
Bærekraft og forretningsutvikling
Skal bedrifter være lønnsomme fremover, må de drives smartere, grønnere og bedre. Med denne bachelorgraden blir du en viktig del av arbeidet!
Nøkkelinformasjon
Praksis
Du kan søke om praksis i en bedrift som en del av denne utdanningen.Utveksling
Du kan søke om å dra på utveksling til blant annet Australia, Storbritannia eller USA.Gjesteforelesere
Har gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.Ansvarlig fagmiljø
Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
38 800 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
Hva lærer du?
I løpet av din studietid hos oss vil du få en grundig innføring i fag som:
Studiemodell
- IVS2100Innovasjonsstrategi
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i strategifaget, med spesielt fokus på innovasjonsstrategi og innovasjonsdesign for etablerte virksomheter. Kurset bygger videre på diskusjoner rundt tema som omhandler å starte nye virksomheter, samt innovasjon.
Emnet vil ha en innledende modul i strategi og strategiplanlegging som blant annet tar for seg tematikker som introduksjon av strategifaget, konkurranse og omgivelsesanalyse, interne analyser; forretningsmodeller, aktiviteter og ressurser, og strategiske valg og implementering.
Det har så en modul som fokuserer spesielt på en teoretisk og praktisk forståelse av innovative forretningsmodeller, med fokus på: kundebehovsanalyse ("jobs to be done"), disruptiv innovasjon og forretningsmodellutvikling ("business model canvas").
- SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode
Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.
Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.
- BØK2101Bedriftsøkonomi
Bedriftsøkonomi er læren om bedriftens interne og eksterne forhold. Målsetningen er å treffe gode beslutninger og forstå hvordan ressurser best brukes til å oppnå målsetningene til bedriften. Dette kurset gir en bred innføring i bedrifters rolle i økonomien og i samfunnet, samt en oversikt over sentrale teorier, metoder og modeller. Det legges vekt på å vise hvordan flere av disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av en bedrift.
Bedriftsøkonomi omfatter de tradisjonelle bedriftsøkonomisk analyse emnene (regnskap, økonomistyring og finans), men også organisasjonsfag, markedsføring og foretaksstrategi. Hensyn tatt til kunder, omgivelsene for øvrig, og økonomisk lønnsomhet innenfor rammene av bærekraft, tydeliggjør hvordan ulike bedriftsøkonomiske emner henger sammen, både for å inspirere til videre læring og for å gi relevant tverrfaglig forståelse.
- VAL999-30BValgemner, utveksling eller praksis i bedrift
- SOK3100Sirkulær økonomi
I dette emnet vil studentene få en innføring i sirkulærøkonomi og industriell økologi. Studentene skal lære å forstå og analysere ressurser og økonomisk virksomhet ut fra et sirkulærøkonomisk perspektiv, som grunnlag for å kunne utforme og gjennomføre tiltak for økt bærekraft og grønn omstilling i næringslivet og samfunnet. Begreper som sirkularitet, kretsløp, bærekraft og grønn teknologi vil diskuteres både på generelt nivå og hva de betyr for spesifikke material- og produktverdikjeder. Dette vil bli koblet til utvikling av sirkulære forretningsideer og forretningsmodeller, samt politiske initiativer for å muliggjøre og fremme en mer sirkulær økonomi.
- KVM3100Kvantitativ metode
Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:
- Beskrivende statistikk
- Kji-kvadrattesten
- Korrelasjonsanalyse
- Variansanalyse
- Enkel regresjonsanalyse
Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.
- SAM3100Samfunnsøkonomi
Emnet vil omhandle følgende tema:
- Hva er samfunnsøkonomi?
- Produksjon og produkttilbud
- Etterspørsel etter konsumgoder
- Elementær markedsøkonomi
- Monopol og monopolistisk konkurranse
- Regulering av markeder og fordelingspolitikk
- Kollektive goder og eksterne virkninger
- Arbeidsmarkedet
- Innføring i makroøkonomiske begreper
- Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
- Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
- Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
- Handel og internasjonal økonomi
- Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
- Finans- og gjeldskrisene
- MOO3100Miljø- og økologisk økonomi
Økonomisk aktivitet refererer til prosessen hvor energi og råvarer forvandles til varer og tjenester. Denne prosessen har begynt å påvirke det planetariske økosystemet. Dette kurset undersøker forholdet mellom økonomisk aktivitet og miljø fra to beslektede, men forskjellige akademiske tradisjoner: (1) miljøøkonomi og (2) økologisk økonomi. Begge de akademiske tradisjonene tar utgangspunkt i at miljøhensyn skal stå sentralt i økonomisk beslutningstaking, men de to tilnærmingene er uenige om hvordan den økonomiske prosessen skal modelleres og hvilken type politikk som skal føres. Målet med dette emnet er at studenten skal kunne forstå og utvikle analyser fra begge perspektiver. Hovedtemaer som skal dekkes i kurset inkluderer:
1. Økonomiske og naturressurser: definisjon, evaluering, distribusjon;
2. Markeds- og myndighetssvikt: markedsmakt, eksternaliteter, utilstrekkelig informasjon og naturlig monopol;
3. Miljøpolitikk og privat aktivitet;
4. Produksjon, finans og bæreevne;
5. Den globale dimensjonen av miljøutfordringer;
6. Sammenhengen mellom økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft
- IPI2100Internasjonal politikk og implementering
I dette emnet vil studentene få en innføring i internasjonal miljø- og klimapolitikk og hvordan denne utformes og implementeres i nasjonalstater. Emnet vil gå gjennom viktige begreper og definisjoner i den internasjonale miljø- og klimapolitikken, samt presentere sentrale aktører og organisasjoner på området. Studentene vil få en forståelse av hvordan internasjonale avtaler og traktater besluttes og implementeres. Videre vil studentene få kunnskap om hvordan slike direktiver implementeres i det norske samfunn.
- BPG3100Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling som skal besvares i oppgaven. Videre skal studentene presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.
- Empirisk oppgave
I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.
Anonyme spørreundersøkelser
- Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
- Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.
Bruk av eksisterende data
- Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
- Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.
Eksperiment
- Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.
Intervju
- Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
- Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
- Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
- Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.
Observasjon
- Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.
Tekst/dokument/innholds- analyse
- Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
- Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).
Metodetriangulering
- Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.
2. Teoretisk oppgave
- Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
- En teoretisk oppgave bør diskutere minimum 10 forskningsartikler.
- Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.
3. Prosjektoppgave
- En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører et praktisk arbeid som skal være til nytte for en bedrift / organisasjon.
- En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell /plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan /strategi eller lignende.
- Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
- Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.
Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord, +/- 10%. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave).
Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.
Hva kan du bli?

Student og forretningsutvikler: Trine startet Studio Søm sammen med Tuva
Møt fagmiljøet

Slik jobber vi
Studieprogrammet samarbeider aktivt med næringslivet og er tett knyttet til konsulentbransjen. Bransjen medvirker gjennom å holde gjesteforelesninger og workshops som en integrert del av undervisningen.Våre forelesere har lang erfaring fra både bransje og akademia, og vi benytter relevante gjeste- og timeforelesere som tar sin arbeidshverdag med inn i undervisningen. Dette gjør at du som student blir vant til å løse de samme utfordringene som venter på deg når du er klar for arbeidslivet.
Slik er studiehverdagen
Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert. Det gjør at våre studenter er ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. Studentenes egne foreninger gjør at man kan knytte tette bånd over felles interesser, mens inkubatorer som Loftet og Bryggeriet gjør at vi har et yrende og inspirerende miljø for studentenes egne bedrifter.
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt.Les merSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?

Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Student og forretningsutvikler: Trine startet Studio Søm sammen med TuvaTrine startet opp egen bedrift på Aker Brygge mens hun var fulltidsstudent.