Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

Mathilde Hogsnes
Mathilde Hogsnes skriver doktorgrad om influensere, sosial påvirkning og kommersielle konsepter i visuelle sosiale medier.Foto: Kristiania / Christian Gundersrud Enger

KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Mathilde Hogsnes om influensere

En ny studie ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere. 

Studien analyserte 3278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antall følgere:

  • Mikro-influensere: mellom 1000 og 10 000 følgere
  • Influensere: mellom 10 000 og 500 000 følgere
  • Makro-influensere: mellom 500 000 og 1 million følgere
  • Mega-influensere: over 1 million følgere

Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold

Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.

 – Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning, sier Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien.

Forskerne fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:

 – Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.

Tekst: Per Olav Solberg, seniorrådgiver forskningskommunikasjon, Kristiania (Teksten er generert av ChatGTP, og lettere bearbeidet)

Referanse:

Mathilde Hogsnes, Tor-Morten Grønli, and Kjeld Hansen (2024) "Exploring Influencers’ Commercial Content on Instagram", Journal of interactive advertising https://doi.org/10.1080/15252019.2024.2316114

Vi vil gjerne høre fra deg!     

Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.   

Siste nytt fra Kunnskap Kristiania

  • Hva kan kunstig intelligens bety for deg og din karriere?
    Kunnskap Kristiania

    Hva kan kunstig intelligens bety for deg og din karriere?

    Alle må kunne bruke noen KI-verktøy. Men visse oppgaver i arbeidslivet vil aldri kunne utføres av maskiner.
    Les mer
  • Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store
    Kunnskap Kristiania

    Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store

    Influensere med mange følgere er mer eksplisitte i markedsføringen på Instagram enn influensere med færre følgere.
    Les mer
  • Is posting on social media for the benefit of the audience, or about building an image as professionals?
    Kunnskap Kristiania

    Is posting on social media for the benefit of the audience, or about building an image as professionals?

    The voices of professionals of preventive health are heard across all platforms on the internet.
    Les mer
  • Når mennesker og maskiner samarbeider for helsa vår
    Kunnskap Kristiania

    Når mennesker og maskiner samarbeider for helsa vår

    I fremtiden vil roboter og kroppsnær teknologi kunne hjelpe oss å hjelpe hverandre.
    Les mer