Student står i en gang foran en rekke låsbare skap.
Bachelor
Studielengde:3 år

Helsefremmende arbeid og mental helse

Bachelor i helsefremmende arbeid og mental helse passer for deg som vil jobbe for en bedre folkehelse, med forebyggende tiltak på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
OpptakÅpent
Student står i en gang foran en rekke låsbare skap.

Nøkkelinformasjon

  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

Mental helse angår oss alle, og dette studiet gir deg muligheten til å jobbe med mennesker, helse og mening. På Bachelor i helsefremmende arbeid og mental helse lærer du hvordan du støtter mennesker i ulike livsfaser, motiverer til endring og skaper trygge helsefremmende prosesser.

Du får kunnskap om hvordan psykologi, kommunikasjon, ernæring og fysisk aktivitet påvirker livskvalitet – og hvordan du kan bidra til bedre helse for enkeltpersoner, grupper og lokalsamfunn. Hvis du vil gjøre hverdagen til mennesker litt bedre, er dette studiet for deg.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

10 stp.

20 stp.

10 stp.

10 stp.

10 stp.
  • HSID2000Aktivitetsmedisin 2

    Dette emnet er en videreføring av "Aktivitetsmedisin 1" og har som mål å gi studentene praktisk erfaring med å anvende kunnskapen i møte med mennesker som lever med ulike ikke-smittsomme sykdommer (livsstilssykdommer). Sentralt i emnet står planlegging og gjennomføring av fysisk aktivitet og trening som er tilpasset personer med overvekt og fedme, metabolsk syndrom, hjerte- og karsykdommer, muskel- og skjelettlidelser, psykiske lidelser som angst og depresjon, visse kreftformer og lungesykdommer. Studentene skal lære å anvende grunnleggende treningsprinsipper og utvikle både øktplaner og langsiktige treningsplaner tilpasset individuelle behov, sykdomstilstander og funksjonsnivå.

    Et viktig element i emnet er utvikling av instruktørrollen og relasjonskompetansen. Studentene skal trene på å planlegge og gjennomføre treningsøkter med fokus på målrettet treningsinnhold, riktig dosering og god metodisk gjennomføring for tenkte pasientgrupper. Gjennom praktisk arbeid og veiledning vil studentene videreutvikle sin evne til å kommunisere og coache på en trygg og motiverende måte. Det legges vekt på å møte sårbare pasientgrupper med empati, støtte og respekt, og på å bruke trening som verktøy for mestring og bedre livskvalitet.

    Som en del av emnet skal studentene besøke statlige og halvstatlige organisasjoner, som frisklivssentraler, rehabiliteringsinstitusjoner og spesialisthelsetjenester, hvor fysisk aktivitet inngår som del av behandlingstilbudet. Observasjonsbesøkene gir innsikt i hvordan trening tilpasses i praksis, hvilke faglige og pedagogiske hensyn som tas, og hva som kjennetegner beste praksis. Dette kombineres med erfaringsbasert læring og refleksjon over egen instruktørrolle, profesjonsetikk og møte med sårbare grupper, med mål om å utvikle handlingskompetanse og styrke studentenes bidrag i tverrfaglig helsefremmende arbeid.

  • HSAN2000Ernæringsveiledning 1

    Dette emnet gir studentene en praktisk og faglig forankret innføring i ernæringsveiledning, med særlig vekt på å tilpasse kostholdsråd til ulike livsfaser, aktivitetsnivåer og målsetninger. Emnet integrerer sentrale temaer som kosthold ved fysisk aktivitet, vektreduksjon, kroppssammensetning, og ernæringsbehov i ulike livsfaser (barn, ungdom, eldre, gravide og ammende).

    Gjennom praktisk undervisning og veiledning lærer studentene å anvende ernæringskunnskap i møte med ulike behov og utfordringer, inkludert ernærings- og væskebehov ved fysisk aktivitet, kostberegning, spiseforstyrrelser og trenddietter. Det legges vekt på anvendelse av kostholdsverktøy, målemetoder for energi og kroppssammensetning, og bruk av kjøkkenpraksis for å omsette teori til praksis.

    Studentene jobber ned relevante caser og får trening i grunnleggende ferdigheter, slik at de blir i stand til å gjennomføre individuelle vurderinger og gi råd som er faglig forsvarlige og tilpasset den enkelte.

  • PSY200Psykisk helse og emosjoner

    Emnet gir en innføring i ulike måter å forstå psykisk helse på. Emnet fokuserer på ulike faktorer som kan bidra til god psykisk helse og uhelse. Emnet gir en innføring i de mest sentrale psykiske lidelsene. Videre vil emnet ta for seg emosjoner. I den anledning, vil en se på hvordan emosjoner utvikles og funksjonen de har for menneskets psykiske helse, kognitive prosesser og sosiale relasjoner.

  • BREDDE999-15Breddeemne
  • VAL999-15Valgemne
  • UTV999-30Utveksling
  • HSID2002Helsekartlegging

    I dette emnekurset er det søkelys på teoretisk og praktisk gjennomgang av ulike målemetoder som brukes innen helsekartlegging. I den teoretiske delen vil studentene tilegne seg kunnskap om testrutiner, lover og etiske regler for behandling av pasientdata. Deretter lærer studentene om hvordan de på best mulig måte kan planlegge og gjennomføre helseprofiltester på et utvalg mennesker med ulikt kjønn, alder og fysisk form. I slutten av emnekurset vil studentene få ansvaret med å planlegge og gjennomføre helsekartlegging i praksis, og med veiledning av personene de har testet. Testingen gjennomføres med personer som er tilknyttet Kristiania eller personer som studentene selv har rekruttert.

  • HSID2003Helseveiledning

    Dette emnet gir studentene en grundig praktisk innføring i helseveiledning med særlig vekt på å fremme varige vane- og livsstilsendringer. Emnet bygger videre på og integrerer tidligere tilegnet kunnskap og ferdigheter innen ernæring, trening, aktivitetsmedisin, motiverende intervju, coaching og effektiv kommunikasjon. Emnet vektlegger forskningsbaserte teorier og metoder innen helsepsykologi, atferdsendring, motivasjonsteorier og vanedannelse. Studentene vil få inngående forståelse for hvordan faktorer som vaner, motivasjon, barrierer og mestringstro påvirker menneskers evne til å endre og opprettholde helseatferd.

    Gjennom praksiserfaring og regelmessig veiledning får studentene utviklet sentrale ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging, både i fysiske møter og gjennom digitale plattformer. Studentene vil jobbe med relevante caser med regelmessig oppfølging over en lengre periode. Gjennom dette arbeidet får de øvelse i å planlegge og tilrettelegge individuelt tilpassede tiltak og evaluere disse på en systematisk måte, slik at de opparbeider seg kompetanse til å støtte effektive og varige livsstilsendringer hos sine klienter gjennom både fysisk og digital veiledning.

  • BAC500Bacheloroppgave

    Emnet gir kompetanse i vitenskapelige forskningsmetoder i medisin og helsefag, inkl. problemstillinger og hypoteser, epidemiologiske studiedesign, kvantitativ og kvalitativ metode, etikk, litteratursøk, vurdering av litteratur, statistikk og akademisk skriving. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter i planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt, samt skriftlig fremstilling av dette (bacheloroppgaven).

  • HSAN2002Helse, politikk og makt

    Emnet skal gi studenten innsikt i hvordan politiske beslutninger, maktstrukturer og juridiske rammer påvirker helsetjenesten. Studenten får innsikt i organisering av den norske stat og kjennetegn ved en velferdsstat, samt utviklingen av helsetjenester i Norge. Emnet tar for seg lovverk som ligger til grunn for helsepolitikken i Norge, hvilke aktører som har ansvar for å overvåke befolkningens helsetilstand og påvirkningsfaktorer for helse. Studenten får innsikt i stat, fylkeskommuner og kommuner sitt ansvar for å planlegge og gjennomføre effektive tiltak for å imøtekomme kravene satt i folkehelseloven. Emnet skal også gi innsikt i sentrale juridiske spørsmål og rettskilder som knytter seg til folkehelsearbeid i Norge.

  • PRA3100Praksis

    Emnet skal gi studenten innsikt i den historiske utviklingen i folkehelsen og det helsefremmende arbeidet i Norge. Dette for å gjøre studenten best mulig forberedt til praksis og arbeid i relevante private og offentlige organisasjoner og bedrifter etter endt utdanning. I emnet er det fokus på sentrale forhold som påvirker egne praksisferdigheter og muligheten til å få fremtidige jobber. Studentene skal i emnet lære seg hvordan de søker jobber og bruker sosiale medier for å utvikle eget omdømme som fagperson. I emnet skal studenten få opplæring og sertifisering i hjerte- og lungeredning og grunnleggende antidopingarbeid i et individuelt og samfunnsøkonomisk perspektiv. Emnet avsluttes med en obligatorisk ekstern praksis ved kommunal frisklivssentral, treningssenter, bedriftshelsetjeneste, barnehage, skole, idrettsklubber, antidoping Norge, eller lignende.

Hva kan du bli?

Våre tidligere studenter jobber blant annet som rådgivere, terapeuter og veiledere i bedrifter og virksomheter som:

Møt fagmiljøet

  • Slik jobber vi

    • Du møter forelesere som brenner for mental helse, folkehelse og samfunnsutvikling. Vi kombinerer psykologi, helsefremming, ernæring, aktivitetsforståelse og helsepolitikk – og gjør det praktisk og relevant for deg som vil jobbe med mennesker. Her lærer du hva som påvirker helse i hverdagen: fra relasjoner og kommunikasjon til sosiale forskjeller og politiske rammer.
    • Vi jobber med reelle utfordringer i kommuner, skoler og frivillige organisasjoner. Du øver på å støtte mennesker i ulike livsfaser, forstå hva som skaper god mental helse, og utvikle tiltak som styrker livskvalitet både for enkeltpersoner og lokalsamfunn.
    • Som student bruker du klasserom, ernæringskjøkken, treningsrom og testlab – men fokus er på å forstå mennesker, motivasjon og samfunnsstrukturer som påvirker helse, ikke prestasjon.
  • Slik er studiehverdagen

    • Studiehverdagen på Bachelor i helsefremmende arbeid og mental helse er variert, praktisk og sosial. Du får en blanding av forelesninger, seminarer, casearbeid, gruppearbeid og øvelser der du trener på motiverende kommunikasjon, helsekartlegging og veiledning.
    • Du jobber med psykisk helse, livsstilsutfordringer, helsepolitikk og sosiale ulikheter – og lærer hvorfor mennesker tar de valgene de tar, og hvordan samfunnet kan gjøre det lettere å leve godt og ha det bedre.
    • Vi prioriterer et trygt og inkluderende læringsmiljø med små grupper, tett oppfølging og mye samarbeid. Mange opplever at studiet gir ny innsikt i både seg selv, andre – og hvordan helse formes av alt som skjer rundt oss.
    • Du får bruke testlab, treningsrom og ernæringskjøkken, med ferdighetstrening som gjør deg trygg på å skape helseforståelse, mestring og gode hverdagsvaner hos menneskene du skal jobbe med.
På studiet er vi opptatt av nærhet til bransjen og relevans for arbeidslivet. Du vil få praktisk undervisning av dyktige ansatte som gjør deg klar til livet etter studiene.

Livet som student 

Studenttilværelsen består av mer enn forelesninger! Som student ved School of Health Sciences på Kristiania får du tilgang til våre førsteklasses fasiliteter, og du blir en del av et stort og mangfoldig studentmiljø. Vi inviterer deg også til ulike sosiale sammenkomster der du kan bli kjent med dine medstudenter.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Frist for å levere vitnemål og attester er 1. juli.

    Sjekk at du oppfyller opptakskravene.

    Viktige frister
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.
    Les mer
  • Behandlingstid

    Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

    Du kan følge søknadsstatusen din på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner.
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre veiledere svarer deg gjerne på chat, e-post, videosamtale eller telefon – helt uforpliktende!
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål