2218 - Nettstudium emne
Key Account Management - fullfinansiert
Emnet vil gi en forståelse av hvordan man best organiserer, planlegger og gjennomfører KAM i en bedrift.
Gratis videreutdanning
Dette emnet er gratis for deg som er permittert eller arbeidssøkende. Du kan melde deg på inntil 15 studiepoeng og velg dagens dato som oppstartsdato.
Key Account Management (KAM) ser på hvilke arbeidsoppgaver og utfordringer som ligger inn under KAM-funksjonen, og hvilke systemer og metoder for organisering, planlegging og gjennomføring KAM benytter for å skape resultater.
Key Account Management gir en innsikt i hvilke systemer og metoder en key account manager baserer sitt arbeid på, hvordan nøkkelkunder kan identifiseres og ivaretas gjennom KAM.
Emnet tar opp hvilke egenskaper som kreves av personer som skal jobbe som KAM, og hvordan KAM kan bistå kunder med hensyn til strategi- og analysearbeid og i samarbeid med kunden for å skape resultater som er til felles beste.
Emner som analyse av nøkkelkunders forretningsmuligheter, risikoforhold for egen organisasjon, utarbeidelse av en nøkkelkundeplan og organisering med gjennomføringen av den internt og eksternt.
Key Account Management består av følgende tema:
- Hva er Key Account Management?
- Indre og ytre forhold som fører til et behov for en kundefokusert arbeidsform - KAM
- Kundens kjøpsadferd og organisering av innkjøp
- Organisering og kritiske kompetanser ved KAM
- Kundeportefølje og valg av nøkkelkunder
- Utvikling av den totale servicepakken - skreddersøm
- Nøkkelkundeanalyse, planlegging og gjennomføring
- Kritiske suksessfaktorer og risikoforhold ved Key Account Management
- Kundelønnsomhet
Læringsutbytte
Du vil få en forståelse for betydningen av kunnskapsbasert kundeorientering og leverandørenes avhengighet av, samt muligheter og risiko forbundet med, store kunders innkjøpsatferd og valg av leverandører. Du får både kunnskaper og ferdigheter til å foreta analyser og organisere arbeidet med key account management.