To studenter jobber med PC-er i kollokvie.
Bachelor
Studielengde:3 år

Informasjonsteknologi - Fullstack-utvikling

Vil du jobbe med hele utviklingsprosessen, fra koding og design til sikkerhet og testing, innen både frontend og backend? Da er dette utdanningen for deg!
OpptakStengt
To studenter jobber med PC-er i kollokvie.

Nøkkelinformasjon

  • Helhetlig kompetanse

    Du lærer både frontend- og backend-utvikling, og kan bidra med ettertraktet kompetanse i hele utviklingskjeden.
  • Kunstig intelligens

    Kunstig intelligens har endret teknologibransjen. Her lærer du å bruke KI (AI) til å holde deg oppdatert, utvikle nye løsninger og å bruke KI på en kritisk og etisk forsvarlig måte.
  • Praktisk studium

    Tverrfaglig samarbeid og mulighet for bachelorprosjekt i samarbeid med bedrift gir deg verdifull erfaring gjennom studietiden.
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.
  • Opptakskrav

  • Pris

    56 600 kr pr semester. Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.
  • Bachelor
  • Høst 2026
  • Heltid
  • 180 studiepoeng
  • Oslo
  • 3 år
  • Norsk

Hva lærer du?

IT-bransjen trenger kreative utviklere som behersker hele utviklingsprosessen, som kan jobbe kreativt på tvers av fagfelt, og som kan tenke kritisk og reflektert. Alt dette lærer du i dette studiet – samt hvordan du kan bruke den nyeste teknologien (som kunstig intelligens) til å lage de beste løsningene som driver samfunnet fremover.

Dette studiet har en praktisk tilnærming til faget. Du trenger ikke forkunnskaper i programmering, men du bør ha interesse for problemløsning, kreativitet og teamarbeid.

Foruten backend- og frontend-programmering, vil du i løpet av studietiden også jobbe med temaer som:

  • Informasjonssikkerhet
  • Interaksjonsdesign og brukerperspektiv
  • Etikk, samfunnsansvar og bærekraft
  • DevOps
Fem studenter går i en gang med glassvegger på begge sider.

Studiemodell

Studiemodellen er et utdrag av programbeskrivelsen. Den gir deg en oversikt over obligatoriske emner og hvilke muligheter du har for praksis, utveksling og spesialisering. Bachelorgraden går over tre studieår. Hvert studieår er delt opp i to semestre. Vi tar forbehold om endringer.
Totalt 180 studiepoeng
60 studiepoeng
1. semester
2. semester

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.

15 stp.

7,5 stp.

7,5 stp.
  • ØA1005Problemløsning i TEAM

    Problemløsning i TEAM - Tverrfaglig, Engasjerende, Arbeid i prosjekt, med Mestring

    Dette kurset tilbyr en tverrfaglig læringsopplevelse der studentene jobber i team for å håndtere virkelige utfordringer i skjæringspunktet mellom økonomi, innovasjon og teknologi. Gjennom en problembasert læringstilnærming (PBL) går studentene gjennom en strukturert prosess med problemdefinisjon, prosjektskisse, utvikling, evaluering og presentasjon.

    Organisert i temabaserte camps, hver ledet av faglige eksperter, samarbeider studentene på tvers av fagbakgrunn for å analysere, undersøke og utvikle løsninger, forstått som funderte forslag, modeller, konsepter eller tiltak som kan bidra til bedre praksis, innovasjon eller bærekraftige endringer innenfor temaet de arbeider med. Roterende lederroller og strukturerte leveranser sikrer aktiv deltakelse og ansvarlighet gjennom hele prosjektet.

    Kurset vektlegger teamarbeid, kritisk tenkning, problemløsning, ansvarlig innovasjon og evnen til å kommunisere komplekse ideer. Ved slutten av semesteret vil studentene ikke bare ha styrket sin teoretiske forståelse innenfor økonomi, innovasjon eller teknologi sine kjernefelt, men også tilegnet seg praktiske ferdigheter i prosjektledelse, relasjonsbygging, refleksjon og løsningsorientert samarbeid - noe som forbereder dem på å bidra meningsfullt til næringsliv og samfunn.

  • DS3103Webutvikling

    Webutvikling er et emne som gir studentene erfaring med framside- (frontend) og baksideteknologier (backend), samt gir kjennskap og innsikt i blant annet Universell Utforming (UU) og brukbarhet (Usability).

    I frontend vil studentene lære både de grunnleggende teknikkene i webutvikling med tanke på HTML, CSS og JavaScript, samt kunne ta i bruk biblioteker og rammeverk. I backend blir det fokus på å lage API med database som kan konsumeres fra frontend. Man skal kunne lage responsive webapplikasjoner som ivaretar interessene til en bruker (ref. UU og brukbarhet).

  • ITID2001Interaksjonsdesign og brukersentrert utvikling

    Emnet gir studentene en solid innføring i interaksjonsdesign, prototyping og brukertesting av digitale løsninger. De får kunnskap om interaksjonsdesignprosessen, fra planlegging og innsiktsarbeid til prototyping og evaluering. Emnet dekker sentrale temaer som brukersentrert design, designprinsipper, teknikker knyttet til prototyping, brukskvalitet og universell utforming. Gjennom praktiske øvelser og bruk av ulike metoder og verktøy, utvikler studentene innsikt om brukernes interaksjon med digitale grensesnitt. Videre lærer de å omsette denne kunnskapen for å gjøre konkrete forbedringer, hvor målet er å utvikle løsninger med en høy grad av brukskvalitet og organisatorisk verdi.

  • VAL999-15Valgemne
  • IT2000KI-drevet smidig prosjekt

    Hensikten med emnet er å gi studenten en dypere erfaring i å mestre helheten i et større prosjekt med støtte av kunstig intelligens (KI), med vekt på bruk av smidig metode spesielt egnet for programvareutvikling. Gjennom en prosess for utvikling av en teknisk løsning skal studenten planlegge og gjennomføre en omfattende prosjektcase for en bedrift i en tverrfaglig gruppe, og vil få trening i å bruke moderne agile teknikker og KI-verktøy underveis som støtter prosessen knyttet til blant annet estimering, utvikling, backlog prioritering, avdekke motstridende krav og produsere prosjektrapporter.

  • PJ6100Undersøkelsesmetoder

    Emnet skal gjøre studenten kjent med strategier og metoder med særlig vekt på undersøkelser som har relevans for informasjonsteknologibransjen. Forskningsundersøkelser er en syklisk prosess der tilnærminger er justert og raffinert over tid.

    Målet med dette emnet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av forskning som en konseptuell, empirisk og praktisk tilnærming til å samle ny innsikt og kunnskap innen informasjonsteknologi. Undervisningen fokuserer på anvendt forskning innen informasjonssystemer og informatikk og presenterer studentene for relevante metoder fra dette domenet, sammen med deres muligheter og begrensninger.

    Emnet er et støtteemne til bachelorprosjektet, primært i forhold til utvikling av undersøkelsesstrategi, anvendelse av hensiktsmessige metoder for datainnsamling og rapportskriving.

  • BAO304Bachelorprosjekt

    I dette emnet får studentene yrkeserfaring ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en bedrift. Studentene skal demonstrere bred kunnskap om sentrale temaer og teorier, samt vise ferdigheter i metode, bruk av verktøy og teknologier innenfor fagområdet. Prosjektet gjennomføres i grupper og resultatet av arbeidet dokumenteres i en prosjektrapport. Prosjektleveransen defineres og utvikles i samråd med bedriften, samt at studentene følges opp av en intern veileder ved skolen. Dette emnet bygger også på tidligere emner i bachelorløpet, i form av blant annet kunnskap om utviklingsmetoder, risikohåndtering, prosjektarbeid og prosjektstyring. Utover dette må også studentene regne med å sette seg inn i ny kunnskap relatert til prosjektet de skal gjennomføre. Det kan være knyttet til bruk av programmeringsspråk, metode eller programvare. Emnet har en sterk arbeidslivsrelevans og studentene får reell og nyttig arbeidserfaring i løpet av prosjektperioden.

  • PGR301DevOps i skyen

    Emnet skal gi studenten en forståelse av hva DevOps og et utviklingsmiljø i skyen innebærer. Hvilke fordeler kan vi oppnå ved å benytte et utviklingsmiljø i skyen? Hvorfor kan det være en god idé for en bedrift å ha et helhetlig syn på utvikling og videreutvikling av kode der «continuous delivery» er noe man strekker seg etter?

    Det vil legges spesiell vekt på DevOps-prinsippene, inkludert samarbeid, automatisering, kontinuerlig forbedring og overvåkning. Studentene får hands-on erfaring med moderne verktøy og tjenester. Videre vil studentene lære å jobbe med infrastruktur som kode (IaC) ved bruk av egnet plattform.

  • PG3402Mikrotjenester

    Programvaresystemer vokser i kompleksitet og det blir nødvendig å bedre håndtere deres struktur og interaksjoner. En teknikk for å administrere kompleksitet for nettbaserte systemer (f.eks. REST, GraphQL, etc.) og for kommunikasjonsprotokollene som brukes (f.eks. HTTP) er mikrotjenester.

    Dette kurset vil introdusere konseptet mikrotjenester, og praktisk erfaring med verktøyene og metodene som kan brukes til å utvikle distribuerte systemer, enten fra bunnen av eller fra eksisterende monolittiske systemer. Studentene vil lære å bruke denne typen programvarearkitektur, sammen med dens fordeler og ulemper. Kurset vil fokusere på mikrotjenestearkitekturer, og emner som er essensielle for å implementere disse arkitekturene (f.eks. Load Balancers, API Gateways, Circuit Breakers, meldingsorientert mellomvare og auto-scaling). I tillegg vil studentene få en dypere forståelse av hvilken innvirkning slike arkitektoniske valg har på programvareutviklingsprosessen.

Hva kan du bli?

Studiet følger en praktisk tilnærming, og muligheten for praksis og samarbeid med næringslivet åpner for reell arbeidserfaring og nettverk før du er ferdig utdannet. Dette gjør deg relevant for ulike roller innen IT, som for eksempel:

  • IT-konsulent
  • Produktutvikler
  • Digital rådgiver
  • Prosjektleder
  • Løsningsarkitekt
  • DevOps-ingeniør

Den faglige bredden i programmet gjør deg relevant for både oppstartsbedrifter og etablerte selskaper.

Martin Taranger Hansen står foran en glasskulptur.

Speed-dating førte til drømmejobb

Slike IT-studenter løser problemer for bedrifter – og får jobb etterpå!

Møt fagmiljøet

Studenter programmerer og bygger en robot.
  • Disse møter du

    • Studieprogramleder Per Lauvås har selv lang erfaring som utvikler og Business Intelligence-konsulent, og forsker blant annet på smidige metoder og databaser.
    • Høyskolelektor Rolando Gonzales forsker på programmering, pedagogikk og we- og systemutvikling.
    • Førsteamanuensis Hanne Sørum forsker på informasjonssystemer, interaksjonsdesign, menneske-maskin interaksjon, brukertesting og didaktikk.
    • Vi samarbeider aktivt med næringslivet og er tett knyttet til konsulentbransjen. Foreleserne har lang erfaring fra både bransje og akademia, og vi benytter relevante gjeste- og timeforelesere som tar sin arbeidshverdag med inn i undervisningen og holder workshops. Dette gjør at du som student blir vant til å løse de samme utfordringene som venter på deg når du er klar for arbeidslivet.
  • Slik er undervisningen

    • Hos oss vil studiehverdagen din bestå av alt fra forelesninger og presentasjoner til workshops og øvinger. De ulike læringsformene brukes for å introdusere nye begreper og sammenhenger, samt innøve ferdigheter og forståelse. 
    • Arbeid med fagstoff foregår både individuelt og i gruppe, med vekt på samhandling for å oppnå et godt læringsutbytte. Studiet har også prosjektarbeid alle semestre.
    • Vi samarbeider med Gründergarasjen (Oslos inkubator for teknologiintensive oppstartsselskaper i tidlig fase) og Loftet Studentinkubator (Kristianias inkubator for studenter som har en forretningsidé eller en startup). 
    • Studiet avsluttes med et hovedprosjekt i bedrift, hvor du vil anvende all kompetanse du har opparbeidet deg gjennom studiet, for å løse et problem eller en oppgave som har verdi for en oppdragsgiver. Les mer her!
Jeg forsker på smidige metoder, programmering og databaser, og har selv lang erfaring fra bransjen som Business Intelligence-konsulent og utvikler.

Slik er søknadsprosessen

Her finner du viktig informasjon om søknadsprosessen og hvordan du best kan forberede deg til studiestart. 
  • Viktige frister

    Søknadsfristen er 15. april. Dokumentasjonsfrist for vitnemål og attester er 1. juli.

    Sjekk at du oppfyller opptakskravene.

    Viktige frister
  • Slik søker du

    Send søknaden via vårt søknadsskjema.
    Blir du tilbudt studieplass, kan du akseptere tilbudet og laste opp dokumentasjon på kvalifikasjonene dine på Mitt Kristiania.
    Les mer
  • Behandlingstid

    Du får beskjed når vi har behandlet søknaden din. For studier med rullerende opptak får du som regel et betinget tilbud innen 1–3 virkedager, så lenge det er ledige plasser på studiet.

    Hvis du får tilbud om studieplass, aksepterer du det på Mitt Kristiania.

    Les mer
  • Semesterregistring

    Du må registrere deg for semesteret i StudentWeb. Dette er et krav for å få utbetaling fra Lånekassen.
    Les mer
  • SiO (Oslo) og Sammen (Bergen)

    SiO og Sammen tilbyr boliger, helsetjenester, barnehage, treningssenter og mye mer til sine medlemmer.
    Les mer
  • Lånekassen

    Alle våre studier er offentlig godkjent og gir rett til å søke lån og stipend fra Lånekassen.
    Les mer
  • Støtte og tilrettelegging

    Som student kan du få rådgivning, tilrettelegging og oppfølging på studierelaterte spørsmål og utfordringer. Vi har taushetsplikt.
    Les mer
  • Mitt Kristiania

    Her finner du timeplan, pensum, tjenester og alle andre verktøy du trenger som student.
    Les mer
  • Studentbevis

    Studentbevis er ditt adgangskort til campus, betalingskort på printere og lånekort på vårt bibliotek. Dette får du i våre resepsjoner (unntatt i Brenneriveien).
    Les mer

Hva lurer du på?

Våre studentambassadører svarer deg gjerne – på chat, telefon, e-post eller video.
Bestill gratis veiledning
Bildelenke til veiledningsside.

Ofte stilte spørsmål

Les mer om våre studenter