Thea Emilie Horgen og Aurora Kristine Jørgensen foran en murvegg
– Mange får internship i bedrifter gjennom Studentforeningen CRUX. Foreningen gir markedsføringsstudentene ved Kristiania innsikt i hva som venter dem i arbeidslivet, forteller Bilder av Thea Emilie Horgen og Aurora Kristine Jørgensen.Foto: Kristiania/Theodor Haugen

Vi begge fikk internship allerede første semester. Og det på grunn av våre roller i CRUX, sier Thea Emilie Horgen.

Sammen med Aurora Jørgensen leder hun studentforeningen CRUX ved Kristiania. I løpet av kort tid har CRUX blitt populær – både for studenter og aktører i næringslivet. 

Tett på arbeidslivet og studentene

I starten fikk studentene hjelp til å booke aktører til sine arrangementer, men det tok ikke lang tid før studentene tok eierskap over sin forening.

– Nå gjør de alt selv. De er helt selvgående, sier professor Sarah Joy Lyons-Kokkin, studieprogramleder for Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling.

Det var Lyons-Kokkin som startet studentforeningen i 2021. Ideen var å arrangere en «sofasnakk» hvor kjente gjester fra markedsføringsbransjen skulle komme for å å gi studentene tips og triks om arbeidslivet. Så tok studentene over, og ga navnet CRUX.

CRUX er fremdeles tett knyttet til Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling, men er selvfølgelig åpent for alle markedsføringsstudenter ved Kristiania. Slik kan studentene møtes og bli venner på kryss av bachelorgradene.

Vi er en forening av studenter, for studenter, og inviterer bransjen til å møte oss slik at studentene får nytte av deres erfaringer, sier Thea Emilie og Aurora.

Men CRUX fungerer ikke bare som en fin møteplass hvor studenter får venner på tvers av studiene. Den har også gitt flere studenter en fot innenfor arbeidsmarkedet. Foreningslederne deler at noen foreksempel har fått jobb hos TikTokBoom av å møte opp på deres arrangementer.

Bilde fra et arrangement i Ernst Hage i Oslo
CRUX startet som en sofasnakk. Nå har studentene tatt over foreningen med glans.Foto: Kristiania/Benjamin Åvitsland

En godtepose innenfor markedsføring

Thea Emilie studerer Bachelor i digital markedsføring på Kristiania.

Jeg har alltid vært opptatt av og interessert i sosiale medier, så da synes jeg dette var den riktige veien å gå, sier Thea Emilie.

På studiet lærer hun alt fra å designe egen nettside, fremstille konsepter og markedsføringsstrategi for arbeidsgivere. Ved siden av utdanningen og sitt styre i CRUX, jobber Thea Emilie i markedsavdelingen på Hertz Bildeling. Her jobber hun med innholdsproduksjon til sosiale medier.

Aurora studerer Master i markedsføringsledelse på Kristiania. Hun er veldig fornøyd med både foreleserne og kunnskapen hun får på studiet. Her lærer Aurora om forbrukere og forbrukeratferd, og mener hun får god innsikt i hvordan markedene rundt oss endres og hva som skal til for å møte endringene.

Masteren gjør meg rustet til å skape verdi for både kunder og bedrifter, sier Aurora, som også jobber som kampanjekoordinator i Simpl/Snakk – det var også en jobb hun fikk via kontakter hun fikk gjennom arbeidet i CRUX.

Vil bli enda større  

Studieprogramleder Sarah Joy Lyons-Kokkin hadde en klar plan for foreningen da hun startet opp studiet Bachelor i markedsføring og forretningsutvikling

Tanken var at studentene skulle få trening i å bygge opp en forening fra start, sier Lyons-Kokkin.

Dette klarte studentene. I løpet av kort tid har foreningen blitt en populær møteplass. Her har studentene fått tak i flere kjente aktører fra bransjen. Noen av dem som har stilt på foreningens arrangementer er kjente navn fra bransjen, som Øyunn Krogh, Stine Bustillo, Petter Gulli og Anniken Veland. Men Thea Emilie og Aurora røper at de har store planer for studentforeningens fremtid.

– Vi er sultene på mer. På å gjøre CRUX enda større. Så vi skal satse enda bredere, sier foreningslederne.

BA markedsføring og forretning + fagområdeside