Institutt for kommunikasjon
Institutt for kommunikasjon arbeider blant annet med fagfelt som journalistikk, strategisk kommunikasjon, PR, sosiale medier, påvirkning og kreativ markedskommunikasjon.
Fagfeltene i kommunikasjon utnyttes tverrfaglig. Det handler om profesjonell kommunikasjon, og det å forstå hvordan kommunikasjon foregår i kulturen, i samfunnet og i organisasjoner. Slik er kommunikasjon også et kompetanseområde alle fagfelt kan utnytte, og som gjør at dette instituttet er involvert med mange andre fagområder.
Undervisningen legger vekt på nærhet til arbeidslivet, med tilbud om studier både på høyskolen og som fleksible nettstudier. Instituttet er involvert med undervisningsaktiviteter på alle nivåer; som årsenheter, bachelor, master og også på doktorgradsnivå. Her kan du bli bedre kjent med våre doktorgradsstudenter!
Ansatte
Forskningsprosjekter
Leadership is practiced in several ways and through several channels of communication. Indeed, leaders such as political party leaders, heads of state or directors of government agencies increasingly depend on social media such as Facebook, Twitter and Instagram to communicate with their respective stakeholders and citizens. Such leadership communication efforts are especially important in times of crisis - such as during the covid-19 pandemic. For research, recent years have seen a rise in t...
- DigiLove
- Engelsk
The DigiLove project focuses on dating platforms and dating apps, and users of these technologies. Digital dating is a large industry which has had a crucial impact on how people form romantic relationships, especially young adults. The number of involuntary singles has been rising significantly in industrialized societies, and dating technologies is the main way couples meet today. Dating practices and dating rituals in one focal point of this project. The project also aims to explore to wha...
The Risk Communication and Community Engagement (RCCE) is a project aimed at improving the public's ability to take self and community-protective behaviors in future crises ranging from health to disaster. Director General of the WHO, Tedros Ghebreyesus, used the term infodemic to describe an overabundance of information – some accurate, some not – that spreads alongside a disease outbreak. Infodemics amplify public risk during crises by creating mental noise and affecting how the public...
Aktuelt fra instituttet
- Institutt for kommunikasjonLes mer
Tre prinsipper for å redde liv
Når krisen inntreffer, må instruksjoner til folk være korte, lettfattelige og gi konkrete råd om hva de bør gjøre. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Facebook-duellen funket for FrP, mens Høyre ble den store taperen
Da Solberg snakket om statsministerrollen, vektla Listhaug selve skiftet i makt. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Hvem styrer egentlig stortingsvalget?
I et stortingsvalg er det flere krefter som drar i både velgere og politikere. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Funker Solbergs Facebook-strategi frem mot valget?
I de tre første ukene i august vekslet Solberg mellom tre tydelige roller i Facebook-kommunikasjonen. Vil hun lykkes med fortellingen? - Institutt for kommunikasjonLes mer
Arendalsuka: hvem mangler på Norges demokratifestival?
Vi trenger en kritisk debatt om hvem som er der og hva de representerer. - Institutt for kommunikasjonLes mer
Ubevisst påvirket – og selv en påvirker
Ny doktorgrad viser hvordan brukere ubevisst sprer kommersielt innhold i sosiale medier.
Studier
- Journalistikk
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Kreativ markedskommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- PR og strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Sosiale medier og innholdsmarkedsføring
- Oslo
- Bachelor
- Heltid
- Strategisk kommunikasjon
- Oslo
- Master
- Heltid
- Kommunikasjon og ledelse
- Oslo
- Master
- Heltid
- Kommunikasjon
- Oslo
- Årsstudium
- Heltid
- Innholdsmarkedsføring
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid
- PR og kommunikasjon
- Nettstudium
- Årsstudium
- Heltid \ Deltid