Kunst, kognisjon og e-sport (ACE)

Forskningsgruppen Kunst, kognisjon og e-sport (ACE) har et tverrfaglig fokus, med særlig vekt på samarbeid mellom kognitiv vitenskap, kunstforskning og e-sport.

Nøkkelinformasjon

Varighet: 2020 -

DeltakereEspen Sjøberg (leder), Høyskolen Kristiania, Raquel Wilner, Universitetet i Bergen (UiB), Jesper Barth Bugten, Universitetet i Agder (UiA), Simen Christensen Grøgaard, Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, Høyskolen Kristiania, Fredrik Færevaag, Høyskolen Kristiania, Nora Østby, Høyskolen Kristiania, Geoff Cole, University of Essex. Line Engen, Nasjonalmuseet, Luise Reitstätter, Universitetet i Wien.

Bakgrunn

Forskningsgruppen undersøker hvordan kunst, psykologi og e-sport kan berike hverandres fagfelt. For eksempel kan kunnskap om menneskets persepsjonssystem bidra til forståelsen av kunstopplevelser; kunsthistorie kan forklare designvalg og funksjon i dataspill; og e-sport gir innsikt i endringer i menneskelig atferd i takt med teknologisk utvikling og veksten i e-sportindustrien – for å nevne noe.

Gruppen driver aktiv forskning innen eksperimentell kunsthistorie, e-sportpsykologi og -kultur, kunst og persepsjon, kjønnseffekter og nevromiddelalder (neuromedievalism). Gruppen er imidlertid åpen for alle prosjekter uansett disiplin og begrenser seg ikke til en tverrfaglig tilnærming. Medlemmene står fritt til å jobbe med prosjekter innen generell psykologi, kunsthistorie, e-sport – eller en kombinasjon av disse.

ACE har flere aktive prosjekter relatert til kjønn, kunstpersepsjon, psykologi i videospill, e-sportkultur og spill, samt vitenskapshistorie. Det største pågående prosjektet i gruppen er Gender in Norwegian Art (GINA), som undersøker psykososiale årsaker til kjønnsforskjeller i det norske kunstmarkedet.

Gruppen møtes fysisk én gang per semester og annenhver måned via Zoom. Kontakt en av gruppelederne for mer informasjon.

Espen Wilner Sjøberg

Espen Sjøberg er førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania og underviser i psykologi og e-sport. Han har doktorgrad i atferdsanalyse, en underdisiplin av psykologi som forsker på læring. Sjøberg leder denne forskningsgruppen.
Les mer