Motestudentene Marius Revang og Sunniva Øen på ESMOD under Bergans-prosjektet. De poserer mot kamera i lokalene til ESMOD.
Marius Revang og Sunniva Øen er to av ESMOD-studentene som har deltatt Re:Dux-prosjektet, hvor oppgaven er å redesigne gamle Bergans-produkter.Foto: Isak Steinnes Christoffersen
Sunniva Øen er student på ESMOD. Her under Bergans-prosjektet. Hun lager plagget med tema "beskyttende bekledning" men en brukt allværsjakke.
Sunniva Øen går andre året på Motedesigner og modellør ved ESMOD Oslo. Her lager hun et konseptuelt plagg som skal beskytte mot koronavirus. Foto: Isak Steinnes Christoffersen

– Gjennom Re:Dux-prosjektet lærer vi å redesigne klær av eksklusive materialer. Det er en ære å få jobbe med Bergans og deres produkter, sier Sunniva Øen som går første året på Motedesigner og modellør.

Under Bergans-prosjektet blir 60 første- og andreårsstudenter ved ESMOD Oslo delt opp i grupper på 3-4 stykker på tvers av trinnene. Hver gruppe får utdelt en pose med produkter, i tillegg til et overordnet tema som de skal tolke i arbeidet med oppgaven. Til sammen skal studentene produsere 12 ferdige antrekk.

Vi har sydd en jumpsuite med hansker som skal beskytte mot smitte og en hjelm laget av teltstenger

–I år har Bergans valgt aktuelle temaer som gjenspeiler verdenssituasjonen i dag, med vekt på koronapandemien og global oppvarming, sier modellismelærer Linda Marie Thorsen.

Mote i pandemiens tid

Sunniva sin gruppe fikk tildelt temaet beskyttende bekledning, som de har valgt å tolke direkte. De har tatt utgangspunkt i koronapandemien og kombinert det konseptuelle med konkrete samfunnstrender.

–Vi har sydd en jumpsuite med hansker som skal beskytte mot smitte og en hjelm laget av teltstenger, forklarer hun.

Marius Revang studerer på motefagskolen ESMOD. Her er han på Bergans-prosjektet. Han ser i kamera. Har på seg svart lue, sølvlenke og  svart rastafarigenser.
Motestudent Marius Revang mener Bergans-prosjektet er et av høydepunktentene på studiet.Foto: Isak Steinnes Christoffersen

Klassekamerat Marius Revang fikk temaet digital hverdag. I designprosessen har gruppen hans også latt seg inspirere av dagens koronasituasjon, der hverdagen for mange består av lange, stillesittende dager på hjemmekontoret.

– Vi har fokusert på det man ser digitalt via en videosamtale: Skuldrene er overdreven med en kul topp under. I tillegg har vi laget bukser med flare som er så vide at det er vanskelig å gå i dem. Det symboliserer at vi sitter mye i hverdagen, og egentlig ikke har behov for plagg å bevege oss i, forteller han.

Det er et givende prosjekt fordi vi får veiledning og innspill fra Bergans sitt team fra konseptstadiet til ferdig produkt. 

Marius var godt fornøyd med temaet de fikk tildelt, men synes alle temaene var interessante fordi de ga et kreativt spillerom.

– Jeg likte alle temaene fordi de kan tolkes på ulike måter. Dessuten er det gøy å jobbe med problemstillinger som er relevante for dagens situasjon, sier han.

Veiledning fra Bergans

I år har studentene fått oppfølging av et team bestående av designer Xavier Mirzada og Bergans-ambassadør Ingrid Bergtun, som jobber med bærekraft og redesign.

EMOD strudenter lager konseptuelle plagg under Bergans-prosjektet. Plagget under temaet "beskyttende bekledning tar utgangspunkt i koronapandemien. Rødt beskyttende plagg med stor hjelp laget av teltstrenger
Sunniva sin gruppe fikk tildelt temaet beskyttende bekledning, som de har valgt å tolke direkte. De har tatt utgangspunkt i koronapandemien og kombinert det konseptuelle med konkrete samfunnstrender. Foto: Sunniva Øen

– Studentene får flere møter med Bergans i forkant av prosjektet, hvor de får en innføring i merkevaren og dens historie, og hvordan de jobber med produktutvikling i selskapet. Designerne forteller hvordan plaggene får liv, og hvordan de jobber frem nye stiler, forklarer lærer Linda Marie.

Alt av materiale vi får utdelt skal brukes, minst mulig skal kastes.

Marius synes Bergans-samarbeidet har vært et av høydepunktene i studiet så langt.

– Det er et givende prosjekt fordi vi får veiledning og innspill fra Bergans sitt team fra konseptstadiet til ferdig produkt. I tillegg får vi god erfaring med å jobbe i grupper slik det gjøres i bransjen, sier han.

Fokus på bærekraft

For å gjøre prosjektet ekstra spennende og motiverende for studentene, premieres de beste antrekkene. Vinnergruppen får antrekket sitt fotografert av en profesjonell kunstfotograf. I tillegg premieres gruppen som klarer å gjenbruke mest mulig av materialet de har fått av Bergans.

– Alt av materiale vi får utdelt skal brukes, minst mulig skal kastes. Vi må ta hensyn til bærekraft når vi løser oppgaven. Det er utrolig fint få den utfordringen, da det kommer til å være mye fokus på bærekraftig produksjon i motebransjen fremover, forteller Sunniva.

Plagg til Bergans-prosjektet med utganspunkt i temaet "digital hverdag", laget av gruppen til ESMOD-studenten Marius Revang.
Gruppen til Marius har fokusert på den digitale hverdagen: Behagelige klær man kan sitte i hele dagen fremfor skjermen. Foto: Marius Revang

Internasjonal moteskole

ESMOD Oslo tilbyr en ettårig og en toårig fagskoleutdanning. Skolen har høyt prestisje i motebransjen og er en del av det internasjonale ESMOD-systemet, med hovedcampus i Paris. Utdanningen legger vekt på moderne studie- og arbeidsmetoder og teknologi, med mål om å forberede studentene til arbeidslivet.

– Jeg vet at når jeg er ferdig med denne utdanningen så vil jeg ha kompetanse til å jobbe i bransjen. Målet etter studiet er å få et internship som visuell designer for et designmerke i Skandinavia, sier Marius håpefullt.

Det er et kjempebra initiativ fra skolen og jeg er veldig takknemlig for muligheten.

Ved ESMOD Oslo lærer studentene om design og modellisme og får ferdigheter innen moteillustrasjon, farge- og tekstillære, i tillegg til den kreative prosessen fra idé til ferdig produkt. Skolen samarbeider med viktige aktører i motebransjen, som gir studentene en unik mulighet for nettverksbygging. Initiativer som Bergans-prosjektet er en ypperlig anledning for studentene å komme i kontakt med reelle bransjeaktører og få "hands on"-erfaring.

– Det er et kjempebra initiativ fra skolen og jeg er veldig takknemlig for muligheten. Særlig nå med begrensningene korona medfører, så er det enda viktigere, avslutter Sunniva.