6338 - Nettbasert emne

Merkevareledelse

I dette emnet får du en innføring i hva merkevarer er og hvilke effekt effektiv merkevarebygging har for kunder og bedrifter.

Studiested
Nett
Studiepoeng
7,5
Pris
kr 11 000
Antatt tidsbruk
210 timer
Antall innsendinger
3
Opptakskrav
Ja, se opptaksinformasjon
Tilgang til læringsportal
18 måneder
Gjennomføring
Heltid / deltid
Emnekode
6338
Emnebeskrivelse
Merkevareledelse

Merkevareledelse fokuserer på hvilke virkninger en sterk merkevare har for bedrifter og forbrukere. Vi ser på hvordan merkevaren kan posisjoneres i kundens hukommelse, merkekjennskap og –kunnskap i tillegg til markedsposisjonering.

Viktige temaer i emnet er merkearkitektur, prinsipper for styring av merkeporteføljen og fokus på strategier.

Vi ser på ulike virkemidler for å bygge opp en merkevare med grep som merkeutvidelser, merkesamarbeid og markedskommunikasjon.

Videre vil det fokuseres på hva merkevarer er, hvilke effekter de skaper – psykologisk for kunden og økonomisk for bedriften. I tillegg vil du lære litt om merkevarers historiske opphav og få en introduksjon til verdsettelse av merkevarer.

Merkevareledelse består av følgende tema:

  • Ansatte som merkevarebyggere
  • Psykologiske effekter av merkeverdi for kundene
  • Økonomiske effekter av merkeverdi
  • Verdifastsettelse av merkevarer
  • Merkekjennskap
  • Merkeassosiasjoner
  • Merkeposisjonering
  • Merkearkitektur
  • Merkeelementer
  • Merkesamarbeid
  • Merkeutvidelser
  • Kommunikasjonsplanlegging
  • Merkekommunikasjon
  • Taktikk og operative tiltak i bygging av merkevarer

Læringsutbytte

Merkevareledelse vil gjøre deg i stand til å utarbeide en merkeplan som omfatter posisjonering, merkevarestrategi, samt kjennskaps- og kunnskapsmål.

Merkevareledelse

Legg studiet til i søknadsskjema nå og finn det igjen når du er klar for å sende inn søknaden din.