaller, eller grillz som de fleste kjenner det som. Han har laget smykker til blant annet artistene Unge Ferrari, Arif og Tomine Harket.

– Jeg så et marked og benyttet muligheten, sier William.

I likhet med tannleger er vi veldig utsatt for smitte i produksjonen av tannproteser.

For William var det en selvfølge å drive med salg. Allerede som barn brukte han bursdagspengene på å kjøpe inn vitaminvann som han solgte tørste håndverkere i den stekende solen. Evnen til å se markeder skulle vise seg å bli avgjørende når koronakrisen traff næringslivet og truet med konkurser.

Redder bedriften og samfunnet samtidig

– I likhet med tannleger er vi veldig utsatt for smitte i produksjonen av tannproteser, forteller William.

Produksjonen måtte stoppes, og med løpende fakturaer og kunder som ønsket pengene tilbake måtte William finne på noe nytt for å redde bedriften. Løsningen ble det enorme behovet for smittevernutstyr.

Det er viktig å bidra på den måten man kan.

– Leverandørene våre benytter seg av smittevernutstyr daglig når de produserer produktene våre. De har på lik linje med oss mistet mye av omsetningen, men sitter på store mengder utstyr som hele verden trenger. Siden vi ikke kan selge våre vanlige produkter så jeg muligheten til å tjene inn tapt salg og samtidig bidra med nødvendig utstyr til samfunnet.

I rekordtid ble HygieneNor lansert, hvor William har muligheten til å levere store mengder smittevernutstyr. 

Foto av to menn som tar hverandre i hånden.

Slik lykkes du med salg

Påvirkningsprinsipper kan gjøre deg til en bedre selger.

Selger smittevernutstyr til klinikker og privatpersoner

Etter å ha kvalitetssikret smittevernutstyret var produktene klare for markedet. Per nå har HygieneNor kirurgiske munnbind av klasse 2, respirator N95 masker, sterile hansker, 80% antibakteriell væske og sterile smittevernsdrakter klare for bestilling i store kvanta.

– Det er viktig å bidra på den måten man kan, sier William.

De leverer smittevernsutstyr til klinikker og privatpersoner, og håper å også få muligheten til å selge til offentlige sykehus. William har også vært i kontakt med Kristiania om å levere antibac når skolen åpner igjen.

Man må tilpasse seg situasjonen man befinner seg i, se mulighetene og legge energien i salg.

– Vi har vært i kontakt med sykehusene, men per nå har de dessverre ikke vært interessert. Likevel vil vi uansett være tilgjengelige senere også, og målet er å dekke behovet for beskyttelsesutstyr gjennom hele krisen, forteller William.

Å gå fra spesialdesignede smykker til smittevernutstyr er en stor omveltning, men William forholder seg positiv. Hans råd til andre unge gründere er å se mulighetene som finnes.

– Man må tilpasse seg situasjonen man befinner seg i, se mulighetene og legge energien i salg. Og så er det viktig å holde ting enkelt, avslutter han.