Fem studenter går gjennom en gang med glassvegger på begge sider.
Bachelor
Studielengde:3 år

Sikkerhet og økonomi

Vil du jobbe med risikoanalyse og sikring av systemer mot cybertrusler? Dette studiet gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du kan identifisere, analysere og redusere risiko.
OpptakÅpent
Fem studenter går gjennom en gang med glassvegger på begge sider.

Nøkkelinformasjon

  • Nytt studium

    Dette studiet er helt nytt, og gir deg oppdatert og relevant kompetanse.
  • Anerkjent fagmiljø

    Kristiania er kjent for et sterkt fagmiljø innen AI og cybersikkerhet.
  • Fremtidsrettet utdanning

    Med kompetanse innen både teknologi og økonomi er du godt rustet for fremtidens arbeidsmarked.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    42 000 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

I en verden hvor digital sikkerhet og økonomisk stabilitet er avgjørende, gir Bachelor i sikkerhet og økonomi deg verktøyene du trenger for å beskytte organisasjoner og kritisk infrastruktur mot moderne trusler. Studiet gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du kan identifisere, analysere og redusere risiko, og hvordan reagere raskt på sikkerhetshendelser. 

I løpet av utdanningen vil du lære om blant annet:

  • Risikoanalyse og risikostyring.
  • Økonomiske og strategiske analyser.
  • Digital sikkerhet og økonomi.
  • Governance, Risk & Compliance (GRC).
  • Bærekraft, etikk og samfunnsansvar.

Etter utdanningen vil du være kvalifisert for stillinger som krever forståelse av risiko, økonomi og sikkerhet i et helhetlig perspektiv.

Studenter i kollokvie jobber med PC-er.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 210 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • GRC1100Governance, Risk and Compliance

    Etter å ha fullført emnet Governance, risk & compliance (GRC) skal man kunne forstå sentrale konsepter og prosesser som bidrar til god eier- og virksomhetsstyring (Governance). Man vil lære hvordan risikostyring og compliance krav bidrar til god governance og hvordan GRC styrker måloppnåelse og samtidig kontrollerer og styrer sikkerhetsarbeidet i organisasjonen/selskapet. Man skal kunne forklare og anvende prinsippene innen GRC i en cybersikkerhet sammenheng, samt forstå hvordan cybersikkerhet spiller inn i den store sammenhengen og samspillet mellom IT, ansatte, ledelse og eiere av organisasjonen/selskapet.

  • SAM3100Samfunnsøkonomi

    Emnet vil omhandle følgende tema:

    • Hva er samfunnsøkonomi?
    • Produksjon og produkttilbud
    • Etterspørsel etter konsumgoder
    • Elementær markedsøkonomi
    • Monopol og monopolistisk konkurranse
    • Regulering av markeder og fordelingspolitikk
    • Kollektive goder og eksterne virkninger
    • Arbeidsmarkedet
    • Innføring i makroøkonomiske begreper
    • Nasjonalregnskapet og det økonomiske kretsløpet
    • Økonomisk vekst og verdiskaping i et land
    • Makroøkonomisk modell (enkel Keynes-modell)
    • Handel og internasjonal økonomi
    • Økonomisk politikk og stabiliseringspolitikk
    • Finans- og gjeldskrisene
  • BØK2101Bedriftsøkonomi

    Emnet gir en bred innføring i bedriftsøkonomisk tenkning og analyse, med vekt på beslutningsrelevante perspektiver. Studentene får innsikt i hvordan bedrifter skaper verdi gjennom effektiv ressursbruk, og hvordan økonomisk informasjon - både finansiell og ikke-finansiell - brukes til å støtte beslutninger.

  • ØA1005Problemløsning i TEAM

    Problemløsning i TEAM - Tverrfaglig, Engasjerende, Arbeid i prosjekt, med Mestring

    Dette kurset tilbyr en tverrfaglig læringsopplevelse der studentene jobber i team for å håndtere virkelige utfordringer i skjæringspunktet mellom økonomi, innovasjon og teknologi. Gjennom en problembasert læringstilnærming (PBL) går studentene gjennom en strukturert prosess med problemdefinisjon, prosjektskisse, utvikling, evaluering og presentasjon.

    Organisert i temabaserte camps, hver ledet av faglige eksperter, samarbeider studentene på tvers av fagbakgrunn for å analysere, undersøke og utvikle løsninger, forstått som funderte forslag, modeller, konsepter eller tiltak som kan bidra til bedre praksis, innovasjon eller bærekraftige endringer innenfor temaet de arbeider med. Roterende lederroller og strukturerte leveranser sikrer aktiv deltakelse og ansvarlighet gjennom hele prosjektet.

    Kurset vektlegger teamarbeid, kritisk tenkning, problemløsning, ansvarlig innovasjon og evnen til å kommunisere komplekse ideer. Ved slutten av semesteret vil studentene ikke bare ha styrket sin teoretiske forståelse innenfor økonomi, innovasjon eller teknologi sine kjernefelt, men også tilegnet seg praktiske ferdigheter i prosjektledelse, relasjonsbygging, refleksjon og løsningsorientert samarbeid - noe som forbereder dem på å bidra meningsfullt til næringsliv og samfunn.

  • UTV999-30Utveksling
  • VAL999-15Valgemne
  • ITID2000Digital sikkerhet og økonomi

    Emnet gir en innføring i digital sikkerhet med vekt på økonomiske konsekvenser. Det dekker trusselbildet, risikostyring, sårbarhetsanalyse, relevante lover som GDPR, og sikkerhetsrammeverk. Studentene lærer strategier for å forebygge, oppdage og håndtere digitale sikkerhetshendelser i økonomiske systemer.

    Emnet dekker følgende temaer:

    • Introduksjon til digital sikkerhet og dens betydning for økonomiske systemer.

    • Oversikt over trusselbildet: typer cyberangrep og deres økonomiske konsekvenser.

    • Risikostyring og sårbarhetsanalyse i digitale økonomiske systemer.

    • Sikkerhetsrammeverk og standarder og relevante lover som GDPR.

    • Strategier for forebygging, deteksjon og respons på sikkerhetshendelser.

    • Case-studier av tidligere sikkerhetshendelser og deres økonomiske påvirkning.

  • ØA1000Forskningsmetoder

    Dette emnet gir en innføring i både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder som er sentralt for å forstå og anvende vitenskapelige tilnærminger. Studentene lærer hvordan man utvikler problemstillinger, samler inn og analyserer data og vurderer forskningsetiske hensyn.

  • ØAFA2002Forsvarsøkonomi

    Emnet gir en innføring i forsvarsøkonomi med særlig vekt på geopolitiske sammenhenger. Temaer inkluderer forsvarsbudsjetter, ressursallokering, økonomiske konsekvenser av forsvarsutgifter, og handel med forsvarsmateriell. Studentene lærer å anvende økonomiske analysemetoder på forsvarsprosjekter og arbeider med case-studier fra ulike land og geopolitiske kontekster.

    Emnet dekker følgende temaer:

    • Introduksjon til forsvarsøkonomi: definisjoner, omfang og relevans.

    • Grunnleggende begreper i geopolitikk og deres relevans for forsvarsøkonomi.

    • Analyse av forsvarsbudsjetter: struktur, prosesser og beslutningstaking i lys av geopolitiske forhold.

    • Ressursallokering i forsvarssektoren: prioritering mellom ulike kapabiliteter og programmer påvirket av geopolitiske realiteter.

    • Økonomiske effekter av forsvarsutgifter på nasjonaløkonomien og hvordan geopolitiske spenninger kan påvirke disse.

    • Kostnad-nytte-analyse og andre økonomiske evalueringsmetoder anvendt på forsvarsprosjekter med hensyn til geopolitiske implikasjoner.

    • Internasjonal handel med forsvarsmateriell og økonomiske aspekter ved våpenoverføringer i en geopolitisk kontekst.

    • Case-studier av forsvarsøkonomiske problemstillinger i ulike land og kontekster, med fokus på geopolitiske faktorer.

  • BPG3100Bacheloroppgave

    Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte kunnskap og ferdigheter de har opparbeidet seg i løpet av bachelorgraden. Bacheloroppgaven skal ha en tydelig problemstilling som skal besvares i oppgaven. Videre skal studentene presentere funn fra arbeidet og diskutere funnene opp mot teori. Bacheloroppgaven er et akademisk arbeid og skal enten være 1) en empirisk oppgave med innsamling av data, 2) en teoretisk oppgave eller 3) en prosjektoppgave.

    1. Empirisk oppgave

    I en empirisk oppgave skal studentene benytte seg av kvalitativ eller kvantitativ metode for å besvare problemstillingen. Under presenteres eksempler på metoder som kan benyttes i en bacheloroppgave.

    Anonyme spørreundersøkelser

    • Ved bruk av spørreskjema som metode må studenten(e) benytte program for spørreskjemaer som ikke samler inn IP- adresse, for eksempel Nettskjema.
    • Det må ikke samles inn informasjon som kan koble svarene til en person, for eksempel kan ikke e-postadresser eller navn samles inn i spørreskjemaet.

    Bruk av eksisterende data

    • Studenten(e) kan benytte seg av eksisterende data som grunnlag for analysen, for eksempel datasett som er allment tilgjengelig.
    • Bacheloroppgaver kan være en del av større forskningsprosjekt og kan benytte data fra forskningsprosjektet.

    Eksperiment

    • Ved online eksperiment gjelder de samme reglene for anonymisering som beskrevet under spørreundersøkelser.

    Intervju

    • Det finnes mange intervju-varianter. De som egner seg best for et bachelor-prosjekt er: strukturerte, semistrukturerte eller fokusgrupper.
    • Strukturerte intervju kan gjennomføres «ansikt til ansikt». Det er også mulig å gjennomføre strukturerte intervju elektronisk og anonymt via Nettskjema. Ved bruk av strukturerte intervju forventes det minst 10 intervjuer.
    • Ved bruk av semistrukturerte intervjuer som metode forventes det normalt sett mellom 5-10 intervjuer, men færre respondenter (3-4) kan være nok i noen tilfeller, for eksempel ved bruk av ekspertintervjuer.
    • Ved bruk av fokusgrupper anbefales minst 2 fokusgrupper med 5-10 deltagere per fokusgruppe.

    Observasjon

    • Dersom observasjonen er av omfattende art kan den benyttes som hovedmetode, men i mange tilfeller vil det være naturlig å kombinere observasjon med en annen metode.

    Tekst/dokument/innholds-analyse

    • Tekst/dokument/innholds-analyse som metode innebærer å analysere relevante tekster og/eller dokumenter. Det kan være tekster hentet fra sosiale medier, nettsider, årsrapporter, avisartikler o.l.
    • Tekst/dokument/innholds-analyse kan være kvantitativ (ca. 100 analyseenheter anbefales) eller kvalitativ (ca. 8-10 analyseenheter anbefales).

    Metodetriangulering

    • Det er mulig å benytte flere metoder, for eksempel en kombinasjon av intervju og tekstanalyse. Dersom studenten(e) ikke får tak i tilstrekkelig antall intervjuobjekter, kan dette for eksempel kompenseres for ved å ta med tekstanalyse i tillegg.

    2. Teoretisk oppgave

    • Studenten(e) kan skrive en teoretisk oppgave hvor en problemstilling analyseres ut fra gjeldende faglitteratur på feltet.
    • En teoretisk oppgave bør diskutere minimum 10 forskningsartikler.
    • Ved gjennomføring av en teoretisk oppgave forventes det ikke at studentene samler inn annen empiri, men det må foretas en strukturert analyse og diskusjon om funnene i de aktuelle forskningsartiklene.

    3. Prosjektoppgave

    • En prosjektoppgave innebærer at studentene gjennomfører et praktisk arbeid som skal være til nytte for en bedrift/organisasjon.
    • En prosjektoppgave kan for eksempel være å utvikle en strategi, markedsplan, forretningsmodell/plan, salgsstrategi, kommunikasjonsplan/strategi eller lignende.
    • Oppgaven må ta utgangspunkt i gjeldende faglitteratur på feltet og innhentet empiri (både primær- og sekundærdata).
    • Oppgaven skal ha en diskusjonsdel som diskuterer anbefalingene i oppgaven opp mot faglitteratur på feltet.

    Omfang på bacheloroppgaven er 8000-12 000 ord, +/- 10%. Dette gjelder for alle typer bacheloroppgaver (både empirisk, teoretisk og prosjektoppgave).

    Tabeller, vedlegg og referanseliste er unntatt ordtelling. Tabeller skrives inn i tekstformat i Word og skal ikke limes inn som skjermbilde. Figurer kan legges inn i bildeformat.

Hva kan du bli?

Utdanningen gir en bred og anvendbar kompetanse som gjør kandidatene i stand til å bidra til trygg og bærekraftig verdiskaping i både private og offentlige virksomheter. Studiet danner samtidig et solid grunnlag for videre studier på høyere nivå, nasjonalt eller internasjonalt.

Utdanningen åpner for et bredt spekter av jobber i privat og offentlig sektor. Du kan for eksempel jobbe med

  • Risikoanalyse og risikostyring
  • Compliance og rapportering
  • Rådgivning og forretningsanalyse
  • Digital sikkerhet
  • Prosjektledelse

Møt fagstaben

  • Slik jobber vi

    Vår forskning vektlegger økonomi, innovasjon, digitalisering og IT. I tillegg er det flere spennende forskningsprosjekter innen anvendt informatikk, informasjonssystemer og interaksjon mellom teknologi og menneske. Våre forelesere har lang erfaring fra både bransje og akademia, og vi benytter relevante gjeste- og timeforelesere som tar sin arbeidshverdag med inn i undervisningen. Dette gjør at du som student blir vant til å løse de samme utfordringene som venter på deg når du er klar for arbeidslivet.
  • Slik er studiehverdagen

    Som de andre studiene ved Kristiania har denne utdanningen varierte undervisningsformer, med betydelig innslag av undervisning i mindre klasser. I mange av emnene legges det stor vekt på oppgaveløsing og gruppearbeid. Eksamensformene er også varierte, med alt fra prosjektoppgaver i grupper til tradisjonell, skriftlig skoleeksamen.
Jeg har forsket på digital transformasjon, og har selv lang erfaring med ledelse og forretningsutvikling.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.

    Sjekk at du oppfyller opptakskravene.

    Viktige frister
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.
    Les mer
  • Behandlingstid

    Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

    Hvis du får tilbud om studieplass, aksepterer du det på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter