Skjermgrabb av monstre som skyter på hverandre på en strand.
Viewalk lar deg bruke mobiltelefonen til å oppdage – og spille i – spennende verdener. Alt du trenger er en mobiltelefon! Studenter fra Bachelor i spilldesign og Bachelor i 3D-grafikk ved Kristiania var med på å lage spillet da de hadde praksis i teknologiseslskapet Viewalk.Foto: Viewalk

Jeg står på en øde øy, i en forlatt leir. I horisonten ser jeg et ukjent piratskip – er det flere av oss her på Skattøya, mon tro? Det er ingen tid å miste! Jeg kryper på huk så ingen skal se meg, gjennom busker og vrakrester. Så ser jeg den – hulen! Det glitrer i mørket av noe som sikkert er gull og edle stener ... plutselig kvepper jeg til av en høy lyd! Jeg kaster meg rundt, og fyrer løs med paintball-geværet mitt, PLOFF! PLOFF! PLOFF! Den lille hønen som skremte meg, hadde ikke nubbesjanse.

Fornøyd – og andpusten  legger jeg bort mobiltelefonen.

– Dette er en annerledes måte å spille dataspill på, sier Bengt Ove Sannes og Kim Baumann Larsen fra det norske startup-selskapet Viewalk.

Bildelenke til sak om spillprisen.

Kristiania-studenter nominert til spillpris!

De har utviklet en spillplattform hvor du kan gå, løpe og krype rundt i virtuelle verdener. Det har mye til felles med virtuell virkelighet (VR), men kan brukes på en vanlig mobiltelefon, helt uten ekstra tilbehør. Med Viewalk kan man enkelt utvikle spennende, digitale rom hvor alt er mulig. Og Kristiania-studenter fra Bachelor i spilldesign og Bachelor i 3D-grafikk har vært på å lage det.

– Viewalk er intuitivt og kan brukes av alle. Vi har testet det på folk fra 7 til 70, og det har fungert kjempebra. Det eneste som kreves av deg, er at du kan bevege deg, og at du kan bruke en touchskjerm, forklarer Larsen.

Viewalk kan bli en enkel og billig inngangsbillett til det mye omtalte «metaverset»: Et digitalt rom hvor man kan treffe andre og tilbringe tid sammen.

spilldesign 3d-grafikk kristiania viewalk.jpg
Martin Sarnes, Håvard Olsen, Brusk Gyan og Jialang Alex Chi hadde praksis i Viewalk. – Vi fikk en veldig god attest av Kim Baumann Larsen, som er kjent i 3D-miljøet. Den attesten har bidratt til at vi allerede har fått flere jobbintervjuer, forteller de.Foto: Kristiania/Haakon Dueland

Virtuell turisme og skytespill

Teknologien i spillene har mange bruksområder, som for eksempel såkalt virtuell turisme (hvor du kan bevege deg rundt på en virtuell versjon av Prekestolen), innen arkitektur (få en digital omvisning i en leilighet som ennå ikke er bygget), eller i dataspill.

Dagens mobiltelefoner har så mye kraft at denne teknologien endelig er tilgjengelig for vanlige folk.

– Den teknologiske utviklingen har gått veldig fort. Dagens mobiltelefoner har så mye kraft at denne teknologien endelig er tilgjengelig for vanlige folk. Det gjør at bruksområdene også blir flere. Et annet eksempel på hvordan det kan brukes, er digitale møterom hvor man kan snakke sammen. Men da må man også lage digitale verdener hvor folk faktisk har lyst til å oppholde seg i, sier Sannes.

Populære dataspill som Fortnite har slått godt an, fordi de er lette å bruke samtidig som man gjør noe annet. Når folk spiller Fortnite, er det like mye for å snakke med venner samtidig. Derfor har også selskaper som Facebook investert mye i denne typen teknologi.

Her kan du se skjermbilder fra en tidlig testversjon:

Skjermgrabb fra spillet der roboter slåss i et futuristisk landskap.

– Selskapet stolte på oss

Håvard Olsen, som studerte Bachelor i spilldesign da han hadde praksis hos Viewalk.

Vi fikk mye tillit av Viewalk. Vi lærte mye nyttig, spesielt det å jobbe med VR- og utvidet virkelighet-teknologi, forteller han.

Alex Chi og Brusk Gyan, som studerte Bachelor i 3D-grafikk, forteller at de lærte mye av det å jobbe tverrfaglig sammen med andre Kristiania-studenter under praksistiden i Viewalk. 

– Systemet vårt gjør at det bare tar sekunder fra vi legger ut en ny spillverden og til spillerne kan utforske den på mobiltelefonene sine.

Dette gjorde at vi lærte mye om hvordan de andre jobber, og hvordan dette bidrar til å samle alt arbeidet i et felles sluttprodukt gjennom å jobbe tverrfaglig. Det var stor forskjell på å jobbe med et prosjekt på skolen, og å jobbe i en bedrift. Vi lærte mye gjennom å utforske, finne nye måter å løse ting på, og å snakke sammen underveis, forteller de.

Det som skjer under panseret på Viewalk er komplisert, men det ferdige produktet er lett å bruke. Det gjør at du enkelt kan utforske tropiske øyer, snike deg rundt i korridorene på en romstasjon, eller ha snøballkrig i et vakkert vinterlandskap.

– Systemet vårt gjør at det bare tar sekunder fra vi legger ut en ny spillverden og til spillerne kan utforske den på mobiltelefonene sine, forteller Sannes.

Viewalk_founders_Spillkonventet2022_Resized_20220620_1847521.jpg
Bengt Ove Sannes og Kim Baumann Larsen er gründerne bak Viewalk. – Man må være spillutvikler, frontend-designer, backend-utvikler, leder og selger – og alt annet. Da kommer det godt med å ha praksisstudenter på laget, forteller de.Foto: Viewalk.

Investor på plass

I fire måneder jobbet hele teamet med å lage og ferdigstille innhold til Viewalk-plattformen. I mars 2022 flyttet de inn i nye lokaler hos Mesh, et arbeidsfellesskap på Youngstorget.

– Studentene har vært helt essensielle for innholdet i betaversjonen av appen. Vi jobbet som ett, stort team, med mye tverrfaglig arbeid. Men alle hadde også sine styrker som gjorde at vi utfylte hverandre på en veldig god måte, forteller Larsen, som selv underviser ved Kristiania.

– Å ha studenter i praksis har også gjort at vi får utviklet selskapet, noe som ikke er så lett når man kun er et par gründere. Å være flere ansatte gjør at vi får utviklet og testet systemer og rutiner for hvordan vi jobber, meddeler Sannes.

Det siste året har Viewalk brukt på å rigge seg for konkurranse i en krevende bransje, ved hjelp av unike løsninger og ved å få med eksterne investorer på laget.

– Vi lærer mye av å ha praksisstudenter, og studentene får brukt evnene sine på praktiske oppgaver som de vil møte i arbeidslivet. Vi håper at vi får praksisstudenter også til neste år, forteller Larsen.

– Viktig å ha på CV-en

Spilldesign-studenten Martin Sarnes forteller at den store fordelen med praksis er arbeidserfaringen man får.

 – Det hjelper mye når man skal ut å søke jobb etter endt studiene. I tillegg fikk vi mye rom for utforskning, og mye veiledning for å løse de oppgavene som var utfordrende.

Brusk forteller at han gjennom tiden i praksis lærte mye om hvordan bransjen fungerer.

Ettersom vi alle satt i et stort kontorlandskap, kunne man lett snakke med de andre og lære av dem. Vi lærte blant annet om visuell programmering og å programmere i javascript, noe vi ikke hadde gjort uten denne måten å jobbe på.

Dobbel content spilldesign og 3d-grafikk