2215 - Nettstudium emne

Intern kultur og kommunikasjon - fullfinansiert

Dette er et emne som gir deg en innføring i internkommunikasjon og hvordan dette kan påvirke organisasjonens indre liv og oppfatningen av organisasjonen.

Nivå
Bachelor
Studiested
Nettstudium
Studiepoeng
7,5
Antall innsendinger
2
Opptakskrav
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
2215
Emnebeskrivelse
Ingen beskrivelse

Gratis videreutdanning

Dette emnet er gratis for deg som er permittert eller arbeidssøkende. Du kan melde deg på inntil 15 studiepoeng og velg dagens dato som oppstartsdato.

Les mer her

Du får en forståelse av hva en organisasjon er, og hvordan ledelse og kommunikasjon påvirker organisasjoner. Du vil få en forståelse for at kommunikasjon er en forutsetning for velfungerende organisasjoner, og at kommunikasjon må være forankret i ledelsen.

Emnet bygger videre på innføringsemnet PR-fagets samfunnsrolle hvor det blir lagt vekt på at kommunikasjonsfunksjonen har en viktig rådgiverrolle i organisasjonen - også når det gjelder rådgivning og støtte til ledelsen i deres interne kommunikasjon. For deg som ikke har tatt PR-fagets samfunnsrolle er det lagt inn tekster i emnet som gjør at du får nødvendige forkunnskaper.

Internkommunikasjon kan være med på å påvirke kulturen, det vil si verdier, normer og virkelighetsoppfatninger, i en organisasjon. Samtidig er god internkommunikasjon nødvendig for å skape god kommunikasjon eksternt .

Intern kultur og kommunikasjon består av følgende tema:

  • Organisasjonsteori
  • Organisasjonskultur
  • Internkommunikasjon
  • Endringskommunikasjon
  • Krisekommunikasjon
  • Branding

Læringsutbytte

Målet er at du etter endt emne skal kunne definere viktige kommunikasjonsoppgaver internt i ulike typer organisasjoner, og prioritere disse. Du vil få innsikt i fordeler og ulemper ved å bruke ulike kanaler til for eksempel motivasjon, kulturbygging, endringskommunikasjon, oppsigelser og lignende. Du vil lære om hvordan du kan beskrive organisasjonskulturen i en virksomhet, og komme med forslag til hvordan den interne kommunikasjonen kan styrke kulturen og bidra til at organisasjonen når sine mål. 

Emne detaljer