Foto av to menn som smiler til kamera
Remi Normann og Øyvind Førre skal representere Norge i European Sales Competition i mai 2022.Foto: Høyskolen Kristiania/Haakon Dueland

4. april gikk den norske finalen i European Sales Competition (ESC) av stabelen i Oslo. Og etter flere uker med workshoper, forberedelser og kursing, var det de to bergensstudentene Remi Normann og Øyvind Førre som dro seieren i land!

– Det er veldig lærerikt å få utfordre seg på denne måten, sier Remi Normann, som studerer Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

– Utrolig lærerikt

European Sales Competition er en konkurranse der studenter fra europeiske universiteter og høyskoler konkurrerer i salg. Dette gjøres ved at studentene analyserer informasjon om en bedrift, snakker med bedriftens representanter og identifisere prosesser og beslutningstakere, kartlegger deres behov og forhandler frem en avtale.

– Det er én ting å få gode karakterer i studiene, men det er noe helt annet å jobbe så praktisk som dette. Man får virkelig øvd på det mest komplekse og vanskeligste innen salg, nemlig B2B-salg (Business to business, red.anm.), forklarer Øyvind.

Høyskolen Kristiania har et bredt utvalg populære markedsførings- og salgsstudier, med forelesere som selv har mange års erfaring fra bransjen. Ved Kristiania kan blant annet man studere:

På lag med de største bedriftene

Konkurransen arrangeres i samarbeid med selskapene Salesforce og Accenture – to av de største aktørene i verden innen salgs- og konsulenttjenester. I dommerpanelet satt representanter fra SAS, Manpower Group, Scandic Hotels, Radio Metro, eControl og Orion. 

– I løpet av konkurransen skal man bli kjent med en kunde og bygge tillit. Målet er å avdekke kundens behov og å avslutte et salg, forteller Øyvind, som også studerer Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

– Det har vært interessant å se hvor universelt salg faktisk er, sier han og forteller at de to ser frem til finalen i Nederland.

DUE_1274.jpg
Det var god stemning under konkurransen, som var i samarbeid med bedriftene Salesforce og Accenture.Foto: Høyskolen Kristiania/Haakon Dueland

Vinnernes beste salgstips

18.–20. mai samles salgstalenter fra hele Europa i Nederland, ved HAN University of Applied Sciences for å kåre Europas beste salgstalent. Ikke bare får man bygge nettverk med studenter fra andre høyskoler og universiteter, men man får også treffe multinasjonale bedrifter som er på jakt etter nye medarbeidere. 

Remi og Øyvind har tenkt å holde på taktikken som sikret dem førsteplassen.

– Det kan ta årevis å meste B2B-salg. Dommerne sier selv at de har brukt mange år på å bli gode. Et godt råd er å ikke overtenke salgssituasjonen, men være seg selv, sier Remi.

Øyvind forteller at det er viktig å holde samtalen i gang.

– La kunden snakke! Jo mer kunden snakker, jo mer får du vite. Og det er viktig for at du skal kunne selge inn produktet eller løsningen din! 

Markedsføringsfag + spør en student

  • Foto av mann som lener seg på rekkverk.

    Studer markedsføring!

    Kunnskaper om markedsføring og salg trengs i alle bedrifter og organisasjoner. Ta en av våre ettertraktede utdanninger!
    Se oversikten her!
  • Gruppebilde av studentambassadører på Kristiania

    Usikker på hva du skal studere?

    Våre studentambassadører vet at om det å søke studier, Lånekassen, opptak og ikke minst hvordan det faktisk er å være student. De kan svare deg på nesten alt du lurer på, via telefon, chat, e-pst, mail og videosamtale.
    Spør en student!