

Nøkkelinformasjon
Tett på arbeidslivet
Utdanningen speiler praksisfeltet og bruker dagsaktuelle problemstillinger fra bedrifter og offentlige etater.Spesialisering
Skreddersy utdanningen med valgemner etter dine interesser og bransjen du vil jobbe med.Utveksling
Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan dra nederst på siden.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Opptakskrav
Studiet krever bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er krav til spesifikke fagområder og metodefag. Les mer nederst på siden.Pris
58 900 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Master
- Høst 2026
- Heltid
- 120 studiepoeng
- Oslo
- 2 år
- Norsk
Hva lærer du?
I løpet av studiet vil du lære mye om blant annet:
- Forbrukerforståelse: Analysere og forklare forbrukeratferd, beslutningsprosesser og hvordan stordata kan brukes til å se og skape muligheter i markedsføringen.
- Markedsstrategi: Analysere markeder, kunder og eksterne omgivelser, utvikle strategier, sam iverksette og evaluere tiltak.
- Markedskommunikasjon: Forstå ulike kanalers egenskaper og deres effekt på publikum, samt planlegge kommunikasjonskampanjer.
- Digital markedsføring og analyse: Lede datainnsamling og strategiutvikling.

Studiemodell
- SA5000Masteroppgave
Masteroppgaven utgjør et større, selvstendig akademisk arbeid der studentene gis anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema innen masterstudiets fagområde. Arbeidet med oppgaven styres av en tydelig og presis problemformulering. Masteroppgaven kan være et praksisbasert, tradisjonelt empirisk eller et teoretisk arbeid innenfor studieretningens område.
En grunnleggende suksessfaktor for masteroppgaven er å etablere en tydelig struktur og en klar «rød tråd» som binder sammen alle delene av oppgaven. Dette innebærer eksempelvis en logisk sammenheng mellom oppgavens problemstilling, hensikt, eventuelle forskningsspørsmål, valg av teori og metode, presentasjon av funn, diskusjon og konklusjon.
Gjennom masteroppgaven skal studentene vise at de kan anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode på et selvvalgt problem. Arbeidet med masteroppgaven vil kreve god planlegging, systematisk arbeid og effektiv tidsstyring.
Masteroppgaven kan ha ulike formater avhengig av problemstilling og faglig tilnærming.
I tillegg til tradisjonelle forskningsoppgaver («standard» empiriske eller teoretiske), kan studenter også levere praksisbaserte masteroppgaver.
Det er ingen absolutte krav til lengde, men omfanget må stå i rimelig forhold til problemets kompleksitet og dokumentere faglig modenhet. Anbefalt lengde er 25.000-30.000 ord. Det viktigste er at oppgaven har faglig sammenheng, tydelig struktur og gir et selvstendig bidrag i lys av oppgavens format, relevante teorier, metoder eller praksiser.
- VAL999MA-30Valgemner
- UTV999-MA-30Utveksling
Hva kan du bli?

– Vi kan gjøre akkurat som vi vil
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Vi har et variert og godt fagmiljø med forskere fra en rekke ulike fagfelt som markedsføring, strategi, antropologi, medievitenskap, psykologi og økonomi. Vi forsker på problemstillinger innenfor markedsføring, merkevarebygging og forbrukeradferd med fokus på kundeopplevelser, tjenester og innovasjon.Slik er studiehverdagen
Som masterstudent har du stor frihet og er selv ansvarlig for din hverdag. Du kan velge når du vil arbeide med pensum på egenhånd, om du vil delta i studiegrupper og vurdere om du vil gå på forelesninger. Våre studenter er ambisiøse og aktive. Sammen skaper vi et godt studiemiljø som kombinerer det sosiale og det faglige. Vi har relativt små klasser og undervisningen varierer mellom tradisjonelle forelesninger, seminarer og workshop. Vi samarbeider med arbeidslivet gjennom utstrakt bruk av reelle case, oppgavesamarbeid, gjesteforelesere og praksis.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli.Viktige fristerSlik søker du
Send søknaden via vårt søknadsskjema.
Blir du tilbudt studieplass kan du akseptere tilbudet og laste opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner på Mitt Kristiania.Status på søknaden kan du se på Mitt Kristiania.
Les merBehandlingstid
Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.
Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?

Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
Luis ble markedsrådgiver hos Finansforbundet etter masteren– Jeg får se hvordan finansbransjen fungerer på en helt unik måte og møter mange spennende mennesker.

