Go to main content
Elisabeth Tjøsvoll-Eriksson
For musikkteaterartist Elisabeth Tjøsvoll-Eriksson står prosjektene i kø.Foto: Kristian Johan Gjertsen

Elisabeth Tjøsvoll-Eriksson fullførte bachelorgraden i musikkteater våren 2017, og etter endte studier har hver dag vært et eventyr. Allerede fra barneskolen iverksatte hun koreograferte danseopptredner og musikaler. Å gjemme seg i mengden var aldri et alternativ. Nå venter den egenskrevne jukeboks-musikalen «Hjertekaptein», med musikken til Lars Bremnes. Den går av stabelen torsdag 16. april på Sentralen i Oslo.

– Dette klarer jeg nærmest ikke å vente til. Jeg har alltid elsket å stå på scenen!  

Elisabeth Tjøsvoll-Eriksen har skrevet musikalen "Hjertekaptein" som har premiere på Sentralen i Oslo denne våren. Fra venstre: Håkon Steinsholt, Sofie Huijs, Vegard Heggelund, Lina Kristin Berg, Elisabeth Tjøsvoll-Eriksson, Thomas Breivik Gotten og Rosalide Hatling Skevik.

 

Stå på-vilje lønner seg 

Selv om Elisabeth oppnådde gode karakterer, var det ikke resultatene i seg selv som førte henne ut i søkelyset. Hun påpeker at det har vært tunge perioder både på videregående, høyskolen og etter fullført skolegang. Å gjøre noe annet var likevel aldri et alternativ. Viktigheten av å ta et steg ut av komfortsonen var noe hun opplevde raskt.  

– Min opplevelse fra studietiden var at det var hektisk, travelt og veldig kreativt utfordrende. Jeg lærte å jobbe under press og løse problemstillinger. Jeg fikk mange gode erfaringer som jeg har tatt i bruk etter endt utdannelse, sier hun. 

Foto: Sara Odessa Andresson

Et fargerikt miljø  

Et godt klassemiljø er av stor betydning hva gjelder trivsel. Bachelor i musikkteater består av alle type mennesker, fra alle steder i landet. De deler likevel én og samme lidenskap; nemlig et hjerte for musikk og teater.  

– Klassen vår var en skikkelig god gjeng, med et godt samhold. Det jeg opplevde som unikt med vår klasse var at vi ikke så på hverandre som konkurrenter, selv om vi alle kjempet om å få en audition. Vi var støttende og motiverende mot hverandre, forteller Elisabeth. 

  

Livet etter studiene 

For mange kan overgangen fra studier til arbeidslivet være brutal. Etter å ha hatt et tydelig studieløp med god oppfølging må man plutselig være selvdreven. Man må selv sørge for å opprettholde kunnskapen innen sitt fagfelt. Elisabeth legger ikke skjul på at det var tøft.  

– Det var selvfølgelig en overgang, fra å ha gått på skole i mange år, til å plutselig stå på egne ben. Jeg fikk mange gode råd til hvordan man finner auditionmateriale, og ble stadig mer ekstrovert, samtidig som jeg oppdaget at mine meninger og min personlighet faktisk betyr noe for andre. Med dette har jeg oppnådd flere mål, som jeg bare hadde et lite håp om å få til. Noen ganger må man bare reise seg opp fra sofaen og skape egne prosjekter.

Står man på, så når man ofte ønskede mål. Bacheloren i musikkteater kan åpne utallige dører, noe Elisabeth understreker. 

– Mine medstudenter er overalt. Noen av dem jobber i utlandet som showartister på cruise-skip, eller studerer videre innen kreative fag. De produserer eget, jobber i Dyreparken som skuespiller, eller gjør teateroppdrag rundt om i landet. Andre igjen har valgt å gå en helt annen vei. 

Møtet med arbeidslivet 

Viktigheten av å bygge et godt nettverk innad i bransjen så vel som i andre bransjer, kan være av stor betydning for videre karriere. For Elisabeth var det intet unntak.   

– Jeg har et godt nettverk og kontakter i bransjen takket være Musikkteaterhøykolen. Noen har jeg samarbeidet med i ettertid, og andre har jeg fått kommet på audition til,  takket være skolen.  

I dag kombinerer hun praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på Vestlandet, mens hun jobber som teaterlærer på Karmøy Kulturskole.  Der fikk hun nylig jobben med å sette opp og regissere musikalensemblet sin produksjon av «Shrek: The Musical», som har premiere på Festiviteten i Haugesund i november.

– Det er veldig gøy å være på den siden av en musikalproduksjon også, avslutter hun.