2905 - Nettstudium emne
Styling og interiørkonsepter
Oppdag kunsten å skape helhetlige stylingkonsepter med vårt nye nettbaserte emne, Styling og interiørkonsepter. Her vil du lære å forstå ulike målgrupper og deres behov, samtidig som du får en solid innføring i styling, fotostyling, komposisjon og konseptutvikling.
Gjennom praktisk arbeid og teoretisk kunnskap om fargelære, materiallære og komposisjonsregler, vil du utvikle dine egne unike stylingkonsepter og lære å arbeide med gjennomtenkte ideer. Emnet gir deg også verktøyene for kundeanalyse og effektiv kommunikasjon, slik at du kan presentere ditt arbeid med selvtillit. Utforsk bransjen, bygg nettverk, og oppdag dine egne muligheter i en verden av styling og interiør.
Hva lærer du?
Styling og interiørkonsepter gir deg en bred forståelse for prinsipper og teorier som ligger til grunn for fagområdene. Gjennom studiet tilegner du deg kunnskap som gjør det mulig å vurdere eget kreativt arbeid i lys av relevante kvalitetsstandarder innen interiørstyling. Dette gir deg en god plattform for å utvikle kreative metoder og presentasjonsteknikker som kan anvendes i utviklingen av unike stylingkonsepter.
Videre får du innsikt i de forskjellige samarbeidsformene som kan bidra til å videreutvikle stylingskonsepter for en rekke yrkesgrupper og kunder. Dette inkluderer evnen til å holde deg oppdatert på de nyeste tendensene i bransjen. Du får også innsikt i hvordan interiørstyling kan spille en viktig rolle i verdiskapingen for produkter, leverandører og interiørbransjen som helhet.
Studiet gir deg ferdigheter til å bruke din kunnskap om komposisjon og teknikker for å style både i private og komersielle rom, og til boligstyling. Dette innebærer bruk av relevante faglige uttrykksformer for å fremheve interiørprodukter i en styling. En viktig del av emnet handler om å kartlegge ulike kunders situasjon, behov og ønsker, samt identifisere muligheter og utfordringer i utviklingen av bærekraftige stylingkonsepter.
På et mer overordnet nivå, utvikler du en generell kompetanse om samarbeid med bransjeaktører og oppdragsgivere, og hvordan du kan utføre funksjonelle, estetiske og bærekraftige stylingsoppdrag basert på kundens behov.

Fagansvarlig
Marit er forfatter av boken Retail Design, den fysiske butikken som markedsføringskanal og i oktober 2025 lanseres hennes nye bok Interiør design, rommets påvirkningskraft. Begge bøkene blir gitt ut av forlaget Cappelen Damm Akademisk.
Tidligere har hun arbeidet med større offentlige prosjekter, store butikk sentre, innredning av bibliotek, design av møbler til frisørsalonger og kontorer, og innredning av private hjem og mye, mye mer.
Marit sier at det har vært fint å utvikle dette emnet og det er viktig for å fortelle at hun ikke har gjort denne utviklingsjobben alene, her har det vært mange involverte. Derfor vil hun gjerne takke alle kolleger på Kristiania og alle velvillige bransjepersoner.