Studielengde:2 år

Spillutvikling - Fullfinansiert

Vil du jobbe med spill? Hos oss lærer du verktøy og metoder innen spillutvikling, fra idéfasen til et ferdig spill.

Begrenset antall studieplasser

Vi behandler søknader fortløpende frem til vi har fylt alle studieplassene.
OpptakÅpent

Nøkkelinformasjon

  • Praktisk rettet

    Gjennom praktiske programmeringsøvelser lærer du deg å produsere interaktive spill.
  • Tverrfaglig samarbeid

    Gjennom studiet får du samarbeide med studenter fra andre relevante fagområder.
  • Spesialisering 

    Siste semester får du anledning til å fordype deg i et tema som interesserer deg innen spillutvikling.
  • Ansvarlig fagmiljø

  • Opptakskrav

    Krav om fagbrev, yrkeskompetanse, generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse.
  • Pris

    Dette er et gratis fullfinansiert studietilbud, pensumbøker må du kjøpe selv. Studieprogrammet kvalifiserer til støtte fra Lånekassen
  • Fagskole
  • Høst 2024
  • Heltid
  • 120 studiepoeng
  • Oslo
  • 2 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Spillutvikling tar for seg hele produksjonsprosessen fra idé til ferdig produkt og gjør deg i stand til å produsere et fullverdig dataspill. 

Gjennom utdanningen får du en grundig innføring i spillmotorene Unity og Unreal og hvordan du bruker 3D- og 2D-grafikk, illustrasjoner, lyd og musikk i disse programmene. Med praktiske programmeringsøvelser lærer du deg å produsere interaktive spill.

I løpet av to år hos oss lærer du blant annet om: 

  • Spilldesign og systemdesign
  • Programmering og scripting
  • Idéutvikling, previsualisering og skisser
  • Kreativitet og prototyping
  • Historiefortelling i spill

Studiemodell

Denne fagskoleutdanningen går over to studieår, og hvert studieår er delt opp i to semestre. Her ser du en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for spesialisering. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 120 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

  • FSU2100Spilldesign, dramaturgi og strategi

    Emnet tar for seg hvordan spill påvirker, og skal lære studenten å kommunisere budskap/merverdi i spillet som blir utviklet. I emnet blir studenten eksponert for realistiske og praktiske utfordringer en spillutvikler vil kunne komme til å møte etter endt utdanning, blant annet designdokumenter, markedsføring, leveldesign, scooping, storyboarding og historiefortelling.

    Emnet består av fire temaperioder:

    Systemdesign og programmering 2

    Studenten lærer teori og metoder innenfor spillutvikling og systemdesign samt hvordan mer kompliserte systemer settes opp. Gjennom temaperioden kommer de også til å programmere disse systemene ved å bruke Unreal sitt blueprint-system.

    Ledelse, planlegging og kommunikasjon

    I dette tema skal studenten lære hvordan de planlegger en spillproduksjon gjennom oppsett av budsjett og en prosjektplan.

    Historiefortelling i spill

    Studenten lærer hvordan de tar i bruk historiefortellingsteknikker for å lage historiedrevnespill.

    Spillmotor 3 - Audiovisuell design

    I dette tema lærer studenten hvordan lys, farger, lyd og musikk kan gi informasjon til spilleren og hvordan dette kan brukes for å påvirke følelsen og opplevelsen til spilleren.

  • FSU2200Fordypning, profesjonell praksis og bransjekunnskap

    I dette emnet skal studenten videreutvikle, spesialisere og profesjonalisere sine ferdigheter knyttet til sin rolle som spillutvikler. Det undervises i bransjekunnskap/profesjonell praksis og studenten skal i tillegg til sin praktiske produksjon skrive en oppgave relatert til denne.

    Emnet skal gi studenten et realistisk innblikk i hvordan et yrke som spillutvikler vil fortone seg, og gi studenten et godt utgangspunkt for livslang læring i eget fagfelt.

    Videre vil emnet gi en innføring i hvordan kommunikasjonsprosesser fungerer i praksis og hvilke roller og verdier som er nødvendige i samspill mellom aktører.

    Emnet er delt inn i fire sentrale temaer og avsluttes med forbedring av en av disse.

    • Rask Prototyping
    • Prosjekt planlegning
    • Selvprofilering og profesjonalisering
    • Hovedoppgave i spillutvikling

Hva kan du bli?

Person står utenfor ett av kristianias lokaler.

Lasse Bruun Iversen sikret seg drømmejobben som spilldesigner før han hadde fullført fagskoleutdanningen i Spillutvikling.

Møt fagmiljøet

  • Disse møter du

    • Fagansvarlig Dag-Erling Jensen har jobbet hos Funcom som World-, Game Play- og System Designer for spillet «Age of Conan: Hyborian Adventures». Ved siden av å undervise, drifter han spillselskapet Process som har gitt ut «Agents vs Villian» på Xbox. 
    • Faglærer Eskil Dahl Pettersen har en Bachelor i spilldesign og har jobbet som Unity-utvikler i Shy Bonsa. Han var QA-tester hos Krillbite under produksjonen av Sunlight og har utviklet en appløsning for Altibox. 
  • Slik er studiehverdagen

    • Gjennom små og store prosjekter lærer du verktøy og metoder som benyttes i bransjen og får mye praktisk erfaring med å lage spill.
    • Hos oss lærer du å skape kule mekanikker, spennende historier og flotte spillopplevelser.
    • Gjennom å delta i ulike spillproduksjoner lærer du å arbeide selvstendig og sammen med andre – og blir trygg på din rolle i en produksjon.
Hvordan lage gode spill? Du må forstå det som ligger bak. Hos oss lærer du å bli en selvstendig spillutvikler som kan bidra gjennom hele prosessen, fra idé til ferdig produkt.

Livet som student

Å være student handler om mye mer enn å studere. På Kristiania får du tilgang på fasiliteter i toppklasse!

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Slik søker du

    Etter du har søkt på kristiania.no må du gå inn på Mitt Kristiania og laste opp dokumentasjon. Det er først når du har mottatt bekreftelse på at dokumentasjonen er godkjent, at du er sikret en plass. Dersom du fullfører videregående eller fagbrev/svennebrev våren 2024, må du søke og så laste opp dokumentasjon fra skolen din som bekrefter dette. NB! Vi har et begrenset antall fullfinansierte studieplasser – vi anbefaler derfor å søke så raskt som mulig.
  • Viktige frister

    Dokumentasjonsfristen er lik akseptfristen som du mottar i tilbudet fra oss. For å sikre deg studieplass, må du laste opp nødvendig dokumentasjon og signere studiekontrakten innen akseptfristen. Selv om vi har mottatt bekreftelse fra skolen din om at du går siste året på videregående, må du i tillegg laste opp vitnemålet når du mottar dette i slutten av semesteret. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli 2024. 
  • Behandlingstid

    Dette studieprogrammet har rullerende opptak, men med begrenset antall studieplasser. Etter du har søkt vil motta en betinget studiekontrakt med en frist for å laste opp dokumentasjon på at opptakskravene er oppfylt. Fristen avhenger av når du søkte. Opptaket vil stenge når studieprogrammet er fullt. Om ikke opptakskravene er dokumentert innen fristen, risikerer du å miste plassen. 
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
En ung person med oppsatt blondt hår, iført en rød langermet topp og en halskjede, smiler og poserer med hendene på hoftene på en bygate, med uskarpt bylandskap i bakgrunnen.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter