Portett av student ved Kristiania.
Bachelor
Studielengde:3 år

Ledelse – arbeidsintegrert

For deg som ønsker en utdannelse med et ben ute i arbeidslivet – velg en utdanning som er unik i Norge!
OpptakStengt
Portett av student ved Kristiania.

Nøkkelinformasjon

  • Praktisk utdanning

    1/3 av studiet innebærer øvelser og praktis trening. Dette gir deg erfaring, noe mange arbeidsgivere er på jakt etter!
  • Utveksling

    Opplev verden mens du studerer! Les hvordan under Ofte stilte spørsmål.
  • Mange muligheter

    Studiet kvalifiserer deg for et bredt spekter av lederroller i ulike sektorer og for videre studier på masternivå både i Norge og internasjonalt.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    40 200 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Kristianias bachelor i ledelse benytter arbeidsintegrert læring. Dette vil si at vi kombinerer teori og praksis for å øke arbeidslivsrelevansen og forberede deg på arbeidslivet. Gjennom utdanningen vil du få utøve kunnskap om lederrollen i reelle arbeidssituasjoner. 

  • Ledelse skjer både i planlagte situasjoner og i uforutsigbare øyeblikk som krever raske beslutninger. I fremtidens arbeidsliv vil det å lede mennesker være viktigere enn å lede oppgaver. 
  • Du vil få innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, og lære hvordan mennesker i organisasjoner bør ledes både som individer og som en del av grupper og team. 
  • Din personlige utvikling står sentralt. Du deltar i faglige diskusjoner og får veiledning gjennom studiet, samtidig som du får tilbakemelding fra mentor på arbeidsplassen. 

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

15 stp.

15 stp.
  • LED2000Lederen og lederskapet
  • SLS2000Selvledelse og samspill
  • PIP2000Prosjekter i praksis
  • SVM1100Samfunnsvitenskapelig metode

    Emnet gir en introduksjon til vitenskapelige undersøkelser med vekt på anvendelse av kvalitative metoder med det mål at studentene skal danne seg et grunnleggende bilde av samfunnsvitenskapelige forskningsprosesser og derigjennom oppnå et grunnlag for videre arbeid med metodefaget.

    Emnet gir en innføring i forskningsprosessen og spesifiserer en problemstilling eller utarbeider et vitenskapelig forankret spørsmål. Videre skal emnet gi en innføring i valget av kvalitative og kvantitative metoder, metoder for datainnsamling, teoriforankring og analyseteknikker. Studentene får også en innføring i akademisk lesing og skriving, kildehåndtering og vurdering av etiske problemstillinger knyttet til forskning.

  • VALUTP999-30Valgemne, utveksling eller praksis
  • LKT2000Ledelse, kommunikasjon og læring i team
  • ALP2000Arbeidsintegrert læring i praksis
  • KVM3100Kvantitativ metode

    Emnet gir en innføring i kvantitative konsepter og analysemetoder som er sentrale for empirisk samfunnsvitenskapelig forskning og dermed for å produsere troverdig kunnskap i det praktiske liv. Hensikten med kurset er å lære studentene å innhente, behandle og analysere data og tolke og forstå resultatene fra forskjellige statistiske analyseteknikker, samt formidle denne kunnskapen. Følgende statistiske analyseteknikker er de viktigste:

    • Beskrivende statistikk
    • Kji-kvadrattesten
    • Korrelasjonsanalyse
    • Variansanalyse
    • Enkel regresjonsanalyse

    Videre vil analyseteknikker som multippel regresjonsanalyse, clusteranalyse og faktoranalyse bli demonstrert.

  • SEK2000Strategi, endring- og kriseledelse
  • LIP2000Ledelse i praksis

    Emnet har fokus på utvikling av studentenes innsikt i ledelse som praksis og fagfelt. Studentene skal utvikle kunnskap og forståelse for samspillet mellom det de lærer som teorier og fagkunnskap (episteme), hvordan de utøver fagkunnskapen (techne) og hvordan de kan opptre klokt og gjøre gode skjønnsmessige vurderinger (fronesis) i profesjonell yrkesutøvelse.

    Emnet legger vekt på å oppøve studentenes evne til selvstendig arbeid. Emnets bygger på en arbeidsintegrert læringsmodell og gjennomføres som i en praksisnær studie av en virkelig problemstilling i en virksomhet i arbeidslivet.

    I studien av problemstillingen skal studentene benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Arbeidet skal baseres på samfunnsvitenskapelig metode, og presenteres skriftlig i en semesteroppgave.

    Oppgaven er et akademisk arbeid og baseres på at:

    • studenten gjennomfører er praktisk arbeid som skal være til nytte for en virksomhet, og som kan defineres i en problemstilling.
    • oppgaven tar utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (primær- og sekundærdata).
    • oppgaven skal ha en diskusjonsdel som analyserer funn, og anvender faglitteratur fra feltet i drøfting av anbefalingene i oppgaven.

Hva kan du bli?

Med denne bacheloren i ledelse vil du være kvalifisert for lederstillinger på team- og avdelingsnivå, samt lederroller innen faggrupper og prosjekter. 

Eksempler på stillinger du vil være aktuell for er:

  • Teamleder
  • Avdelingsleder
  • Leder av fagavdelinger
  • Butikkleder
  • Seksjonsleder
  • Prosjektleder 
Andreas Norgår Thon smiler ved hovedinngangen til Kristiania campus Oslo.

En unik utdanning for fremtidige ledere

Å studere ledelse handler ikke bare om teori – det handler om å utvikle seg som leder gjennom praktisk erfaring.

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Fagmiljøet ved Kristiania legger stor vekt på arbeidslivsrelevans gjennom variert undervisning og praksisnære læringsaktiviteter. Dine erfaringer fra praksis integreres i undervisningen for å styrke faglig refleksjon og utvikling.

    I tillegg til gjesteforelesninger og utstrakt samarbeid med arbeidslivet, har du som student tilgang til ressurser som veiledere, bibliotek og digitale læringsverktøy. Varierte vurderingsformer sikrer at du utvikler både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter som er etterspurt i arbeidslivet.

    • Studenthverdagen for de som tar denne arbeidsintegrerte bacheloren i ledelse er variert og praksisnær. Du vil delta i forelesninger, seminarer og gruppearbeid, hvor teori kobles til praksis gjennom arbeidsintegrerte prosjekter.

    • I tillegg til tradisjonell undervisning, vil du bruke tid på selvstudium, refleksjon og diskusjoner med medstudenter og veiledere for å styrke egen faglig og personlig utvikling.

    • En viktig del av hverdagen er praksisperiodene, hvor du som student jobber tett med ulike arbeidsgivere og får direkte erfaring med ledelse i virkelige arbeidsmiljøer. Dette gir deg en dynamisk hverdag der du veksler mellom skole og praksis, og får mulighet til å bygge nettverk og forberede deg på en smidig overgang til arbeidslivet.

    • Studenter som har praksis ute i en virksomhet i løpet av studieløpet øker sannsynligheten for jobb rett fra studiet. Mange får tilbud om fast jobb i den bedriften hvor de har hatt praksisplass. Med en rekke ulike praksisoppdrag – som i dette studiet – vil mulighetene på arbeidsmarkedet øke betraktelig.
Jeg har 20 års erfaring fra offentlig og privat arbeidsliv, innenfor HR, ledelse og internasjonalt arbeid. Jeg forsker blant annet på ledelse, organisasjonsadferd og arbeidsintegrert læring i høyere utdanning.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål