Student jobber med PC i en stol designet for å dempe romlyd.
Master
Studielengde:2 år

Digital kommunikasjon og markedsføring

Vil du forstå hvordan teknologi, kommunikasjon og kreativitet henger sammen? I løpet av dette studiet utvikler du evnen til strategisk analyse, praktisk problemløsning og samarbeid i team, samt ferdigheter til å produsere og formidle engasjerende innhold.
OpptakÅpent
Student jobber med PC i en stol designet for å dempe romlyd.

Nøkkelinformasjon

  • Praktisk utdanning

    Studiet er bransjenært og gir deg kompetanse i å lede kreative prosesser, bygge relasjoner og håndtere komplekse utfordringer i arbeidslivet.

  • Utveksling

    Opplev verden mens du studerer! Les mer nederst på siden.
  • Unikt fagmiljø

    Et internasjonalt orientert miljø med erfarne forelesere, bransjetilknytning og tilgang til forskningsprosjekter som styrker faglig utvikling.  
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
  • Opptakskrav

    På dette studiet kreves det bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er også krav til spesifikke fagområder. Les mer nederst på siden.
  • Pris

    58 900 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Master
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

En master i digital kommunikasjon og markedsføring gir deg dyp innsikt i hvordan digitale verktøy kan brukes for å forstå og påvirke forbrukeratferd. Gjennom emner som nevromarkedsføring og forbrukersosiologi lærer du å se forbrukere som komplekse individer, ikke bare som tall og data. Studiet kombinerer teoretisk kunnskap med praktiske verktøy. Du får jobbe praktisk basert på sosiologi, psykologi og kommunikasjonsfaget.

Programmet styrker dine evner til samarbeid, etisk kommunikasjon og kritisk refleksjon. Du lærer å lede kreative prosesser, samarbeide effektivt i team og tilrettelegge for innovasjon. Dette er viktige ferdigheter å ha i møte med en stadig mer digital og konkurransepreget bransje.

I løpet av studietiden vil du blant annet lære om: 

  • Forbrukersosiologi
  • Digital produksjon og storytelling
  • Nevromarkedsføring
kvinnelig student med langt, mørkt hår jobber med skoleoppgaver i Kristianias nybygg i Kirkegata

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Mastergraden går over to studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • SA5000Masteroppgave

    Masteroppgaven utgjør et større, selvstendig akademisk arbeid der studentene gis anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema innen masterstudiets fagområde. Arbeidet med oppgaven styres av en tydelig og presis problemformulering. Masteroppgaven kan være et praksisbasert, tradisjonelt empirisk eller et teoretisk arbeid innenfor studieretningens område.

    En grunnleggende suksessfaktor for masteroppgaven er å etablere en tydelig struktur og en klar «rød tråd» som binder sammen alle delene av oppgaven. Dette innebærer eksempelvis en logisk sammenheng mellom oppgavens problemstilling, hensikt, eventuelle forskningsspørsmål, valg av teori og metode, presentasjon av funn, diskusjon og konklusjon.

    Gjennom masteroppgaven skal studentene vise at de kan anvende teoretisk innsikt og forskningsmetode på et selvvalgt problem. Arbeidet med masteroppgaven vil kreve god planlegging, systematisk arbeid og effektiv tidsstyring.

    Masteroppgaven kan ha ulike formater avhengig av problemstilling og faglig tilnærming.

    I tillegg til tradisjonelle forskningsoppgaver («standard» empiriske eller teoretiske), kan studenter også levere praksisbaserte masteroppgaver.

    Det er ingen absolutte krav til lengde, men omfanget må stå i rimelig forhold til problemets kompleksitet og dokumentere faglig modenhet. Anbefalt lengde er 25.000-30.000 ord. Det viktigste er at oppgaven har faglig sammenheng, tydelig struktur og gir et selvstendig bidrag i lys av oppgavens format, relevante teorier, metoder eller praksiser.

  • VAL999-30BValgemner, utveksling eller praksis i bedrift

Hva kan du bli?

En master i digital kommunikasjon og markedsføring vil gjøre deg ettertraktet i et konkurransepreget arbeidsmarked, og åpner for en rekke strategiske markedsførings- og kommunikasjonsroller. 

Du kan blant annet jobbe som:

  • Kommunikasjonsansvarlig
  • Brand Manager
  • Digital innholdsprodusent
  • Senior markedsrådgiver
Woman laying in her bed looking worringly on her phone.

Fear of missing out creates anxiety – and engagement

The problem with digital interaction is not that it leads to social isolation. Rather, the FOMO syndrome creates an unhealthy mental cost of social media.

Møt fagmiljøet

Spiletrappen i Kristianias undervisningsbygg i Kirkegata
  • Slik jobber vi

    Du møter forelesere med høy kompetanse, internasjonal erfaring og sterk bransjetilknytning. De har bakgrunn fra ledende universiteter og forskningsmiljøer, noe som gir deg tilgang til oppdatert kunnskap og globale perspektiver.

    De er aktive innen forskning på digital innovasjon og forbrukeratferd, og bruker denne erfaringen for å sikre relevant og engasjerende undervisning. Du får tett oppfølging og mulighet til å styrke dine praktiske ferdigheter ved å delta i workshops og case-studier underveis i studiet. 

  • Slik er studiehverdagen

    Kristiania er et sted hvor alle passer inn, men hvor du likevel studerer sammen med andre som brenner for det samme som deg. En utdanning fra Kristiania er praktisk orientert. Det gjør at våre studenter er ettertraktede på arbeidsmarkedet, også før de er ferdig utdannet. 

    I tillegg til timeplanlagt undervisning har Kristiania også tilgjengelige fagressurser som administrativt ansatte, bibliotekarer, digitale læringsressurser som online videoforelesninger og studentveiledere.

Jeg forsker blant annet på de psykologiske prosesser og mekanismer bak forbrukeratferd, samt bruk av in-game advertising og blockchain-baserte løsninger.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 15. juli. 
    Viktige frister
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass kan du akseptere tilbudet og laste opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner på Mitt Kristiania.

    Status på søknaden kan du se på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Behandlingstid

    Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

    Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter