Foto av studenter som jobber på PC med dataspill.
Bachelor
Studielengde:3 år

Spilldesign

Vil du skape storslåtte spillopplevelser? Bachelor i spilldesign fra Westerdals institutt for film og medier er en anerkjent utdanning som åpner dørene til en spennende og interaktiv verden!

Vi er blitt til Bachelor i Computer Arts!

Dette studiet er nå en spesialisering under Bachelor i Computer Arts, les mer her!
OpptakStengt
Foto av studenter som jobber på PC med dataspill.

Hva lærer du?

I dette studiet ved Westerdals institutt for film og medier, lærer du å skape engasjerende spill fra A til Å, og vil bli rustet til å lage spillelementer til dataspill, virtuell film og interaktive produksjoner. Gjennom studiet jobber du med reelle prosjekter hvor du får testet dine ferdigheter. 

I løpet av det siste studieåret vil du også få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Emner du vil møte på under studiene (med forbehold om endringer) er:

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 292,5 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

22,5 stp.

22,5 stp.

7,5 stp.
  • SPD113Game Prototyping

    Arbeidet med dette emnet skal gjøre studenten kjent med ulike prosesser tilknyttet prototyping og testing, samt ulike metoder for å gjennomføre dette. Etter gjennomført emne, skal studenten være i stand til å planlegge, utvikle og teste spillprototyper basert på kjente designkonsepter, kunne vurdere designet på bakgrunn av testingen, og reflektere over resultatet.

  • SPD207UX/UI and System Design

    Dette emnet introduserer studentene til grunnleggende systemdesign, brukeropplevelse (UX) og design av brukergrensesnitt (UI). Studentene vil utforske hvordan man oppretter, implementerer og evaluerer skalerbare spillsystemer i tillegg til å designe intuitive og spillerfokuserte grensesnitt. Emnet legger vekt på samspillet mellom systemer og UX/UI, og lærer studentene å lage systemer som forbedrer spillingen samtidig som brukervennligheten opprettholdes. Prosjekter setter søkelys på kravspesifikk analyse og strukturelle, informative og psykologiske aspektene ved menneskesentrert design, så vel som flytdiagrammer og trådskisser til mer avanserte prototyper, design og brukertesting.

  • SPD208Game Production 1

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten kjennskap til grunnleggende prosesser med å utvikle et spill fra etableringen av et spillkonsept til ferdigstilling av en tittel, samt hvordan å etablere og jobbe i et fiktivt spillselskap.

    Studenten skal være i stand til å forstå ulike faser av produksjonen samt ulike team-roller og hvordan hvert gruppemedlem bidrar i produksjonen. Studenten skal planlegge og gjennomføre et omfattende prosjekt i gruppe, og vil både få trening i samarbeid samt kunne jobbe på ett prosjekt av større omfang som del av jobberfaring.

    Hensikten med emnet er å gi studenten en helhetlig erfaring med ett større praktisk prosjektarbeid.

  • WFM200Media Art Innovation Lab

    Media Art Innovation Lab (MAIL) er et tverrfaglig fellesemne ved Westerdals Institutt for Film og Medier (WIFM).

    Dette emnet fungerer som et laboratorium for innovasjon, fremmer nye tenkemåter og samarbeidsmetoder, og gir studentene muligheten til å utforske nyskapende, kreative og eksperimentelle tilnærminger innenfor medie- og kunstfeltet.

    En sentral del av emnet er tverrfaglig samarbeid. Studenter fra flere studieprogram jobber sammen i grupper for å planlegge, utvikle og gjennomføre prosjektarbeid. Dette bidrar til å utvikle studentenes samarbeidskompetanse, og gir dem muligheten til å respondere på og kommentere samfunnsspørsmål og den tiden vi lever i.

    Studentene vil også bli introdusert for verdiperspektiver som bærekraftige vurderinger og prinsipper for grønn produksjon, samt prinsipper for mangfold og integrering.

    I dette emnet er det studentene som driver innovasjon og kreative prosesser, og utvikler kunnskap og ny innsikt i en undervisningskontekst der de er aktive deltakere i læringsprosessen.

  • VAL203Fashion Media

    Emnet skal gi studenten en innføring i tverrfaglig kunstnerisk utviklingsarbeid som resulterer i en medieproduksjon, og gjennomføres i samarbeid med Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO) og med studenter derfra. Studenten introduseres for en kunstnerisk og utprøvende tilnærming til formidling av kles/kostymedesign gjennom et praktisk tverrfaglig studentsamarbeid med kles- og kostymedesign-studenter ved KHiO. Utforskende skapende arbeid i tverrfaglige team skal resultere i en mediert fremstilling av KHiO-studentens arbeid.

    Emnet gir en grunnleggende introduksjon til kritiske tilnærminger til mote og formidling av design og feltets relaterte forskningsområder, problemstillinger og metoder, deriblant kunstnerisk forskning. Kandidaten får erfare kunstnerisk tverrfaglig prosessorientert arbeid hvor egen faglighet kan videreutvikles i møte med andre studenter på tvers av fag og studiested. Emnet forutsetter aktiv deltakelse i gruppearbeidet.

  • VAL210Novelle, kortfortelling

    Emnet skal gi studentene en innføring i novelleskriving. Emnet vil ha fokus på fortellende litterær produksjon og se på de ulike byggeklossene vi kan bruke for å strukturere korte fortellinger.

    Studentene skal tilegne seg en forståelse av novelleformen samt få et innblikk i kunstnerisk utviklingsarbeid. Studentene skal i løpet av kurset produsere minst en revidert og finpusset tekst i novelle/kortfortellingsformat. Undervisningen er på norsk og i tverrfaglige grupper.

  • VAL211Virtual Reality

    Emnet har som hensikt å gi studentene en innføring i og kunnskap om Virtual Reality-løsninger og de siste trender og forskning innen Virtual Reality utvikling. Studentene skal i tverrfaglige grupper kunne designe og prototype virtual reality-løsninger og forstå de konseptuelle og tekniske rammene i produksjonen av disse.

  • VAL214Tekstutvikling

    Emnet bidrar til at studentene utvikler grunnleggende ferdigheter som gjør dem i stand til å produsere tekstlig innhold til artikler, digitale medier og for egen profilering. Emnet legger særlig vekt på at studenten skal opparbeide seg god skriftlig fremstillingsevne og kunne bruke kreative teknikker på tvers av fagområde og eget talent. Studentene skal kunne produsere målgruppetilpasset innhold i tråd med strategier og mål, og være bevisste på klart språk og konsistent kommunikasjon. Studentene skal være i stand til å velge riktig kanal til et budskap, og de skal kunne bruke retoriske grep og prinsipper innen historiefortelling for å utvikle og forsterke tekster.

    Emnet egner seg både for studenter som har talent innen skriving, og også de som ikke liker å skrive.

  • VAL215AVID Certified Pro Tools Specialist

    I dette emnet lærer du deg å bruke lydprogrammet Pro Tools basert på AVID´s kurs:

    • Pro Tools Fundamentals I (PT101)

    • Pro Tools Fundamentals II (PT110)

    Med disse kursene, og de tilhørende ferdighetstestene, vil du kunne oppnå status som AVID Certified Pro Tools Specialist, som er en internasjonalt anerkjent kvalifikasjon innen profesjonelle produksjonsmiljøer for musikk- og film. Med denne sertifiseringen viser du at du har grunnleggende kunnskap om programmets funksjoner og muligheter, at du behersker programvaren Pro Tools for gjennomføring av prosjekter, og innehar nødvendige ferdigheter for lydopptak, redigering, miks og leveranse av en produksjon.

    Studentene gis praktiske øvinger og oppgaver utover det som ligger i det ordinære kursopplegget.

  • VAL222ProsjektLAB

    Arbeidet med dette emnet skal gi studenten erfaring med og mulighet til å trene sin evne til selvstendig arbeid og samarbeid i et selvdefinert prosjekt, ut i fra et gitt eller selvvalgt tema. I emnet jobber studenten selvstendig eller i tverrfaglige grupper med prosess, research, strategi og idéutvikling som resulterer i en kommunikativ presentasjon av sluttproduktet rettet mot de som skal gjøre seg nytte av prosjektet.

    Studenten får erfare kunstnerisk tverrfaglig prosessorientert arbeid hvor egen faglighet kan videreutvikles i møte med andre studenter på tvers av ulike studieprogrammer og fagdisipliner.

    Gjennom emnet vil studentene reflektere over eget arbeid sett opp mot FNs Bærekraftsmål (11, 12, 13), enten prosjektet er bransjerettet oppdragskommunikasjon eller et kunstnerisk utviklingsarbeid.

  • VAL225Aktuelt prosjekt/KU-prosjekt

    Emnet er et valgemne som består av ulike mindre prosjekter som er tett knyttet opp til eksisterende forsknings- pedagogisk og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid (FoU/KU) ved Høyskolen Kristiania, og/eller i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere, som andre utdanningsinstitusjoner, profesjonelle aktører, scener og bedrifter. Studenten følger ett av prosjektene, og emnet oppsummeres med muntlig eksaminasjon i gruppe.

  • VAL229Positiv psykologi

    Hvordan lærer vi å ha gode mellommenneskelige forhold i hverdagen både hjemme, i arbeidslivet og i våre omgivelser? Emnet setter søkelys på forskning rundt egenskaper og styrker man kan bruke for å fungere godt både i arbeidslivet, men også i privatlivet. Studentene skal lære å se kritisk på positiv psykologi og selvbestemmelsesteori, og samtidig forstå nøkkeldriverne for sunne og lykkelige mellommenneskelige relasjoner. I tillegg vil studentene kunne bygge opp en personlig verktøykasse for å ta i bruk i hverdagen i relasjoner og samarbeid med andre mennesker.

    Hver uke vil studentene lære om forskningen innenfor et tema med tilsvarende karakterstyrker og se på konkrete eksempler i film. I tillegg vil studentene ha anledning til å oppleve sine egne handlinger og holdninger og gjenkjenne styrker i andres handlinger og holdninger. Målet er å forstå hvordan vi kan utvikle og bruke våre egne karakterstyrker og hvordan vi kan påvirke våre omgivelser på en god, sunn og bærekraftig måte.

    Emnet stimulerer til tverrfaglighet og metodisk interdisciplinarietet (transdisciplinarity) og bidrar til at studentene blir mer tolerante og lyttende og i den forstand bidrar til sosial bærekraft. En tidligere student av emnet skriver følgende: Det er mange som spør meg hva jeg har som valgfag! Når jeg sier jeg har psykologi så svarer mesteparten «Psykologi? Hva har det med musikk å gjøre?» …and I’m like. "Uhh. Everything?"

  • VAL231Helse i kreative yrker

    Emnet skal gi studenten kompetanse til å mestre et yrke som ofte er stressende og krevende, fysisk og psykisk. Emnet skal gi grunnleggende innsikt i anatomi, kroppsbeherskelse, fysisk bevegelse og stemmebruk i kunstneriske yrker samt helseutfordringer i kunstnerisk yrkesutøvelse, herunder ivaretakelse av syn og hørsel, åndedrett og søvn. Emnet skal gi ferdigheter innen et utvalg av teknikker som stillhetstrening og meditasjon, medisinsk qigong, mental trening og prestasjonsmestring, autogen trening, visualisering, ulike pusteteknikker, øyeøvelser samt aktivering av Vagusnerven. Emnet dekker FNs bærekraftmål nr. 3, God helse og livskvalitet. Emnet kan gi anledning til empirisk forskning på tema som:

    • effekten av regelmessig stillhetstrening på vår kreativitet
    • effekten av pusteteknikker på utøvelsen av en scenisk framførelse
    • kroppsholdningens effekt på stemmeproduksjonen
  • VAL233Tverrkunstnerisk kunstprosjekt

    I emnet Tverrkunstnerisk kunstprosjekt skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et tverrkunstnerisk kunstprosjekt som prosess og/eller visning, under veiledning. Det dannes grupper på tvers av studieprogram for å undersøke, utforske og utvikle mulighetene som ligger i samarbeid på tvers av tradisjonelle kunstområder.

    I tillegg til det praktiske utforskningsarbeidet gis en kort innføring i hva kunstnerisk utviklingsarbeid er, og om forskjeller mellom kunstnerisk praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid. Studenten får kunnskap om ulike metodologiske og etiske problemstillinger forbundet med kunstnerisk utviklingsarbeid, tverrkunstneriske samarbeid og om ulike former for formidling av dette.

    Gjennom emnet vil studentene også reflektere over Kunstnerisk utviklingsarbeid og kunstpraksis sett i relasjon til FNs Bærekraftsmål.

  • VAL234Future Media

    I emnet Future Media skal studentene gjøre research på nye tekniske og digitale metoder og forske på mulighetene disse gir til å skape innovativt innhold og bærekraftige produksjonsmetoder. Studentene skal i grupper kartlegge interessante nyvinninger innen teknisk utstyr, AI-programvare, apper, publiseringsmetoder m.m. Studentgruppene skal utvikle, planlegge og gjennomføre et produksjonskonsept basert på ett eller flere av disse nye utradisjonelle verktøyene.

    Basert på utviklingsarbeidet skal studentene reflektere over kreative muligheter, etiske utfordringer og miljømessige gevinster nye verktøy kan skape.

    Emnet bygger på en studentdrevet og utforskende pedagogikk, som krever mye initiativ og selvstendig innsats fra studentene.

  • VAL235Manuskonsulent- og responsgiver i utvikling av film- og seriedrama

    Utviklingen av fiksjonstekst i dagens audiovisuelle felt særmerkes av omfattende faglig utveksling mellom manusforfattere og manuskonsulenter/redaktører. Dette tverrfaglige valgemnet tar for seg roller og metodikk i funksjonen som tekstkonsulent og responsgiver i utviklingsprosesser innen fiksjonstekst generelt og audiovisuell fortelling spesielt. Emnet trekker veksler på nyere forskning på området og vil ta for seg tekstsjangrenes særegenhet på en systematisk måte. Videre skal det gi studentene innsikt i og kunnskap om skapende prosesser innen manusforfatterfaget.

    Studentene får en innføring i ulike responsgivermetodikker, forskjellige tilbakemeldingsverktøy, forskning på slike prosesser og tilnærming til tilbakemelding i de ulike fasene av manusutviklingsprosessen, fra idé til ferdig verk. Gjennom øvelser og praksis skal studentene tilegne seg kunnskap om hvordan dialogisk tilnærming, tilbakemeldingstyper og tilbakemeldingsinnhold innvirker på kreative prosesser innen forfatterfag. Emnet skal også gi studentene forståelse av de ulike rollene vi finner i utviklingsprosesser - fra manusforfatter til produsent, dramaturg, regissør, konsulent m.fl. og hvordan de utøves i feltet.

    Studentene skal også få praktisk kunnskap om hvordan manuskonsulenter og utviklingsprodusenter arbeider hos norske audiovisuelle produksjonsselskap, og på hvilke ulike måter responsgiver best mulig kan bidra inn mot skaperens visjon.

    Emnet er tverrfaglig.

  • VAL236Intro to Media Art Innovation Lab

    I dette valgemnet vil studenter få en opplæring i metoder som er viktig for interdisiplinært samarbeid i innovative og kreative medieprosjekter. Studenter med ulik faglig spesialisering får bruke sin kompetanse til å utvikle felles ideer som ender i en produksjon. I dette gruppearbeidet får studentene relativt stor frihet i å finne tema og uttrykk for sitt felles prosjekt.

    Emnet vil bestå av undervisningen om:

    • Interdisiplinær tilnærming til idéutvikling og produksjon
    • Utviklingsmetodikk (Design Thinking e.a.)
    • Kreativ metode og kunstneriske prosesser
    • Samarbeidskompetanse, hverandrevurdering og strukturert tilbakemelding

    Studentene jobber sammen i interdisiplinære grupper, og får veiledning og tilbakemelding på gruppens prosjekt som også utgjøre dette emnets eksamen.

    Emnet kan gjennomføres på engelsk og er tilrettelagt for internasjonale innvekslingsstudenter.

  • VAL237Korkonsert

    Studentene får en grunnleggende innføring i korsang, hvor det inngår elementer av tekstforståelse og teksttolkning, musikalske parametre, musikalsk stilforståelse og repertoarkunnskap, vokal teknikk og uttrykk, ensemblesang og framføring. Studentene får også en introduksjon til kordireksjon. I tillegg skal emnet gi en introduksjon til korsang som virkemiddel i helsearbeid og sosialt arbeid. Det er ikke stilt krav om bestemte forkunnskaper, heller ikke notelesing. Innenfor alle delområdene skal emnet legges på nybegynnernivå og fungere som en introduksjon, med sikte på å legge grunnen for videre aktiv deltakelse i korsang, eventuelt også i profesjonell sammenheng.

  • VAL238Lysdesign (lys for scene)

    Lys for scene er et valgemne rettet inn mot lysdesign og lysteknikk. Studentene arbeider med lys- og scene-/romløsninger for scenekunst, utøvende musikk og annen scenisk relatert virksomhet. I arbeidet benyttes moderne lysteknologi og kreative verktøy for å skape en dynamisk ramme rundt ulike forestillinger, konserter og forskjellige events. Lysdesign og lysteknikk er kunstneriske så vel som tekniske fag. Valgemnet er derfor tverrfaglig, teknisk og kunstnerisk, valgemnet består av både en teoretisk og en praktisk del. Arbeidet er forankret i kunstnerisk bærekraftig utviklingsarbeid og i den forskning og faglig utvikling som finner sted innen lysteknologi og -design.

  • VAL239Videregående 3D-Animasjon

    Emnet har som hensikt å gi viderekommende kunnskap om animasjonsteknikker og kunstneriske uttrykk knyttet til figuranimasjoner for spill, film, animasjonsfilm eller medieproduksjoner. Fokuset i faget vil omhandle kroppsmekanikk i teori og praksis for 3D-animerte figurer. Tverrfagligheten i emnet ligger i at det utvikles animasjoner som kan anvendes i flere medieplattformer og fagfelt som film, VFX, spill og generell medieproduksjon.

  • UTV999BA30Utveksling
  • 3DG309Bachelor preproduksjon

    I dette emnet skal studenten forberede og planlegge bacheloroppgaven. Studenten vil arbeide med å definere, velge metode, lage produksjonsplan og presentere for et relevant utviklingsprosjekt. Bachelor preproduksjon er et fellesemne mellom Bachelor i 3D-grafikk, Spilldesign og Visual Effects.

  • SPD305Game Production 2

    I dette emnet vil studenten gjennomføre en spillproduksjon med høye krav til kvalitet og utførelse der fokus er på å ferdigstille områder, dokumentasjon og presentasjon i form av markedsføring på ett spisset og profesjonelt nivå.

    Ved å gi studenten kjennskap til typiske utfordringer en leveldesigner møter i utviklingen av et spill og ulike spillmekanikker, vil studenten bli bevisst på å forstå ulike typer aktiviteter i markedsføring som er aktuelle for de ulike fasene i en produksjon, og utføre disse effektivt og målrettet.

    Emnet bygger på Game Production 1 men har avansert fokus på leveldesign, spilldesign og markedsføring for å kunne utvikle et komplett spill, en fokusert demo eller en vertical slice.

  • BAO379Bacheloroppgave (Spilldesign)

    Studenten skal få yrkeserfaring ved å gjennomføre et prosjekt i en bedrift, etablere eget selskap eller delta i utviklingsprosjekt. Studenten skal i et praktisk prosjekt demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, og vise ferdigheter i teamarbeid, metoder for prosjektstyring og relevante verktøy innenfor Spilldesign. Emnet omfatter også en praktisk introduksjon som skal forberede studenten for arbeidslivet. Studenten gis kunnskap om bransjespesifikk juss, bransjens institusjoner og arbeidsmåter, samt om verktøy som søknadsskriving og selvpresentasjon.

Hva kan du bli?

Med en bachelor i spilldesign fra Kristiania får du en utdanning som åpner en verden av spennende karrieremuligheter, enten du velger å jobbe i Norge eller i utlandet.

Tidligere studenter jobber i dag i selskaper som:
Tre studenter foran et landlig landskap.

Prisdryss til Kristiania-studenter under Norwegian Game Awards

Kristiania-studenter gikk til topps i fire av syv kategorier under Norwegian Game Awards. Hemmeligheten bak suksessen er den unike måten studiet er lagt opp på.

Møt fagmiljøet

  • Disse møter du

    • Studieprogramleder på Spilldesign er Hanne Lien. Hun er utdannet spilldesigner og har tidligere erfaring fra bl.a. FunCom og PlayStation Norge.
    • Førstelektor Trygve Bjellvåg har jobbet hos FunCom, og undervist spilldesign i mer enn 10 år.
    • Lektor Olivier Chateau har mange års erfaring fra spillindustrien både i Norge og utlandet fra selskaper som blant annet Rock Pocket, Riva Games og Toadman Interactive.
  • Slik er studiehverdagen

    • Vi har et nært forhold til studentene våre og studentene til hverandre. Vi setter humor, lek og eksperimentering høyt, og utfordrer studentene til å utforske nye måter å være kreative på. Vi tror på det å jobbe praktisk, og gjerne tverrfaglig.
    • Vi vet hva som venter deg i arbeidslivet, og vil utfordre deg hver eneste dag slik at du skal lykkes.
    • Vi arrangerer også Global Game Jam en gang i året, hvor vi åpner skolen for alle. Her utvikler man spill og møter personer fra andre disipliner som kan resultere i videre samarbeid og sterke nettverk.
Hvordan bli en god spilldesigner? Enkelt, man lager spill! Vi jobber tett med våre studenter for å hjelpe dem med å finne sin stil og utvikle en kick-ass portfolio som representerer dem som spilldesignere. 

Livet som student

Det som er viktig for oss, er å tilrettelegge for at våre studenter aktivt deltar i bransjen man skal inn i, og engasjerer seg i miljøet rundt seg. Dette gjelder ikke bare besøk i spillstudioer og besøk fra interessante gjesteforelesere, men at man tar eget initiativ i en ung, men svært aktiv, bransje. Følg oss på Instagram for å se hva vi gjør!

Hva lurer du på?

Våre veiledere svarer deg gjerne på chat, e-post, videosamtale eller telefon – helt uforpliktende!
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål