Detaljbilde av en person som jobber med skole.

– Det er ikke nødvendigvis negativt å være nervøs. Nerver eller spenning kan hjelpe oss med å holde fokus, og pushe oss til å prestere. Det er når disse nervene tar overhånd at det kan bli utfordrende for mange studenter.

Det forteller studierådgiver Marthe Jørgensen. Tidligere hadde hun, sammen med kollega Sofie Perlis, kurs i hvordan man håndterer eksamensnervene. Nå, når studentene sitter med eksamen hjemmefra, deler hun gledelig de beste tipsene over nett i stedet. For de fleste studenter har opplevd å kjenne eksamensnervene snike seg innpå samtidig som innleveringsfristen.

– Felles for eksamensnerver er at man føler man må prestere innen et tidsintervall, sier Marthe.

Slik blir din eksamenstid Som følge av koronaviruset blir det flere endringer for eksamen 2020. Les mer her.

Få god oversikt og gode rutiner

Marthe oppfordrer til å skape seg en god oversikt over oppgaven du skal gjennomføre. Spesielt viktig er dette nå i tiden hvor alle jobber hjemmefra og det er lettere å bli distrahert. Å skape seg en sone i hjemmet hvor man legger vekk andre ting og kan konsentrere seg utelukkende om eksamen kan være lurt.

– Lag en fremdriftsplan med delmål og frister for når du skal jobbe med eksamen og når du skal ta pauser. Kryss av for når du har nådd de ulike delmålene, - dette gir mestringsfølelse, samtidig som du holder oversikt over hvordan du ligger an.

En fremdriftsplan kan gjøre gjennomføringen av eksamen mer effektiv. Og det er viktig å ikke glemme pausene.

Vi kan ikke velge de utfordringene vi får, men vi kan velge hvordan vi møter dem.

– Når du kjenner du blir ukonsentrert eller føler at nervene tar overhånd kan det være fint med et pust i bakken. Det hjelper ikke å jobbe syv timer med eksamen hvis kun to er effektive. Man kan også bruke fremdriftsplanen og gi pauser i belønning når man har fullført noe.

Før du går løs på oppgaven er det viktig å lese emnebeskrivelsen godt. Hva forventes at du skal kunne i dette emnet?

– De fleste studenter stryker ikke til eksamen på grunn av mangel på kunnskap, men fordi de ikke klarer å få frem kunnskapen sin. Bruk derfor emnebeskrivelsen aktivt når du jobber med eksamen, oppfordrer Marthe.

Slik får du motivasjon til å jobbe hjemmefra Les mer her.

Ta vare på kroppen

Det er lett å ty til energidrikke, store mengder kaffe og raske løsninger for mat når man jobber med eksamen i flere timer. Resultatet er at det kan gjøre deg sløv, ukonsentrert og påvirke nattesøvnen.

– Ikke glem at hjernen din trenger påfyll! Spis næringsrik mat som gir deg energi, og drikk masse vann, sier Marthe.

Sørg for at kroppen får beveget seg litt mellom leseøktene.

Er du veldig stresset og anspent kan du ha fordel av å prøve ulike avspenningsøvelser. Og det er viktig å ikke glemme å bevege seg.

– Sørg for at kroppen får beveget seg litt mellom leseøktene. Bevegelse gjør kroppen godt og utløser endorfiner. Bruk gjerne pausen på å gå en tur, da får du litt frisk luft og.

Og ikke glem å ta vare på psyken

Det er en sammenheng mellom hva vi tenker og hva vi føler. Negativt selvsnakk har ofte negative konsekvenser for utførelsen din. Marthe oppfordrer til å bli oppmerksom på tankemønstret ditt. Ved å være bevisst på tankene dine og i hvilke situasjoner de kommer, har du bedre mulighet til å vurdere hvordan du skal forholde deg til de. 

Prøv å tenke som en idrettsutøver: "Dette får jeg til!"

– Når du merker at tankene dine dreier seg mot ”dette får jeg ikke til, jeg kommer til å stryke”, prøv heller å tenke som en idrettsutøver: ”Dette får jeg til!”.

Et annet godt råd er å snakke med noen. Mest sannsynlig sitter andre medstudenter med de samme tankene. Alle studenter ved Høyskolen Kristiania og Fagskolen Kristiania har også en egen studierådgiver i Avdeling for studentoppfølging. I tillegg har skolen også en sosialrådgiver som kan gi god oppfølging.

– Av og til hjelper det å si ting høyt, sier Marthe. 

Trenger du hjelp av studierådgiver? Ta kontakt med Avdeling for studentoppfølging her.

Noen ganger kan det være nødvendig å senke kravene man har til seg selv. Du trenger ikke å være nummer én i alt. Eksamen handler ikke om liv eller død. Det verste du kan gjøre er å ikke levere i frykt for å stryke.

– Vi kan ikke velge de utfordringene vi får, men vi kan velge hvordan vi møter dem. Gjør så godt du kan! Avslutter Marthe.