Andrea Rymoen sitter foran et speil mens hun sminker seg. Det er dunkel belysning og Rymoen ser konsentrert ut. Det er tydelig at hun er back stage.
Andrea Rymoen vil i tiden fremover ikle seg flere ulike roller når hun skal jobbe med Miss Saigon ved et av Københavns største teatre.Foto: Privat

bachelorstudiet i musikkteater ligger alt til rette for at studentene skal bli allsidige og profesjonelle scenekunstnere. Studiet er intensivt, krevende og morsomt, og veiene etter endt utdanning er mange. Tre av våre alumni har gått den internasjonale stien ut i Europa.

Kapret drømmerollen

Astrid Giske har fått hovedrollen som Maria i West Side Story på Det kongelige teater i København. Musikalener en moderne tolkning av historien om Romeo & Julie, der Astrid spiller en ung pike som akkurat har kommet til New York på søken etter noe stort. Rollen fikk hun på noe utradisjonelt vis.

Giske er fotografert utendørs mens hun smiler mot kamera. Hun har på seg en lys skjorte.
Astrid Giske sier at hun ser spesielt frem til de magiske timene før forestilling, når hun sakte trer inn i rollen, imens hun ler med gode kollegaer og varmer opp både stemme og kropp.Foto: Privat

Showdagene kommer til å bli utrolig spennende!

Jeg ble kontaktet via Instagram av en casting director fra København, som hadde hørt om meg fra en tidligere felles kollega. I begynnelsen var jeg litt skeptisk, men dagen etter ringte produsenten og forklarte at de lette etter en Maria til West Side Story. Noen få dager senere satt jeg på flyet til Danmark for audition.

Uken etter fikk Giske en e-post om at hun hadde kapret drømmerollen.

Pedagogene som utfordrer

Giske beskriver flyttingen til København som et eventyr. Hun gleder seg til å oppleve blandingen mellom å bli kjent med byen og å sette seg på sykkelen mot operahuset på ettermiddagene.

– Jeg ser for meg at showdagene blir utrolig spennende. Det blir lange kvelder, men det kommer også til å bli fantastisk. Det er en helt spesiell følelse å låse seg inn i garderoben på et så stort og fantastisk operahus, med sommerfugler i magen, klar til å få på både sminke, parykk og kostymer.

Hun ser spesielt frem til å formidle historien til et stort publikum.

Den følelsen av at man har gitt alt man har når teppet går ned igjen på slutten av kvelden, er det vanskelig å sammenlikne med noe annet.

Giske var tidlig ute med å dra på auditions mens hun studerte, og hun husker godt den gode kompetansen til pedagogene fra denne tiden.

Både dansetimer, skuespill, ensemblesang og sangtimer utfordret meg som både utøver og menneske. 

Lærte nye teknikker under studietiden

Giske vil få selskap i København av en annen alumni, nemlig Andrea Rymoen. Hun har fått plass i ensemblet som skal sette opp Miss Saigon ved Københavns største, og eneste privateide teater – Det Ny Teater. Her vil hun få mange oppgaver å fylle, deriblant som understudy til Kim, den kvinnelige hovedrollen.

Vi skal spille seks forestillinger hver uke i tre-fire måneder, så jeg regner med at det blir ganske hektisk! Det vil nok også bli mye terping når jeg ikke er på teatret for å holde alt friskt i minnet.

Rymoen landet oppdraget etter at hun dro på audition i den danske hovedstaden. Hun har allerede fått god kontakt med flere hun skal jobbe med og gleder seg masse til å jobbe med dem.

Sangtimer og dansetrening

Rymoen ble ansatt ved Det Norske Teatret mens hun gikk tredjeåret på bachelorgraden i musikkteater. Herlærte hun masse om hvordan institusjonsteatre fungerer, og knyttet et stort nettverk.

Rymoen smiler direkte mot kamera. Hun sitter innendørs og har på seg en sennepsgul skjorte.
Rymoen går en hektisk tid i møte med mange forestillinger. For å holde seg frisk både fysisk og vokalt, kommer hun til å prioritere restitusjon fremover.Foto: Privat

 Under studietiden møtte jeg fantastiske medstudenter. 

– Under studietiden møtte jeg fantastiske medstudenter som jeg fortsatt jobber med og som har blitt mine nærmeste venner. Jeg hadde en ekstremt dyktig sanglærer i David Fielder. Jeg utviklet meg utrolig mye vokalt og fikk sterkere selvtillit på scenen.

Rymoen trekker frem dansetreningen som noe annet hun fikk spesielt bruk for etter studietiden.

– Vi hadde mye dans, og det har hjulpet meg masse med å komme gjennom førsterunden på auditions, forklarer hun.

Også sangteknikken «belting» (en sterk lydkvalitet som minner om fullstemme i et høyere register, ofte omtalt som brystklang), er noe Rymoen lærte å mestre under studietiden. Alle rollene hun har fått i ettertid har faktisk vært belt-roller.

Klar for Europeturné

Da Anne Birgitte Grindhaug svarte på et nyhetsbrev med informasjon om audition for oppsetningen av operaen Aida tidligere i år, hadde hun ikke regnet med å høre noe mer fra dem. Men så ble hun invitert til audition i Hamburg. Ikke lenge etter lå jobbtilbudet som ensemble-korist og sopran på bordet. Våren 2024 reiser Grindhaug på europaturné.

Etter planen blir det 12 land og 18 forskjellige byer, så showhverdagen blir nok både hektisk, utrolig lærerik, givende og morsom! Dette er min aller første store oppsetning, så det blir spennende å spille på de store scenene for tusenvis av publikummere.

Grindhaug er veldig spent på å endelig få oppleve det profesjonelle arbeidslivet på ordentlig. Og dét på et annet språk.

Vi skal synge på tysk og arbeidsspråket blir engelsk. Jeg gleder meg veldig til å bli kjent med kollegaene mine.

Det avgjørende for utviklingen

Fra studietiden har Grindhaug mange gode minner, med et samarbeid og samhold i klassen hun beskriver som unikt.

Alt vi lærte i studietiden har jeg hatt bruk for. Musikkteater er et svært sammensatt fagfelt hvor man skal mestre flere disipliner samtidig. Det å jobbe som kunstner krever også at man lykkes i å skape egen arbeidsplass og å markedsføre seg selv som utøver. Det har det i hvert fall gjort for meg.

Grindhaug fikk innføring iblant annet entreprenørskap, økonomi og søknadsskriving, men den største lærdommen mener hun kom fra arbeidet med oppsetningen av festivalen Musikaliteten, Nordens største musikkteaterfestival som Kristiania-studentene drev selv frem til 2021.

Grindhaug smiler rett mot kamera. Hun står utendørs og har på en sterkt grønn bluse og krøller i håret.
Under første audition sang Grindhaug klassiske sanger og var den eneste fra sin gruppe som gikk videre til neste runde. Da stod det dans med koreografene på menyen.Foto: Privat

– Her fikk vi satt kunnskapen ut i praksis. Denne lærdommen har jeg hatt stor bruk for i utviklingen av mine egne kunstneriske prosjekter og forestillinger. Når det gjelder det pedagoger er det flere som har utmerket seg og vært avgjørende for at jeg har blitt den utøveren jeg er i dag, forklarer hun.

Savnet etter det trygge klassemiljøet og studiehverdagen melder seg av og til, men Grindhaug sier detsamtidig er spennende å satse for fullt på arbeidet.

Til nå har frilanstilværelsen og det å jobbe som selvstendig næringsdrivende gått svært bra. Jeg gleder meg til å se hva fremtiden bringer!

Et bredt studentspekter

Erik Schøyen er instituttleder for institutt for scenekunst ved Kristiania. Han blir alltid veldig glad når alumni rapporterer «hjem» om alt det spennende de driver med.

– Det er viktig for meg å holde kontakten med tidligere studenter. På Kristiania utdanner vi studenter som går rett ut i arbeidslivet og vi har et bredt spekter av studenter som anvender utdannelsen i mange ulike kontekster.

Kvinne danser med sitt ensamble.

Bacheloren i musikkteater åpnet mange dører

Schøyen understreker at han er stolt av studentene som spiller store roller ulike steder i verden, men også av de som videreutdanner seg som pedagoger og løfter det han kaller «grunnfjellet innen kulturlivet».

– Vi er stolt av alle som bidrar til den store økologien i kultur-Norge og til at scenekunsten blomstrer.

Arbeidsnære studier

Studentene som studerer musikkteater får tre bachelorgrader i én, forklarer Schøyen. Både skuespill, dans og sang skaper en spennende kombinasjon av fag. Han vektlegger at det arbeidslivsnære er sentralt for studiene, og alle pedagogene selv jobber i bransjen i tillegg til å drive med undervisning. Dette sikrer en tett kontakt med bransjen.

– Pedagogene er selv utøvere, så vi går også på auditions, sier han med et smil.

Schøyen forklarer at lokale og internasjonale casting-byråer ofte besøker Kristiania for å «drille» studentene i audition-teknikk. På denne måten lærer de å søke karriere via auditions, samtidig som entreprenørskap også blir prioritert.

 Vi lærer studentene hvordan de kan drive egne kompanier, skape prosjekter og søke midler mellom oppdragene. Vi har også mange eksterne pedagoger som underviser hos oss. Det skaper en tett nerve til arbeidslivet, avslutter Schøyen.