To studenter utenfor campus.
Studielengde:3 år

Informasjons­teknologi - Interaktivt design

Denne bachelorgraden ligger i skjæringspunktet mellom design og programmering. Lær å utvikle brukervennlige og effektive webløsninger som både fungerer godt og ser bra ut!
OpptakÅpent
To studenter utenfor campus.

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2024
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

God brukervennlighet kombinert med en flott visuell opplevelse er oppskriften på en velfungerende webløsning, enten det er på desktop eller mobil. Som interaktiv designer vil du ha ansvaret for å planlegge og gjennomføre en vellykket webløsning, som både fungerer godt og ser bra ut.

Studiet er praktisk anlagt, og du vil blant annet jobbe med reelle kundecaser fra arbeidslivet. Du vil få jobbe med interessante fag som:  

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • DS3103Webutvikling

    Webutvikling er et emne som gir studentene erfaring med framside- (frontend) og baksideteknologier (backend), samt gir kjennskap og innsikt i blant annet Universell Utforming (UU) og brukbarhet (Usability).

    I frontend vil studentene lære både de grunnleggende teknikkene i webutvikling med tanke på HTML, CSS og JavaScript, samt kunne ta i bruk biblioteker og rammeverk. I backend blir det fokus på å lage API med database som kan konsumeres fra frontend. Man skal kunne lage responsive webapplikasjoner som ivaretar interessene til en bruker (ref. UU og brukbarhet).

  • DS3302Interaksjonsdesign

    Hensikten med emnet er å danne et fundament av kunnskaper innen interaksjonsdesign med fokus på utvikling av digitale-løsninger. Emnet tar sikte på å gi en innføring i interaksjonsdesignprosessen og samspillet mellom menneske-maskin. Videre vil studentene få kunnskap om prototyping, identifisering av brukerbehov, designprinsipper, brukskvalitet og tilrettelegging for universell utforming. De vil også få kunnskap om sentrale verktøy knyttet til designprosessen.

  • BOA2100Brukertesting og analyse

    Hensikten med emnet er å danne et fundament av kunnskaper innen brukertesting og analyse av funn i arbeidet med digitale løsninger. Emnet gir en innføring i bruk av ulike teknikker og verktøy som benyttes for å få innsikt i brukerens interaksjon med digitale grensesnitt, hvor målet er å skape gode brukeropplevelser og effektiv bruk. Studenten skal dermed være i stand til å gjennomføre ulike former for brukertesting knyttet til slike løsninger, samt redegjøre for kvalitative og kvantitative funn gjennom ulike teknikker for analyse av brukerdata. Innsiktsarbeid og identifisering av brukerbehov er også sentralt i dette emnet, samt hvordan brukertesting kan inkluderes som en del av interaksjonsdesignprosessen. I tillegg skal de utvikle kunnskap om hvordan brukerne tenker, handler og søker informasjon i bruken av digitale grensesnitt.

  • VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis

    Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret

    https://kristiania.no/for-studenter/valgemner-og-praksis-4/

  • DPR5100Designprosjekt

    Emnets formål er å gi studentene videregående kunnskap om planlegging og design av interaktive løsninger.

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten videregående kunnskap om teorier knyttet til interaksjonsdesign og hvordan mennesker interagerer med all den teknologien som omringer oss i hverdagen. Emnet gir også en innføring i hvordan vi visuelt oppfatter informasjon og hvordan dette kan utnyttes i design av bruksvennlige interaktive løsninger.

    Emnet vil gjennomføres som et designprosjekt knyttet til en digital løsning, hvor studentene får kunnskap om de ulike trinn som er en del av en slik design- og utviklingsprosess - fra konseptutvikling til ferdig produkt.

  • BU5202Forbrukerpsykologi

    Hensikten med emnet er å gi studentene en grunnleggende innføring i hvilke faktorer som styrer og påvirker forbrukernes atferd, og hvordan man i utvikling av digitale løsninger kan dra nytte av disse faktorene. Det legges spesielt fokus på å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester, hvilke beslutningsprosesser som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste, og hvordan varer og tjenester brukes. Etter fullført emne skal studenten ha tilstrekkelig innsikt og kompetanse til å kunne benytte ulike teorier og modeller til å beskrive hva som leder frem til forbrukernes valg av vare eller tjeneste, samt kunne beskrive hva som skjer etter kjøp og hva som påvirker fremtidig kjøp.

  • PRO203Smidig prosjekt
  • PJ6100Undersøkelsesmetoder

    Emnet skal gjøre studenten kjent med strategier og metoder med særlig vekt på undersøkelser som har relevans for informasjonsteknologibransjen. Forskningsundersøkelser er en syklisk prosess der tilnærminger er justert og raffinert over tid.

    Målet med dette emnet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av forskning som en konseptuell, empirisk og praktisk tilnærming til å samle ny innsikt og kunnskap innen informasjonsteknologi. Undervisningen fokuserer på anvendt forskning innen informasjonssystemer og informatikk og presenterer studentene for relevante metoder fra dette domenet, sammen med deres muligheter og begrensninger.

    Emnet er et støtteemne til hovedprosjektet, primært i forhold til utvikling av undersøkelsesstrategi, anvendelse av hensiktsmessige metoder for datainnsamling og rapportskriving.

  • BAO304Bachelorprosjekt

Hva kan du bli?

Bilde av Håkon Hess utenfor en bygning.

På grunn av sykdom måtte Håkon Hess slutte som elektriker. Nå har han fullført en bachelorgrad i interaktivt design og fått jobb som utviklingsansvarlig.

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    I løpet av din studietid hos oss vil du få en oppdatert og innovativ utdanning som bygger på det siste innen teknologi og brukertesting. Gruppearbeid er en viktig del av studiet, samtidig som du også får individuelle utfordringer. Kristiania gir deg et verdifullt nettverk med kommende kolleger og arbeidsgivere. Du knytter kontakter med fremtidige samarbeidspartnere innenfor kunst, kommunikasjon og teknologi.
  • Slik er studiehverdagen

    Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert, noe som gjør våre studenter ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. Studentenes egne foreninger gjør at man kan knytte tette bånd over felles interesser, mens inkubatorer som Loftet og Bryggeriet gjør at vi har et yrende og inspirerende miljø for studentenes egne bedrifter.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
  • Slik søker du

    På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter