Mann med PC på fanget sitter foran en lysinstallasjon som ser ut som en haug med spaghetti.
Undervisningen er variert, med flere metoder og verktøy som gjør innholdet relevant og engasjerende.Foto: Kristiania/Jonatan Quintero

Oppsummert

  • Kristiania bruker profesjonelle videoprodusenter til å utvikle undervisningsmateriell for nettstudier.
  • Glem lange, kjedelige forelesninger. Her lærer du gjennom korte videoer, simuleringer, podkaster, intervjuer og interaktive oppgaver, som er mye mer engasjerende.
  • Undervisningen oppdateres stadig, etter tilbakemeldinger fra studentene om hva de lærer best av.

– Jeg vil skryte av Kristiania som har hentet ansatte fra TV-bransjen for å ta den audiovisuelle kommunikasjonen på alvor. Jeg liker å se oss som et produksjonshus som alle undervisere kan bruke til undervisningsformål, sier videoprodusent Petter Skafle Henriksen.

 Petter har selv mangeårig bakgrunn fra film- og tv-bransjen, og har jobbet på flere store produksjoner for TV 2 og NRK.

Nå er han en av dem som lager landets kanskje beste nettstudier for Kristiania.

Tar nettstudentene med ut i verden

Kristianias nettstudier tar deg med i situasjoner du ellers neppe ville fått sett. Den ene dagen ser man et intervju på Stortinget, den andre dagen kan man møte idrettspsykologer på Wembley Stadium i England.

– Det er det vi liker aller best – å ta studentene med ut til steder de ellers ikke ville fått tilgang til, sier Petter.

Studentene er opptatt av formidleren. Derfor blir våre undervisere coachet av skuespillere for å bli bedre foran kamera.

– Tidligere var tanken at nettstudenter skulle få nøyaktig samme undervisning som stedlige studenter. Det resulterte ofte i 45-minutters forelesningsvideoer, men det finnes så mange andre og ofte bedre løsninger, sier Petter.

Han opplever likevel at dersom de tradisjonelle forelesningene fjernes helt, etterlyser studentene dem.

– Vi anbefaler korte videoer, gjerne rundt 12 minutter, og heller flere av disse, sier han.

Det er en aldri så liten revolusjon i hvordan man bør lage nettstudier!

Selv om undervisningsproduksjonen i dag holder et langt høyere nivå enn for bare noen år siden, handler det fortsatt mest om personen foran kamera – og formidlingsevnen.

– Studentene er opptatt av formidleren. Derfor blir våre undervisere coachet av skuespillere for å bli bedre foran kamera. Det har vært veldig nyttig. Jeg er opptatt av at studioet skal være et trygt sted å være, forteller Petter.

En person i studio ser på skjermer som viser to personer i sofa under opptak.
PedTek drifter flere studioer på campus, men gjør også opptak ute på lokasjoner. Foto: Kristiania

Undervisningsformer som engasjerer

Hvert år produseres det hundrevis av forelesningsvideoer. Disse kan blant annet inneholde opptak ute på arbeidsplasser, intervjuer med eksperter, simuleringer eller laboratorieopptak. Man kan også se videoer av underviser som forklare fagstoff, men ofte er det da lagt inn animerte sekvenser eller stoppunkter med spørsmål underveis for å gjøre det mer engasjerende.

Simuleringer gjør det mulig å teste seg i realistiske situasjoner

Gjennom simulering opplever studentene fagstoffet på en visuell og praktisk måte, og de kan teste seg i realistiske situasjoner.

Dette kan være digitale rollespill eller animerte situasjoner, der de må ta beslutninger, reflektere over konsekvensene og se hvordan ulike valg kan lede til forskjellige utfall. Denne formen for praksisnær læring gir en realistisk opplevelse av arbeidshverdagen, uten at man trenger å være fysisk til stede. 

Eksempler på emner der dette blir brukt er Flerkulturell pedagogikk, der studentene går inn i rollen som vikarlærer i en klasse med elever fra ulike kulturer. Eller emnet Arv og familierett, der de utfordres til å finne juridiske løsninger for deling av formue ved skilsmisse.

Tilbakemeldinger fra studentene viser at simuleringer er en av de mest populære læringsformene. Mange fremhever at de gir en dypere forståelse og gjør det lettere å huske fagstoffet fordi kunnskapen settes inn i en sammenheng som oppleves relevant og praktisk.

En mann og en kvinne sitter på hver sin side av et rundt bord inne på et møterom.
Digitale rollespill gjør det mulig for studentene å sette seg inn i virkelige situasjoner. Foto: Kristiania

Med podkaster blir forelesninger mer tilgjengelig

Det satses i økende grad på podkaster som læringsressurs. Med eget studio for profesjonelle opptak kan både fagpersoner og inviterte gjester bidra.

Podkastene kan for eksempel være en samtale mellom to kollegaer som diskuterer en problemstilling, eller en samtale med en ekstern ekspert. Formatet gjør det mulig å fordype seg i temaer på en mer uformell og tilgjengelig måte, samtidig som det bidrar til variasjon i læringsopplevelsen.

Intervjuer med eksperter og kjente personer

Kristiania inviterer jevnlig gjester med verdifull erfaring fra arbeidslivet til sofaprat i studio, eller drar ut og intervjuer dem der de er. Et eksempel er emnet Samfunnsvitenskapelig metode, der Kristiania besøkte NRKs analyseavdeling for å vise hvordan metoden brukes i praksis. I emnet Arbeidslivspedagogikk blir studentene tatt med ut på ulike arbeidsplasser og møter pedagoger som forteller hvordan de bruker faget sitt i jobben.

Tidligere har også nettstudenter på Bachelor i spesialpedagogikk fått høre stortingspolitiker og advokat Abid Raja dele sine refleksjoner rundt språk, frihet, kultur, identitet og læring. Slike samtaler gir et virkelighetsnært innblikk i fagfeltet.

Filmklapper står på en pult inne i stortingssalen, klar til opptak av undervisningsmateriale.
Mye av undervisningsmaterialet filmes ute på lokasjoner – her fra Stortinget.Foto: Kristiania

Dette lærer studentene mest av

Portrett av Tove som smiler til kamera. Bakgrunnen er uklar, slik at fokuset ligger på henne.
Tove Kristiansen er utviklingsleder, og sammen med teamet sitt prøver hun ut nye metoder og verktøy for å videreutvikle og forbedre undervisningen på nettstudier. Foto: Kristiania

Visste du at Kristiania var først ut med å tilby utdanning uansett hvor og når man ville studere? Det hele startet som en brevskole i 1914 – og vi er fremdeles de mest innovative.

Tove Kristiansen leder utviklingsteamet i Avdeling for fleksibel og livslang læring, som prøver ut nye metoder og verktøy for å hele tiden videreutvikle nettstudiene. 

Vi utvikler læringsinnhold som møter nettstudentene. Det er variert og stimulerer til aktiv læring, sier hun.

Det jobbes derfor mye med både variasjon i videoformater og i utformingen av øvingsoppgaver. Det bygges også interaktive oppgaver inn i videoene, slik at studentene må stoppe underveis, reflektere over det som blir formidlet og sjekke om de har lært det sentrale faglige innholdet.

– Dette er en læringsform som studentene liker svært godt, forteller Tove.

Hun legger til at de er opptatt av å få tilbakemeldinger fra studentene på undervisningsmetodene, slik at de hele tiden kan bli bedre. 

– Vi har jevnlige evalueringer og samler studentpaneler flere ganger i semesteret. Studentene sier de lærer aller mest gjennom innsendingsoppgaver med tilbakemelding. Vi legger derfor vekt på å gi nettstudentene god individuell veiledning.

Tove forteller at fokuset fremover vil være på visuelt og multimedialt innhold, interaktivitet og variasjon, samtidig som nye teknologiske muligheter som kunstig intelligens tas i bruk.

– Det pågår pilotprosjekter der chatbotter testes som en del av undervisningen. Selv om dette fortsatt er i en tidlig fase, ser vi et stort potensial for hvordan AI kan styrke studentenes læringsopplevelse fremover, forteller hun.

Nettstudier+Veiledning

  • To nettstudenter poserer foran nøytral bakgrunn

    Vil du også studere på nett?

    Kristiania har studier med både fleksibel og fast oppstart – som passer deg og ditt liv.
    Les mer
  • Bildelenke til kontaktside.

    Spørsmål om nettstudier?

    Interessert i våre studier og lyst til å snakke med noen hos oss? Bestill gjerne en veiledningssamtale! Samtalen er helt gratis og uforpliktende.
    Les mer