
Medier og kommunikasjon
Dette studiet gjør deg klar til å gå rett ut i jobb og være en ressurs fra første dag! Velg mellom studieretning i enten kreativ markedskommunikasjon eller kommunikasjonsrådgivning.Nytt studieprogram!

Nøkkelinformasjon
Velg din retning
Velg mellom to studieretninger: Kreativ markedskommunikasjon eller Kommunikasjonsrådgivning.Utveksling
Opplev verden mens du studerer! Se hvor du kan reise nederst på siden.Anerkjent fagmiljø
Lær av noen av Norges mest profilerte eksperter innen medier og kommunikasjon.Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.Pris
42 000 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2026
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
På studiet lærer du blant annet:
- Hvordan kommunikasjon fungerer i praksis, alt fra sosiale medier, journalistikk, markedsføring og bruk av KI (AI).
- Å planlegge, produsere og publisere innhold til ulike kanaler og målgrupper, evaluere kommunikasjonstiltak.
- Videoredigering (Premiere), billedbehandling (Photoshop) og å lage nettsider (InDesign).
- Om hvordan digitale medier påvirker og blir påvirket av mennesker, virksomheter og samfunn, og hvilke regler og etiske hensyn som gjelder.
Du velger mellom to studieretninger:
- Kreativ markedskommunikasjon: Jobb med reklame, konsepter og visuelt innhold.
- Kommunikasjonsrådgivning: Jobb med strategisk kommunikasjon, omdømme, medier og politikk.

Studiemodell
- BREDDE999-15Breddeemne
- UTV999BA30PUtveksling eller praksis
- MSG2100Marked, samfunn og globalisering
Hvordan skal vi møte framtidens utfordringer preget av globalisering og automatisering? Den internasjonale utviklingen av økonomi, politikk og teknologi påvirker arbeidstakere, arbeidsgivere, offentlige institusjoner, privat sektor og dagsorden.
Dette emnet vil bruke økonomisk teori og historiske hendelser til å analysere nasjonale og internasjonale fenomener. Industrialiseringen og utviklingen av markedsøkonomien de siste hundreårene vil danne den overordnete kronologien. En rød tråd vil følge Norge fra fattig nasjon i 1905 fram til i dag hvor vi er et av verdens rikeste land kjennetegnet ved blandingsøkonomi, trepartssamarbeid og verdens største investeringsfond grunnet olje og gass. Emnet kombinerer teoretisk kunnskap, historisk innsikt og praktisk forståelse, hvor studenter introduseres for ulike dagsaktuelle case.
- SAMI1001Kampanjestrategier og politisk kommunikasjon
- HEAN1005Reklame og innholdsproduksjon
- MOF1100Markedsføring og forbrukeratferd
Emnet gir en innføring i begreper, teorier og modeller innen markedsføring og forbrukeratferd. Emnet tar for seg markedsføring fra et strategisk til et operativt nivå. Studenten lærer om hvordan markeds- og kundeinnsikt kan benyttes som grunnlag for markedsføringen.
- VAL999-15Valgemne
- KVM3100Kvantitativ metode
Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:
- Beskrivende statistikk
- Kji-kvadrattesten
- Korrelasjonsanalyse
- Variansanalyse
- Enkel regresjonsanalyse
Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.
- SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode
Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.
Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.
- SAMI1000Digitale og sosiale medier
- BCR3103Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling innenfor bachelorstudiets fagområde som skal besvares i oppgaven. Oppgaven skal være forankret i relevant teori og studentene skal presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.
Empirisk oppgave
I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.
Anonyme spørreundersøkelser
Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.
Bruk av eksisterende data (sekundærdata)
Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.
Eksperiment
Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.
Intervju
Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5- 10 deltagere per fokusgruppe.
Observasjon
Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.
Tekst/dokument/innholds- analyse
Tekst/dokument/innholds- analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca 8 - 10 analyseenheter anbefales).
Metodetriangulering
Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.
2. Teoretisk oppgave
Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
Det er anbefalt at en teoretisk oppgave diskuterer ca 10 forskningsartikler.
Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.
3. Prosjektoppgave
En prosjektoppgave innebærer at bacheloroppgaven tar utgangspunkt i en virksomhet som kontekst.
Studentene kan gjennomføre et praktisk arbeid i forbindelse med prosjektoppgaven som kan være til nytte for virksomheten, men oppgaven stiller like høye krav til teoretisk diskusjon som en empirisk oppgave. Prosjektet skal knyttes til relevant teori innen fagfeltet og baseres på gjeldende faglitteratur samt innhentet empiri. I tillegg skal oppgaven inneholde en diskusjonsdel der anbefalingene vurderes opp mot faglitteraturen på feltet.
Omfang på bacheloroppgaven er 8000 - 12 000 ord. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave). Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes ikke som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.
- SAMI2001Krisekommunikasjon og mediehåndtering
- VKM3100Visuell kommunikasjon og praktisk markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon produseres i dag med høy frekvens og skal tilpasses mange og svært forskjellige kanaler fortløpende. Dette praktiske emnet forbereder studenten på kreativ, effektiv og multimedial innholdsproduksjon etterspurt i dagens marked. Emnet bygger videre på kunnskap og ferdigheter studentene har opparbeidet seg gjennom kreative emner tidligere i studiet. Studentene tilegner seg kunnskap og ferdigheter til å arbeide sammen i team hvor konsepter fra markedsførings- og markedskommunikasjonsteorien omsettes til praktiske og kreative løsninger. En grunnleggende innføring i visuell kommunikasjon er inkludert. Det legges særlig vekt på problemdiagnostisering og forståelse av ulike kommunikasjonsformer, relevante virkemidler og effekt.
Hva kan du bli?

– Jeg ønsker meg en verden fri for hat og diskriminering
Møt fagmiljøet

Disse møter du
Vi har et av de sterkeste forsknings og undervisningsmiljøene i Norge innen medier og kommunikasjon. Våre forskere og undervisere brukes jevnlig som eksperter i nasjonale medier. I løpet av studietiden vil du bli kjent med blant andre:- Carl Gustav Bjørnquist
- Runar Kristiansen
- Kjell Terje Ringdal
- Bente Kalsnes
- Magne Johannessen
- Øystein Dahlen Pedersen
- Ketil Raknes
Vi samarbeider tett med Kommunikasjonsforeningen og Kreativt Forum slik at vi er oppdatert på de nyeste trendene i arbeidslivet.
Slik er studiehverdagen
- Fra første studiedag vil du møte gjesteforelesere fra bransjen som forklarer deg hvordan det du lærer kan brukes i praksis.
- Gjesteforeleserne hos oss jobber som informasjonsrådgivere, SOme-ansvarlige, innholdsprodusenter, kreatører, journalister, markedsdirektører og kommunikasjonssjefer. En del av gjesteforeleserne er tidligere studenter som gir deg gode tips om hvordan du kan komme deg inn i arbeidslivet.
- Du kan søke om praksisplass 4. semester og få verdifull erfaring fra arbeidslivet.
- Fra første studiedag vil du møte gjesteforelesere fra bransjen som forklarer deg hvordan det du lærer kan brukes i praksis.
Livet som student
Følg Kristiania på TikTokBli med på innsiden!
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Sjekk at du oppfyller opptakskravene.
Viktige fristerSlik søker du
Send søknaden via vårt søknadsskjema.
Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.Les merBehandlingstid
Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.
Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?

Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
Lise Lotte ville jobbe kreativt – slik fikk hun jobb i Snapchat– Jeg får jobbe med noen av de største merkevarene i Norge og bygge et stort nettverk, både internt hos Snapchat og bransjen generelt.







