Kunst, kognisjon og e-sport (ACE)
Nøkkelinformasjon
Varighet: 2020 -
Deltakere: Espen Sjøberg (leder), Høyskolen Kristiania, Raquel Wilner, Universitetet i Bergen (UiB), Jesper Barth Bugten, Universitetet i Agder (UiA), Simen Christensen Grøgaard, Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, Høyskolen Kristiania, Fredrik Færevaag, Høyskolen Kristiania, Nora Østby, Høyskolen Kristiania, Geoff Cole, University of Essex. Line Engen, Nasjonalmuseet, Luise Reitstätter, Universitetet i Wien.
Bakgrunn
Forskningsgruppen undersøker hvordan kunst, psykologi og e-sport kan berike hverandres fagfelt. For eksempel kan kunnskap om menneskets persepsjonssystem bidra til forståelsen av kunstopplevelser; kunsthistorie kan forklare designvalg og funksjon i dataspill; og e-sport gir innsikt i endringer i menneskelig atferd i takt med teknologisk utvikling og veksten i e-sportindustrien – for å nevne noe.
Gruppen driver aktiv forskning innen eksperimentell kunsthistorie, e-sportpsykologi og -kultur, kunst og persepsjon, kjønnseffekter og nevromiddelalder (neuromedievalism). Gruppen er imidlertid åpen for alle prosjekter uansett disiplin og begrenser seg ikke til en tverrfaglig tilnærming. Medlemmene står fritt til å jobbe med prosjekter innen generell psykologi, kunsthistorie, e-sport – eller en kombinasjon av disse.
ACE har flere aktive prosjekter relatert til kjønn, kunstpersepsjon, psykologi i videospill, e-sportkultur og spill, samt vitenskapshistorie. Det største pågående prosjektet i gruppen er Gender in Norwegian Art (GINA), som undersøker psykososiale årsaker til kjønnsforskjeller i det norske kunstmarkedet.
Gruppen møtes fysisk én gang per semester og annenhver måned via Zoom. Kontakt en av gruppelederne for mer informasjon.
