Kristiania-studenter hjelper med IT-prosjekter

Trenger du hjelp til et IT-prosjekt? Våre IT-studenter kan hjelpe bedrifter og andre oppdragsgivere som en del av sin bacheloroppgave.

    IT-studentene ved Kristiania jobber tett på arbeidslivet

    Som en avslutning på studiet gjennomfører teknologistudenter et utfordrende bachelorprosjekt ute hos en oppdragsgiver/bedrift, der de kan hjelpe med å lage løsninger som arbeidsgiveren trenger.

    Prosjektet gir studentene mulighet til å benytte teoretisk og praktisk kunnskap innen et valgt område, samt innen prosjektstyring. Dette er en fantastisk mulighet for studentene til å vise sine kunnskaper, samt for bedrifter til å få hjelp med et IT-prosjekt – som de kanskje ikke har ressurser til å utføre selv!

    Dette er Bachelorprosjektet

    • For sisteårsstudenter: Bachelorprosjektet er en viktig del av avslutningen på IT-studiene ved Kristiania, hvor 3. års studenter samarbeider med eksterne virksomheter for å løse reelle IT-utfordringer.
    • Oppdrag: Studentene får en oppgave av oppdragsgiver, som de skal løse som en del av utdanningen sin.
    • Oppfølging: Både oppdragsgivere og studentene blir fulgt opp gjennom perioden.
    • Omfang: Prosjektet er på 30 studiepoeng, noe som tilsvarer 4-5 dagers arbeid per uke gjennom ett semester, fra januar til mai.
    • Målsetning: Formålet er å gi studentene praktisk erfaring og anvende teoretisk kunnskap innen et valgt IT-område, samtidig som de leverer resultater som er verdifulle for oppdragsgiveren.
    • Ansvar og eierskap: Studentene har ikke økonommisk, juridisk eller produktmessig ansvar overfor oppdragsgiver, men skal heller ikke motta ytelser for arbeidet. Oppdragsgiver eier sluttproduktet.

     

    Informasjon til oppdragsgiver

    Oppdragsgiveres rolle

    Samarbeid og oppfølging: Prosjektmålene utformes i samarbeid mellom oppdragsgiver og studentgruppen. Oppdragsgiveren skal tilby en ekstern veileder som følger opp prosjektets fremdrift og bistår med faglige råd.

    Ressurser: Det forventes at oppdragsgiveren frigjør arbeidsplass for studentene 4-5 dager i uken og stiller nødvendig maskinvare og programvare til rådighet.

    Eiendomsrett: Oppdragsgiveren har eiendomsrett til sluttproduktet (teknisk løsning/produkt), mens studentene har rettigheter til bachelorrapporten.

    Kristianias rolle

    Veiledning: Kristiania stiller med en intern veileder som støtter studentene i metodiske og teoretiske aspekter av prosjektet.

    Evaluering: Prosjektet resulterer i en prosjektrapport og en teknisk leveranse som sensureres. Sammen med en muntlig presentasjon danner dette grunnlaget for studentenes karakterer.

    Praktiske krav

    Signering av kontrakt: Studenter og bedrifter må signere en digital kontrakt som sendes ut av Kristiania. Det er viktig å sørge for at både studentene og oppdragsgiveren signerer kontrakten så snart som mulig.

    Veiledning: Prosjektet vil ha både en intern veileder fra Kristiania og en ekstern veileder fra oppdragsgiveren. Begge veiledere vil følge opp prosjektets fremdrift og gi nødvendig støtte.

     

    Meld på din bedrift

    Bli med på speed date med våre studenter og få hjelp til ditt prosjekt. Meld deg på her!
    Meld deg på her!

     

    Kontakt Hanne Sørum her.

    Har du spørsmål?

    Lurer du på noe om Bachelorprosjektet? Kontakt førsteamanuensis Hanne Sørum her!
    Les mer

     

    Martin Taranger Hansen står foran en glasskulptur.

    Martin fikk fast jobb etter bachelorprosjektet

    Les hvordan det gikk til!
    Les mer

     

    Informasjon til studenter

    Studiepoeng og arbeidsmengde: Bachelorprosjektet tilsvarer 30 studiepoeng, som reflekterer 4-5 prosjektdager per uke gjennom semesteret fra januar til mai.

    Prosjektgrupper: Prosjektet gjennomføres i grupper på 3-5 studenter, og resultatene dokumenteres i en sluttrapport som evalueres sammen med en muntlig presentasjon.

    Forventninger til studentene

    Unik og utfordrende oppgave: Hver student skal bidra til å sikre at prosjektet gir en unik og utfordrende oppgave, som krever anvendelse av kunnskap fra tidligere kurs og nye lærdommer.

    Forskningsforhold: Selv om prosjektet ikke er en forskningsoppgave, forventes det at studentene vurderer prosjektet i lys av eksisterende kunnskap og forskning på området.

    Unngå meldeplikt: Prosjekter som involverer personopplysninger er meldepliktige til Sikt, men det anbefales å unngå innsamling av slike data for å unngå meldeplikt.

    Krav til prosjektet

    Størrelse og vanskelighetsgrad: Oppgaven skal være av passende størrelse og kompleksitet, tilpasset arbeidsomfanget på 30 studiepoeng.

    Faglig relevans: Oppgaven må være innenfor et IT-relatert fagområde og ha et teoretisk og metodisk fundament, som dokumenteres i prosjektrapporten.

    Nyhetsverdi: Resultatet skal være nyttig for oppdragsgiver, og det er viktig at oppgaven gir tilstrekkelig arbeid til alle gruppemedlemmene gjennom hele prosjektperioden.

    Praktiske krav

    Signering av kontrakt: Studenter og bedrifter må signere en digital kontrakt som sendes ut av Kristiania. Det er viktig å sørge for at både studentene og oppdragsgiveren signerer kontrakten så snart som mulig.

    Veiledning: Prosjektet vil ha både en intern veileder fra Kristiania og en ekstern veileder fra oppdragsgiveren. Begge veiledere vil følge opp prosjektets fremdrift og gi nødvendig støtte.

     

    Teknologi og innovasjon + veiledning double content card

    • Bildelenke til landingsside om studier innen teknologi og innovasjon.

      Vil du studere teknologi og innovasjon?

      Digitalisering, cybersikkerhet, økonomi og IT er bare noe av det du kan studere ved Kristiania.
      Se alle mulighetene dine her!
    • Bildelenke til side for studieveiledning.

      Spør en student!

      Lurer du på noe om studier, opptak eller studentlivet generelt? Spør en av våre studentambassadører her!
      Spør en student!