6314 - Nettstudium emne
Co-Creation
Co-creation handler om en annerledes måte å innovere på. Emnet viser hvordan organisasjoner kan samarbeide med eksterne interessenter utenfor organisasjonen for å skape og utvikle nye produkter og tjenester.
Co-creation handler om å utvikle produkter og tjenester i samspill med brukere, kunder og andre viktige interessenter – utenfor selve organisasjonen. Stadig flere virksomheter, både nasjonalt og internasjonalt, benytter denne metoden for å styrke innovasjonsevnen og bygge sterkere merkevarer.
I dette emnet lærer du hvordan selskaper som adidas og LEGO har gjort Co-creation til en integrert del av sitt arbeid. Du får innsikt i både online og offline metoder, og hva som motiverer mennesker til å bidra med ideer, erfaringer og løsninger.
Du får også verktøy for å forstå og fasilitere Co-creation-prosesser enten det handler om produktutvikling, tjenestedesign eller merkevarebygging. Emnet kombinerer teori, praksis og innsikt i fremtidens trender, og undervises på engelsk med støttemateriell på både engelsk og norsk.
Hva lærer du?
I dette emnet vil du lære om hvordan samarbeid med eksterne interessenter kan skape verdi, styrke innovasjonsevnen og bidra til mer treffsikre og relevante produkter, tjenester og merkevarer.
Etter fullført emne vil du kunne:
-
Involvere forbrukere og andre interessenter aktivt i innovasjonsprosesser
-
Bruke Co-creation som en strategi for å styrke merkevarer og kundelojalitet
-
Planlegge og gjennomføre Co-creation-prosesser fra start til slutt
-
Benytte relevante metoder og verktøy – både digitale og fysiske – i utviklingsarbeid
-
Identifisere hva som motiverer eksterne deltakere, og aktivere dette i praksis
-
Vurdere hvordan ulike situasjoner og målgrupper krever tilpassede tilnærminger

Hvem passer studiet for?
Dette emnet er for deg som ønsker å forstå hvordan samarbeid med omverdenen kan drive innovasjon, enten du er i gang med høyere utdanning, eller søker faglig påfyll.
Passer spesielt for:
-
studenter som ønsker en praktisk og relevant innføring i innovasjon og merkevarebygging
-
deg som jobber med produktutvikling, kommunikasjon eller tjenestedesign
-
personer i både privat og offentlig sektor som vil styrke sin innovasjonskompetanse
-
kreative fagpersoner og idéutviklere som ønsker nye verktøy og metoder
-
deg som vil forstå hvordan brukerinvolvering skaper verdi og relevans
Vil du lære hvordan du skaper bedre løsninger sammen med dem som bruker dem? Søk nå!
Praktisk informasjon
Emne detaljer
Co-Creation
Legg studiet til i søknadsskjema nå og finn det igjen når du er klar for å sende inn søknaden din.