Nøkkelinformasjon
Topp moderne fasiliteter
Studiet har profesjonelt utstyr og gode fasiliteter, blant annet flere musikkstudio og konsertscene for opplæring i livelyd.Praktisk tilnærming til faget
Du kan søke om å dra på utveksling til Storbritannia, Sverige og Danmark.Gjesteforelesere
Dette studiet har mange gjesteforelesere med relevant erfaring fra bransjen.Viktige frister
Søknadsfristen er utvidet. Frist for å levere opptaksprøve finner du i Mitt Kristiania. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Opptakskrav
På dette studiet må du innfri krav om generell studiekompetanse eller lignende. Du må også levere opptaksprøve. Les mer nederst på siden.Pris
57 400 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
- Bachelor
- Høst 2024
- Heltid
- 180 studiepoeng
- Oslo
- 3 år
- Norsk
Hva lærer du?
I løpet av studietiden vil du blant annet lære om:
- Akustiske, analoge og digitale størrelser innen lyd og lydarbeid, samt produksjonsformer og -formater, prosesser, metoder, verktøy og teknikker brukt innen ulike sjangere og stilarter.
- Avanserte funksjoner og arbeidsmetoder i programvaren Pro Tools.
- Hvordan vurdere akustisk egnethet i rom for musikkutøvelse, vurdere behov for akustisk utbedring og utføre enkle dimensjonerende beregninger for slik utbedring, samt bidra til prosjektering, installasjon og kalibrering av lydsystemer for studio og scene.
Studiemodell
- ATA203Lydteori 2 - Romakustikk
Emnet skal gi kandidaten en forståelse for romakustikk som en del av lydkjeden, samt kjennskap til bygningstekniske tiltak for å utbedre lyd- og lytteopplevelsen. Kandidatene gis en innføring i både teoretiske og praktiske faktorer av anvendt romakustikk. Emnet er en sentral del av tilnærmet all lydproduksjon, og inngår som en naturlig og nødvendig del av den faglige plattformen som behøves innen fagfeltet musikkproduksjon.
- MPR206Lydteknikk og musikkproduksjon 2
Emnet er forankret i en akustisk populærmusikalsk tradisjon hvor innspilling og forsterkning av akustiske instrumenter utgjør en sentral del av undervisningsaktivitetene. Emnet skal gi studenten en god praktisk-teoretisk forståelse av lyd- og musikkarbeid i musikkstudio og på scenen, med et fokus på innspilling og forsterkning av akustisk basert populærmusikk.
Studenten gis en grundig gjennomgang av profesjonelle lydfasiliteters infrastrukturer, mikrofonteknikker, redigeringsteknikker og innspillingsmetoder. Studenten får også undervisning og veiledning i musikkmiks og mastring, noe som blir grundigere gjennomgått i emnet Lydteknikk og Musikkproduksjon 3.
Gjennom tverrfaglig prosjektarbeid, praktiske oppgaver og selvstudium skal studenten utvikle sin kompetanse i bruk av profesjonelle fasiliteter; herunder lydtekniske verktøy, metoder og teknikker; så vel som hvordan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og produksjoner på en strukturert og selvstendig måte, alene og i samarbeid med andre, i henhold til de til enhver tid gjeldende tidsfrister og rammevilkår.
- ATA204Lydteori 3 - Digital lydteori
Emnet skal gi studenten både teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter i digital lydteknologi anvendt i musikkproduksjon; herunder datanettverk, audio over IP (AoIP) og andre digitale lydgrensesnitt, samt ulike formater for digital lydproduksjon og distribusjon. Prosjektering av digital infrastruktur med overføring av lyd via datanettverk i musikkproduksjon inngår også i emnet. Digital lydkvalitet og praktiske anvendelsesområder belyses for å tydeliggjøre muligheter og begrensninger i ulike teknologier og formater, og forbereder studenten i å kunne manøvrere i en digitalisert musikkindustri i rivende utvikling med stadig flere aktører.
- MPR207Lydteknikk og musikkproduksjon 3
Som en videreføring av emnet Lydteknikk og musikkproduksjon 2, med et faglig fokus på innspilling og forsterkning av akustisk basert populærmusikk, skal emnet Lydteknikk og musikkproduksjon 3 videreutvikle studentens forståelse - av og erfaring med - lyd- og musikkarbeid i musikkstudio og på scenen med et faglig fokus på mikseprosessen i populærmusikk.
Studenten gis en grundig gjennomgang av ulike prosesseringsverktøy, metoder og teknikker for musikkmiks, både i samtid så vel som i et historisk perspektiv. Studenten får videre en innføring i lydprosjektering og kalibrering av studio- og scenemiljøer. Studentenes selvstendighet gjennom selvstyrt kreativt og kunstnerisk arbeid sammen med andre får en naturlig større plass i læringsarenaen.
Gjennom tverrfaglig prosjektarbeid, praktiske oppgaver og selvstudium skal studenten videreutvikle sin kompetanse i bruk av profesjonelle fasiliteter; herunder lydtekniske verktøy, metoder og teknikker; så vel som hvordan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og produksjoner på en strukturert og selvstendig måte, alene og i samarbeid med andre, i henhold til de til enhver tid gjeldende tidsfrister og rammevilkår.
- FAG999-7Fagområdeemne
- VAL999-7ADMValgemne
Du kan lese mer om dine valgmuligheter i dette semesteret
- MPR304Lydteknikk og musikkproduksjon 4
- MSY300Musikk som yrke
- BAO367Bacheloroppgave (MPR)
Det avsluttende bachelorprosjektet ved Bachelor i Lydteknikk og musikkproduksjon skal gi studenten mulighet til egen praktisk og teoretisk fordypning over tid. Det endelige resultatet består av en praktisk del og en teoretisk del.
I den teoretiske delen skal studenten finne en problemstilling hen har et ønske om å utforske nærmere. Problemstillingen skal relateres til studiets musikkproduksjonsemner. Studenten skal gjennom arbeidet vise kjennskap til vitenskapelig metode gjennom å undersøke, finne mulige løsninger, bekrefte og/eller utfordre tidligere oppfatninger knyttet til den individuelle problemstillingen. Den teoretiske delen skal leveres skriftlig i form av en forskningsartikkel med eventuelle nødvendige vedlegg og en arbeidslogg som beskriver fremdrift og tidsbruk.
I den praktiske delen skal studenten anvende kunstnerisk metode for å planlegge og gjennomføre en akustisk basert musikkproduksjon, og gjennom dette vise bred kunnskap om kunstnerisk utviklingsarbeid innen fagfeltet musikkproduksjon. Dette kan være en plateproduksjon innspilt i studio og/eller på location, en serie med konserter som også må dokumenteres, eller lignende. Arbeidet skal presenteres som ferdig mastret musikk av en lengde på mellom 20 og 30 minutter. Studenten skal også skrive en refleksjon på den kunstneriske delen, samt føre en dagbok/logg hvor begge skal leveres som vedlegg til oppgaven sammen med Pro Tools sessions. Studenten er selv ansvarlig for å finne en artist (les: soloartist, band, ensemble eller lignende) å arbeide med.
Under arbeidet stilles det krav til at studenten, under veiledning, forholder seg til etablert akademisk praksis, samt anvender et individuelt utvalg av både vitenskapelige og kunstneriske metoder. Dette kravet er stilt for å sikre at den enkelte student gjennom siste del av sitt studiearbeid oppnår en personlig innsikt i og erfaring med FoU/KU som hen kan ta med seg inn i videre studier eller ut i egen yrkespraksis.
- MET102Metode
Emnet gir en innføring i metoder som anvendes i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene. Emnet gir også innblikk i metoder som anvendes på andre fagområder, som kunstvitenskap, humaniora, samfunnsvitenskap og teknologi.
Emnet gir videre en introduksjon til ulike dokumentasjonsformer i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene, herunder akademisk og kreativ skriving, intervju, foto, lydopptak og videodokumentasjon. Det gis også en oversikt over publiserings- og formidlingskanaler for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid.
Eksamen består i framstilling av et refleksjonsnotat hvor studentene, individuelt eller i grupper, (a) lager en plan for bruk av ulike metoder i et tenkt utviklingsprosjekt innenfor eget fagområde, eller (b) analyserer metodebruken i et utviklingsprosjekt fra egen bransje. Resultatet av arbeidet skal også presenteres på seminar.
Emnet skal sette studenten i stand til å arbeide systematisk og selvstendig med utviklingsprosesser innenfor kreative og kunstneriske prosjekter. Emnet skal også gi en dypere forståelse av etiske og politiske problemstillinger i forskning og utviklingsarbeid innenfor kunstfagene.
- FAG999-7BFagområdeemne
- UTV999BA30Utveksling
Hva kan du bli?
Du kan bruke kompetansen din på ulike arenaer med behov for lyd-, musikk- og produksjonskompetanse. Dette kan for eksempel innebære mastering og lydrestaurering, radio og tv, lydbøker og podcast. Oppdragene er mange og finnes innen en rekke kulturinstitusjoner og miljøer.
Lydteknikk- og musikkproduksjonsstudiet hos oss har røtter helt tilbake til da vi het Norsk Lydskole i 1984. Studiet er med andre ord kjent i underholdnings- og kulturnæringen, og veldig mange av de som jobber i bransjen i dag, har tidligere studert hos oss.
Mari lager lydmagi på Det Norske Teatret
Møt fagmiljøet
Slik jobber vi
Studiet er balansert mellom teoretisk forståelse og praktisk utførelse. Som student har du tilgang til fasiliteter og utstyr på nivå med høy bransjestandard, og de får veiledning og undervisning fra erfarne og dedikerte fagfolk med bred kompetanse fra ulike deler av kunst- og kulturlivet.Studiet tilrettelegger både for fordypning og utvikling av egenart, og for samarbeid og individualitet. Studieprogrammets studioer står til studentenes disposisjon, også utenfor ordinær undervisningstid for egne prosjekter.
Slik er studiehverdagen
Kristiania gir studentene sine mye frihet og kreativt spillerom, i trygge rammer blant dyktige fagfolk som alltid gir gode og grundige tilbakemeldinger. Klassene er små, og oppfølgingen er tett. Du blir undervist av forelesere med tett bransjetilknytning og lang og bred erfaring, som også er aktive forskere på feltet. Dermed er du sikret at studiet gir deg oppdatert kunnskap. Vi er kjent for et godt studiemiljø, og studenter som går raskt ut i jobb etter endt studie.
Livet som student
Vi vet at det å være student handler om mye mer enn å studere. Derfor jobber vi hele tiden med å ivareta studentene våre, både gjennom sosiale arrangementer, foreninger og tett oppfølging. Hos oss kan du bli med på alt fra konserter og fester, til filmvisninger og sosiale hyggekvelder. Målet vårt er at alle skal få en spennende studiehverdag – også utenfor klasserommet.
- Kristiania Live
Slik er søknadsprosessen
Viktige frister
Søknadsfristen er 15. april. Opptaksprøve må leveres innen søknadsfristen. Les mer om opptaksprøvene her. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.Viktige fristerBehandlingstid
For studier med rangering behandles alle søknader etter dokumentasjonsfristen 1. juli. Basert på resultatene sendes det ut studietilbud forløpende etter denne datoen. De med høyest rangering får tilbud først og alle andre plasseres på venteliste.BehandlingstidSlik søker du
På Min Side for søkere, aksepterer du tilbudet og laster opp nødvendig dokumentasjon på dine kvalifikasjoner.Les mer
Semesterregistring
Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.Les merSiO (Oslo) og Sammen (Bergen)
SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.Les merLånekassen
Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.Les mer
Støtte og tilrettelegging
Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.Les merMitt Kristiania
Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.Les merStudentbevis
Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).Les mer
Hva lurer du på?
Ofte stilte spørsmål
Les mer om våre studenter
- Herman Hassel jobber med flere av Norges største artisterHerman Hassel er en anerkjent produsent som jobber med artister som Undergrunn, Kamelen, Stig Brenner og Victoria Nadine.