Utsatt- og kontinuasjonseksamen
Skroll ned til:
Se også: Søknad om å skrive gruppeeksamen individuelt
Utsatt og kontinuasjonseksamen
Utsatt eksamen gjennomføres for studenter som hadde gyldig fravær under eksamen. Kontinuasjonseksamen gjennomføres for studenter som ikke har bestått eksamen eller vil forbedre karakter. For kontinuasjonseksamen belastes studenten med en avgift, for utsatt eksamen er det kostnadsfritt.
Vurderingsordning
Ny gjentaksordning
Påmelding for aktive studenter gjøres via StudentWeb, og er bindende når fristen er ute. Eksamensdatoer for kontinuasjonseksamen blir tilgjengelig i din StudentWeb når du melder deg opp til kontinuasjonseksamen.
På- og avmelding til utsatt- og kontinuasjonseksamen
På – og avmeldingsperioden til kontinuasjonseksamen er som følger:
- 11. januar – 1. februar for høstemner
- 19. juni – 10. juli for våremner
- 10. september – 1. oktober for bachelor – og masteroppgaven
Hvis gjentak skjer ved ordinær gjennomføring følger på- og avmeldingsperioden samme frister som ved oppmelding til ordinær eksamen.
Eksamensdatoer for kontinuasjonseksamen blir tilgjengelig i din StudentWeb ved påmelding til kontinuasjonseksamen. Fristen for på – og avmelding er uavhengig av påløpende klagesaker. Dersom du får tilbake en klage etter fristen for avmelding har gått ut, er det ikke mulig å trekke seg for vurdering.
OBS! Ved påmelding til kontinuasjonseksamen meldes man opp til hele emnet, og ikke bare én eksamen. I instruksen står det forklart hvordan du melder deg opp til eksamen og eventuelt hvordan man melder seg av en deleksamen i det valgte emnet.
Tilgang til Canvas
Hvis du tok emnet tidligere enn våren 2023 kan du få tilgang til siste versjon av emnet i Canvas. Da må du undervisningsmelde deg samtidig som du melder deg opp til kontinuasjon i studentweb.
Se instruks for oppmelding i studentweb:
► Instruks for påmelding til kontinuasjonseksamen
► Instruks for påmelding til kontinuasjonseksamen/Canvas
Tidligere student
Tidligere studenter som ikke har tilgang til StudentWeb, melder seg opp til kontinuasjon via skjema. Påmeldingen din finner du i din Studentweb innen en uke og senest innen oppmeldingsfristen går ut (10. juli eller 1. februar).
Kontakt disse for tilgang:
- Tilgang til Wiseflow: Bruk Kontakskjema for tidligere studenter
- Tilgang til bygget: Henvend deg i en av våre resepsjoner.
For å logge deg inn i StudentWeb bruker du fødselsnummer (11 siffer) og 4 siffers pinkode.
Tid for avvikling
Høyskolen Kristiania har to fastsatte kontinuasjonsuker (utsatt) i året.
Høstens emner kontinueres uke 8 og 9 med tilknyttede helger. Vårens emner kontinueres i uke 32 og 33, med tilknyttede helger. Emner som går både vår og høst kan kontinueres i begge kontinuasjonsukene. Kontinuasjon av bachelor-/masteroppgaven følger neste ordinære gjennomføring.
Informasjonen om hvilket semester emnet ble gjennomført, finner du i emnebeskrivelsen på nettsidene våre.
- Utsatt- og kontinuasjon av hjemmeeksamen er normalt 72 timers individuell hjemmeeksamen og gjennomføres ofte i helgene tilknyttet kontinuasjonsuken. Hjemmeeksamen i gruppe gjennomføres individuelt, så sant ikke noe annet fremkommer i emnebeskrivelsen.
- Ved kontinuasjon av samme mappekrav som ordinær eksamen skal hele mappen leveres på nytt i forbedret versjon.
- For kontinuasjon av sammensatt eksamen henviser vi til emnebeskrivelsen.
Utsatt- og kontinuasjon av muntlig og praktisk eksamen avvikles i forbindelse med kontinuasjonsuke høst/vår.
Gjentak av obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)
Studenter som ikke består obligatorisk aktivitet i emnet, meldes av eksamen og er selv ansvarlig for å melde seg opp til kontinuasjonseksamen.
Kontinuasjonseksamen regnes da som første forsøk på eksamen. Gjentak av obligatorisk aktivitet er kostnadsfritt. Obligatorisk aktivitet må avlegges og godkjennes innen to uker før kontinuasjonseksamen avholdes.
Prismodell for kontinuasjonsavgift
Ny eksamen/kontinuasjonseksamen avlegges mot egen eksamensavgift. Studenter som har gyldig fravær fra eksamen, kan gjennomføre utsatt eksamen kostnadsfritt.
Pris gjelder per eksamen og ledes av hvor mange studiepoeng emnet teller. Studiepoeng står blant annet oppført i emnebeskrivelsen og i StudentWeb.
Digital faktura sendes ut i etterkant av eksamensarrangeringen per e-post.
Prismodell for ny eksamen/kontinuasjonseksamen – gjeldene fra 12. juni, 2020:
Høyskolen Kristiania per eksamen: |
≤ 7,5sp = 1350kr |
> 7,5sp = 2200kr |
Fagskolen Kristiania per eksamen: |
≤ 15sp = 1500kr |
> 15sp = 2200kr |
Bacheloroppgave per eksamen: |
≤ 15sp = 4500kr |
> 15sp = 6750kr |
Masteroppgave per eksamen: |
≤ 15sp = 4500kr |
> 15sp = 6750kr |
Unntak i prismodell:
- Høy- og fagskoleemner på over 15 studiepoeng med tre eller flere eksamener har fastpris på 1350 kr per eksamen.
- Bachelor- og masteremner med tre eller flere eksamener har fastpris på 3300 kr per eksamen.
Forklaring til prismodell:
≤ betyr samme som eller mindre enn
> betyr høyere enn
Obligatorisk aktivitet er ikke en eksamen. Ikke-godkjent obligatorisk aktivitet gir rett til kostnadsfritt gjentak.
En eksamen (eller sammensatt eksamen) regnes for å være den bestemte eksamensaktiviteten du får gradering på i Studentweb. Enten karakterskala Bestått/ikke bestått eller A-F.
Eksempel på kostnadsberegning av eksamen i gjentak:
- Teller ett emne 5 studiepoeng (sp) på Høyskolen Kristiania vil hver eksamen i dette emne koste 1350kr.
- Teller ett emne 20 studiepoeng (sp) på Fagskolen Kristiania vil hver eksamen i dette emne koste 2200 kr. Med unntak: har emnet mer enn totalt to eksamener vil hver eksamen koste 1350kr.
-
Teller masteremnet 45 studiepoeng vil hver eksamen i dette emne koste 6750kr. Med unntak; har emnet totalt tre eksamener vil hver eksamen koste 3300kr.
Generell informasjon om kontinuasjonseksamen
Pensum ved kontinuasjon
Pensum og vurdering for kontinuasjon følger siste gjennomførte emnebeskrivelse. Det er studentens ansvar å undersøke om hvilket vurderingsgrunnlag som gjelder ved oppmelding til kontinuasjonseksamen i et emne.
Hvilken karakter blir stående?
Dersom du kontinuerer i samme eksamen (samme emnekode) flere ganger, vil alltid den beste karakteren være gjeldende og bli stående.
På – og avmelding til eksamen
Ved semesterregistrering melder du deg opp til vurdering (eksamen) i henhold til utdanningsplanen. Studenten må selv kontrollere at eksamenpåmeldingene er korrekt i Studentweb.
Frist for semesterregistrering:
- For høstsemester: 15. september
- For vårsemester: 15. februar
Dersom du ikke melder deg av eksamen innen fristen, registreres det som ett eksamenforsøk i det aktuelle emnet, uavhengig av om du avlegger eksamen eller ikke. Hvis du melder deg av eksamen, er du selv ansvarlig for å melde deg opp til utsatt eksamen. En student har totalt 3 forsøk på eksamen. Det kan gjennomføres inntil to ekstraordinære eksamener når et emne utgår. Dersom en student ikke har fullført sitt studieløp innen to år etter siste ordinære eksamen vil vedkommende miste sin studierett.
Du må selv lese og gjøre deg kjent med emnebeskrivelsene for dine emner det semesteret/studieåret eksamen skal avlegges.
Ta kontakt med Studentservice (logg inn med feide) dersom du er usikker på hvilke eksamener du kan/skal avlegge. Husk å inkludere studentnummer emnekode om mulig.