6239 - Nettstudium emne
Relasjonsmarkedsføring
Relasjonsmarkedsføringen gir deg kunnskap innenfor sentrale begreper og teorier i relasjonsmarkedsføring og nettverkstenking.
Relasjonsmarkedsføring gir deg en helhetlig innsikt i ulike typer av relasjoner mellom forskjellige aktører, interessenter og stakeholders i markedet, og hvordan disse samvirker og påvirker hverandre. Emnet fokuserer på sammenhengen mellom kundelojalitet og lønnsomhet, samt viktigheten av forankring og implementering av CRM-strategi i alle ledd i virksomheten.
Relasjonsmarkedsføring består av følgende tema:
- Del 1 tar for seg begrepet relasjonsmarkedsføring kontra tradisjonell markedsføring. Det legges vekt på innholdet i grunnbegrepet relasjon og gi en solid oversikt over relasjonsdannede prosesser. Videre belyses nytten av relasjoner for bedriften både økonomisk og strategisk.
- Del 2 ser på det verdiskapende nettverket som bedriften kan definere seg som en del av. Sentrale relasjonspartnere, som kunder, ansatte, leverandører settes inn i en nettverkssammenheng der målet er økt konkurransekraft og varige konkurransefordeler. I tillegg vektlegges ledelsesmesside aspekter ved relasjonsmarkedsføring med CRM i sentrum.
NB! Dette emnet er kun tilgjengelig for salg for deg som har startet på Bachelor i administrasjon og ledelse, studieplan 2013. Siste bestillingsmuliget for dette emnet er 31.12.2021
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal du være i stand til å kartlegge en virksomhets sentrale relasjonspartnere, og bidra til å utarbeide en interessent/aktør/stakeholder-strategi. I tillegg skal du kunne bidra til å utarbeide og implementere CRM-strategi og ta i bruk viktige RM-prinsipper og -modeller for å øke en virksomhets konkurransefortrinn.