Person står utenfor ett av kristianias lokaler.
Lasse Bruun Iversen (29) bestemte seg for å følge drømmen om å bli spilldesigner. Nå er drømmen gått i oppfyllelse. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Lasse jobber nå som spilldesigner for den norske spillutvikleren Snowcastle Games i Oslo. Snowcastle har blant annet laget spilltrilogien Earthlock, som har solgt mer enn 2,5 millioner eksemplarer.

Lasse fra siden på datalab
– Hver dag på jobb er annerledes, noe som passer meg perfekt. Jeg elsker variasjon og utfordringer, forteller Lasse om jobben i Snowcastle. Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Lasse forteller at hverdagen som spilldesigner er veldig variert. En vanlig dag på jobben bestå av at han får en idé til en prototype og setter opp et system for å teste om det fungerer i praksis. Nå arbeider Lasse med å utvikle prototyper til Snowcastles neste spillutgivelse, Earthlock 2.

– Det er klisje å si, men jeg elsker jobben min. Jeg gleder meg til å dra på kontoret hver eneste dag, sier Lasse.

Siste semester var jeg i Trondheim på Norwegian Game Awards. Der viste jeg fram eksamensprosjektet mitt, et spill kalt Germinate

Slapp å betale studieavgift

Lasse har hatt en drøm om å lage spill helt siden han var syv år gammel. For et par år siden tok han sats og fulgte drømmen.

– Jeg begynte å se på hvordan man designer spill, og fikk blod på tann. Jeg kikket på ulike utdanninger, og fant ut at Oslo kommune dekket studieavgiften på spillutviklingsstudiet ved Kristiania for å få flere til å velge fagskoleutdanning.

Lærer å utvikle spill fra bunnen av

Fagskolestudiet tar for seg hele produksjonsprosessen fra idé til ferdig produkt, og gjør deg i stand til å produsere et fullverdig dataspill. Lasse forteller at de jobbet mye praktisk.

– Vi hadde en del teori det første semesteret, men ellers er studiet veldig praktisk. Selv om noen kunne mer enn andre, var undervisningen lagt opp slik at vi startet med det grunnleggende. Alle fikk en sjanse til å lære, det synes jeg var fint.

I første semester får studentene et grunnkurs i programmering. Spillutvikling kan være alt fra kortspill til 3D-animerte dataspill, forklarer Lasse.

– Lærerne lar oss finne ut hva vi liker, og hva vi har lyst til. Vi jobbet mye tverrfaglig med andre studier. Vi samarbeidet blant annet med innovasjon og entreprenørskap om å pitche en idé til en oppdragsgiver. I bransjen må man ofte jobbe med folk fra andre fagområder, og derfor er det er bra at vi får erfaring med dette, sier Lasse.

Han deltok også på mange forskjellige bransjearrangementer.

– Siste semester var jeg i Trondheim på Norwegian Game Awards. Der viste jeg fram eksamensprosjektet mitt, et spill kalt Germinate.

Lasse foran pc-skjerm
Lasse kommer fra Danmark, men har bodd i Norge i 10 år. Han kom til Oslo da han var 19 år for å studere kinesisk ved UiO.Foto: Kristiania/Victoria Dahlen

Fikk individuell tilrettelegging

På spillutviklingsstudiet får studentene jevnlig besøk av gjesteforelesere fra bransjen, deriblant fra Snowcastle. Det var slik Lasse fikk kjennskap til selskapet, som førte til at han skaffet seg praksisplass. 

– Jeg fant ut at de søkte etter dataanalytikere, og studenter som hadde erfaring med å jobbe sammen i team ble oppfordret til å søke. Min medstudent, Kristoffer Helstad, og jeg sendte en søknad, og fikk tilbud om 50 prosent stilling i tre måneder – problemet var bare at vi var fulltidsstudenter.  

Studentene kontaktet fagansvarlig for spillutvikling, Dag Erling Jensen, og ble positivt overrasket over hvor løsningsorientert han var.

Thea foran bygg

Gameren som ble spilldesigner

– Dag Erling mener at erfaring er viktigst. Han var opptatt av å tilrettelegge for oss, slik at vi både kunne takke ja til jobben hos Snowcastle og fullføre fagskolestudiet.  

I praksisen jobbet de med å kvalitetsteste produkter og sortere tilbakemeldinger fra Snowcastles kunder. Student-teamet gjorde en god jobb, og fikk utvidet praksisoppholdet.  

– Jeg fikk etter hvert tilbud om å gå over i fast stilling som spilldesigner, som var veldig gøy! Snowcastle stilte krav om at jeg skulle gå studiet ferdig, bestå alle prøver og eksamener før jeg startet hos dem fulltid, forklarer Lasse.  

– Jobb hardt og gå utenfor komfortsonen

Lasse anbefaler fagskoleutdanningen ved Kristiania til andre som også drømmer om å jobbe i spillbransjen.

– Du må være villig til å jobbe hardt og gå utenfor komfortsonen. Studietiden er hva du gjør det til selv – det er lurt å bruke tid på å bli kjent med medstudentene dine. Det er tross alt folk du kan komme til å møte igjen senere i arbeidslivet, avslutter Lasse.