Bachelor
Studielengde:3 år

Osteopati

Behovet for helsepersonell er allerede stort, og vil bare fortsette å øke. Denne utdanningen er Norges eneste høyskoleutdanning innen osteopati, som gir deg ettertraktet kompetanse som hjelper folk.
OpptakÅpent

Nøkkelinformasjon

  • Praksis

    Vår studentklinikk drives som en ordinær klinikk. Erfaringen herfra er svært relevant når du skal jobbe som selvstendig næringsdrivende osteopat.
  • Fornøyde studenter

    Dette studiet hadde ifølge Studiebarometeret 2023 noen av landets mest fornøyde studenter.
  • Videre studiemuligheter

    Ved fullført grad kan du blant annet ta ettårig videreutdanning og få autorisasjon som osteopat. Les mer nederst på siden.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

    Du må innfri krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende. Du må også levere politiattest.
  • Pris

    57 800 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2025
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Gjennom den fireårige osteopatiutdanningen, bestående av en bachelorgrad (180 sp) og en ettårig videreutdanning i osteopati (60 sp), lærer du om kroppens oppbygning og funksjon både i helse og sykdom. En autorisert osteopat kan muskel- og skjelettplager og ser sammenhengen mellom fysiske, psykiske og sosiale faktorer som kan påvirke helsen. I løpet av utdanningen lærer du å forebygge og behandle, og fremme god helse hos mennesker i alle aldre.

Vi vil blant annet gå i dybden på emner som :

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.
  • OST2102Osteopati II - Muskel- og skjelettplager og introduksjon til klinisk resonnering

    Muskel- og skjelettplager er en av de største helseutfordringene i samfunnet og den største pasientgruppen som oppsøker osteopater. Muskel- og skjelettplager (MSK-plager) er det problemet som rammer flest og koster mest både i Norge og i verdenssammenheng. Forebygging og behandling av personer med MSK-plager er sammensatt og består alltid av flere ulike tiltak. Dette emnet gir fordypning i muskel- og skjelettplager (MSK-plager). Herunder lærer studentene om omfanget og de samfunnsøkonomiske konsekvensene av MSK-plager, kompleksiteten av MSK-plager, hvordan personer med MSK-plager bør utredes og retningslinjer og prinsipper for behandling og rehabilitering.

    I emnet får studentene innføring i den diagnostiske prosessen og ulike modeller for å forstå sykdom og plager, herunder den biopsykososiale modellen. De lærer om risikofaktorer for både utvikling av MSK-plager og hva som øker risikoen for at plagene skal bli langvarige.

    Studentene får også innføring i smertefysiologi og hvilke mekanismer som er involvert ved både akutte og langvarige smerter.

  • OST2103Osteopati III - Lumbalcolumna

    Korsryggsmerter er en av de største enkeltårsakene til legemeldt sykefravær. Emnet bygger på kunnskap om sykdomslære og gir en fordypning i korsryggplager hvor studentene lærer om ulike plager, skader og sykdommer som kan gi symptomer og funksjonsbegrensninger. De lærer å identifisere alvorlige tilstander, når osteopati ikke er relevant og når det er riktig å henvise pasienten videre eller samarbeide med annet helsepersonell.

    Studentene lærer hvordan en klinisk, ortopedisk, nevrologisk orienterende og osteopatisk undersøkelse av korsryggen gjennomføres, å vurdere ulike kliniske presentasjoner og stille kliniske diagnoser. Studentene lærer hvordan biologiske, personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold virker inn på funksjon, deltakelse, sykdom, plager og helse og hvordan de kan bruke dette til å evaluere pasienten med korsryggsmerter, komme frem til en prognose og planlegge, gjennomføre, evaluere og justere individuelt tilpasset behandlingsopplegg i samråd med pasienten, pårørende og andre aktører.

    Herunder lærer studentene hvordan de kan anvende ulike aktive-, manuelle- og kognitive behandlingstiltak og måle og evaluere utfallet av behandling. Studentene lærer å begrunne, evaluere og kvalitetssikre undersøkelse, prognose og behandlingstiltak fra et kunnskapsbasert ståsted.

  • OST2104Osteopati IV - Thoraks

    Dette emnet tar for seg den midtre delen av ryggen og brystkassen og bygger på kunnskap om sykdomslære og gir en fordypning i ryggsmerter og brystsmerter hvor studentene lærer om ulike plager, skader og sykdommer som kan gi symptomer og funksjonsbegrensninger. De lærer å identifisere alvorlige tilstander, når osteopati ikke er relevant og når det er riktig å henvise pasienten videre eller samarbeide med annet helsepersonell.

    Studentene lærer hvordan en klinisk, ortopedisk, nevrologisk orienterende og osteopatisk undersøkelse av brystryggen og brystkassen gjennomføres, å vurdere ulike kliniske presentasjoner og stille kliniske diagnoser. Studentene lærer hvordan biologiske, personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold virker inn på funksjon, deltakelse, sykdom, plager og helse og hvordan de kan bruke dette til å evaluere pasienten med smerter relatert til bryst og midtrygg, komme frem til en prognose og planlegge, gjennomføre, evaluere og justere individuelt tilpasset behandlingsopplegg i samråd med pasienten, pårørende og andre aktører.

    Herunder lærer studentene hvordan de kan anvende ulike aktive-, manuelle- og kognitive behandlingstiltak og måle og evaluere utfallet av behandling. Studentene lærer å begrunne, evaluere og kvalitetssikre undersøkelse, prognose og behandlingstiltak fra et kunnskapsbasert ståsted.

  • OST2205Osteopati V – Cervikalcolumna og overekstremiteten

    Emnet bygger på kunnskap om sykdomslære og gir en fordypning i smerter både i nakke og overekstremiteten hvor studentene lærer om ulike plager, skader og sykdommer som kan gi symptomer og funksjonsbegrensninger. De lærer å identifisere alvorlige tilstander, når osteopati ikke er relevant og når det er riktig å henvise pasienten videre eller samarbeide med annet helsepersonell.

    Studentene lærer hvordan gjennomføre klinisk, ortopedisk, nevrologisk orienterende og osteopatisk undersøkelse av nakke, skulder, albue og hånd, og å vurdere ulike kliniske presentasjoner og stille kliniske diagnoser. Studentene lærer hvordan biologiske, personlige, sosiale, miljømessige og kulturelle forhold virker inn på funksjon, deltakelse, sykdom, plager og helse og hvordan de kan bruke dette til å evaluere pasienten med smerter i en eller flere av regionene, komme frem til en prognose og planlegge, gjennomføre, evaluere og justere individuelt tilpasset behandlingsopplegg i samråd med pasienten, pårørende og andre aktører.

    Herunder lærer studentene hvordan de kan anvende ulike aktive-, manuelle- og kognitive behandlingstiltak og måle og evaluere utfallet av behandling. Studentene lærer å begrunne, evaluere og kvalitetssikre undersøkelse, prognose og behandlingstiltak fra et kunnskapsbasert ståsted.

  • OST2206Osteopati VI – Kunnskapsbasert praksis og klinisk resonnering

    I dette emnet får studentene kompetanse i kunnskapsbasert praksis og klinisk resonnering. Emnet bygger på forutgående emner hvor studentene i dette emnet skal sette kunnskaper, ferdigheter og kompetanse fra forutgående emner sammen til helhetlig forståelse av den kliniske prosessen.

    Osteopater skal være kunnskapsbaserte og faglig oppdaterte yrkesutøvere og i dette emnet får studentene fordypning i kunnskapsbasert praksis. Studentene lærer å anvende metoden for kunnskapsbasert praksis til å begrunne, evaluere og kvalitetssikre undersøkelse, prognose, arbeidshypotese og behandlingsplan fra et kunnskapsbasert ståsted. Som del av undervisningen om kunnskapsbasert praksis får studentene innføring i hypotesedrevet forskning med hovedvekt på hypotetisk deduktiv metode og statistisk testing. I kombinasjon med dette lærer studentene ulike strategier og prinsipper for klinisk resonnering og hvordan disse anvendes til å vurdere pasientens symptombilde og kliniske presentasjon og på bakgrunn av dette utlede differensialdiagnoser og planlegge og gjennomføre behandlingsopplegg. De lærer å utføre en strukturert anamnese og klinisk- og osteopatisk undersøkelse av både muskel-, nerve- og skjelettapparatet og kroppens organsystemer. Studentene lærer åidentifisere alvorlige tilstander, når osteopatisk behandling ikke er relevant og når det er riktig å henvise pasienten videre eller samarbeide med helsepersonell. Videre lærer studentene med utgangspunkt i osteopatiske modeller å planlegge, gjennomføre og justere individuelt tilpasset behandlingsopplegg innen det biopsykososiale rammeverket.

    Emnet bygger på kunnskap om sykdomslære og studentene lærer å vurdere ulike kliniske presentasjoner og stille kliniske diagnoser. I sykdomslære lærer studentene om sykdommene og hva som kjennetegner disse, mens i dette emnet snus det rundt hvor studentene på bakgrunn av symptombilde og klinisk presentasjon skal komme frem til sannsynlige diagnoser.

  • OST3101Klinisk osteopati og veiledet praksis I

    Dette emnet introduserer studenten til yrkespraksis gjennom veiledet praksis på Studentklinikken. Under praksisperioden får studenten aktualisert tilegnet kunnskap fra foregående emner i en reell setting med pasienter. Studentene jobber i par under tett oppfølging og veiledning av praksisveileder og de lærer blant annet å dokumentere sin faglige sikkerhet og kompetanse gjennom journalføring, å gjennomføre førstegangs konsultasjoner og planlegge og gjennomføre aktuelle behandlingsplaner og utvise evne til klinisk resonnering og kunnskapsbasert praksis.

    Emnet inneholder også praktisk og teoretisk undervisning innen ulike kliniske og osteopatiske arbeidsmodeller som skal gjøre studentene kjent med sammenhenger mellom kroppens muskel- og skjelettsystem, nervesystem, organsystem og hormonelle system og hvordan anvende dette på en kunnskapsbasert måte inn i pasienthåndtering.

    Studentene blir introdusert til osteopatisk undersøkelse og behandling av mageregionen og hode- og kjeveregionen i sammenheng med muskel-skjelettsystemet.

  • BAC500Bacheloroppgave

    Emnet gir kompetanse i vitenskapelige forskningsmetoder i medisin og helsefag, inkl. problemstillinger og hypoteser, epidemiologiske studiedesign, kvantitativ og kvalitativ metode, etikk, litteratursøk, vurdering av litteratur, statistikk og akademisk skriving. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter i planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt, samt skriftlig fremstilling av dette (bacheloroppgaven).

  • OST3202Klinisk osteopati og veiledet praksis II

    Emnet bygger på det foregående emnet, hvor studenten lærer mer om undersøkelse og behandling av mageregionen i sammenheng med muskel- og skjelettsystemet. Studenten vil lære om undersøkelse og behandling av ulike grupper pasienter, som idrettsutøvere, gravide, og eldre. Studenten skal utvikle sine kommunikasjonsferdigheter og lære om etiske problemstillinger som kan oppstå i praksis.

    Studentene har veiledet praksis på studentklinikken hvor de får bygget på sine kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse og tilegnet seg pasienterfaring i en reell- og praksisnær setting.

Hva kan du bli?

Med en bachelorgrad i osteopati har du kompetanse til å jobbe i ulike private eller offentlige bedrifter innen helse. Du vil eksempelvis kunne arbeide med tilrettelegging av hjelpemidler eller salg av helseprodukter. Du har også en bachelorgrad innen helsefag som gir deg muligheten til å søke deg videre inn på annen høyere utdanning. Eksempelvis mastergrad i helseledelse, helseadministrasjon eller master i anvendt folkehelsevitenskap. Det er også muligheter for å søke seg til mastergrader i utlandet.

For å kunne praktisere som osteopat og bli autorisert helsepersonell må du ta videreutdanning i osteopati og fullføre den fireårige utdanningen.

Marcus Andreas Hansen sitter ved et ellipseapparat og smiler.

Marcus er osteopat: – Jeg liker godt å jobbe med mennesker

Kristiania er den eneste høyskolen i Norge som tilbyr utdanning i osteopati. Marcus Andreas Hansen har tatt utdannelsen og jobber i dag som osteopat ved Sano klinikken i Oslo.  

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    Kristiania har et aktivt, internasjonalt forskningsmiljø som setter mennesket i sentrum. Vi er i forkant av utviklingen på vårt felt, og har flere ganger vært først i Norge med forskningsbaserte utdanninger som møter morgendagens helseutfordringer. Vi har noen av landets beste fasiliteter for trening, ernæring og anatomi, i tillegg til fysiologisk testlab og en egen Studentklinikk.
  • Slik er studiehverdagen

    Som student ved Kristiania kan du få tilgang til noen av landets flotteste test- og undervisningsfasiliteter. Studiehverdagen kan være en blanding av forelesninger, mindre seminarer og praktisk arbeid, der du kan få erfaring med behandlingsmåter og prosedyrer. Du vil være tett på et fagmiljø som har utviklet noen av landets mest banebrytende helsestudier, som en del av et inkluderende og engasjert miljø.
Jeg brenner for osteopatifaget, jeg elsker å undervise og har lang erfaring både som osteopat og foreleser. I min undervisning legger jeg stor vekt på å bli kjent med studentene og på å skape et godt læringsmiljø.

Livet som student

Studenttilværelsen består av mer enn forelesninger! Som student ved School of Health Sciences på Kristiania får du tilgang til våre førsteklasses fasiliteter, og du blir en del av et stort og mangfoldig studentmiljø. Vi inviterer deg også til ulike sosiale sammenkomster der du kan bli kjent med dine medstudenter.  

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
    Viktige frister
  • Behandlingstid

    For studier med rullerende opptak mottar du et betinget studietilbud i løpet av 1-3 dager etter søknad, dersom det er ledige plasser på programmet du har søkt. 
    Les mer
  • Slik søker du

    I Mitt Kristiania aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.
    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter