Mikro-influensere har flere kommersielle innlegg enn de store
-
Sist oppdatert
10. mai 2024
-
Kategori
Influensere med mange følgere er mer eksplisitte i markedsføringen på Instagram enn influensere med færre følgere.
KUNNSKAP FRA KRISTIANIA: Mathilde Hogsnes om influensere
En ny studie ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere.
Studien analyserte 3278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antall følgere:
- Mikro-influensere: mellom 1000 og 10 000 følgere
- Influensere: mellom 10 000 og 500 000 følgere
- Makro-influensere: mellom 500 000 og 1 million følgere
- Mega-influensere: over 1 million følgere
Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold
Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.
– Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning, sier Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien.
Forskerne fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:
– Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.
Tekst: Per Olav Solberg, seniorrådgiver forskningskommunikasjon, Kristiania (Teksten er generert av ChatGTP, og lettere bearbeidet)
Referanse:
Mathilde Hogsnes, Tor-Morten Grønli, and Kjeld Hansen (2024) "Exploring Influencers’ Commercial Content on Instagram", Journal of interactive advertising https://doi.org/10.1080/15252019.2024.2316114
Vi vil gjerne høre fra deg!
Send spørsmål og kommentarer til artikkelen på e-post til kunnskap@kristiania.no.
Siste nytt fra Kunnskap Kristiania
- Kunnskap KristianiaLes mer
DNA-sporing stopper svindel med sjømat
Forbrukere betaler ofte for en annen type fisk enn de faktisk får. En ny studie viser hvordan teknologi kan rydde opp i sjømatsvindel. - Kunnskap KristianiaLes mer
Slik skaper vi trygge, inkluderende og bærekraftige samfunn
Hvordan kan forskning hjelpe oss å se fremover i en ustabil tid? - Kunnskap KristianiaLes mer
Seks halvsannheter om Spotify
Mange har meninger om musikkstrømmetjenester, og særlig om Spotify. Musikkviter Audun Molde går noen av mytene etter i sømmene. - Kunnskap KristianiaLes mer
We found a way to stay ahead of the hackers
Artificial intelligence and tailor-made cyber security methods can detect vulnerabilities. This is how we do it.

Meld deg på vårt nyhetsbrev