Foto av to kvinner og to menn i en heis.
Fire av studentene ved bachelor i spilldesign har fått en real opptur: Spillet deres «Elevator» er nominert til den høythengende bransjeprisen Spillprisen! I heisen fra venstre: Marie Jacobsen, Charlotte Molnar, Jonas Ludvik Odden og Simon Jacobsen.Foto: Høyskolen Kristiania/Haakon Dueland

I april skal Norges beste dataspill kåres. I år er et spill laget av studenter ved Bachelor i spilldesign stemt frem av en bransjejury som en av fem nominerte i kategorien «Beste spilldesign». Det er bransjeorganisasjonen Virke som deler ut prisen. Charlotte Molnar, Lead Level Design og grafisk design, (27) forteller at hun brøt ut i jubel da hun fikk beskjeden. 

– Jeg satt i et møte på praksisplassen min, Tidvis, hvor vi i utgangspunktet feiret helt andre ting, men dette ble bedøvet av et stort skrik fra meg og en kjempeapplaus fra mine kolleger! Det var et herlig øyeblikk og jeg kunne ikke vært mer stolt av teamet og meg selv, sier hun.

Spillet studentene lagde heter «Elevator», og er et historiedrevet utforskningsspill, satt i en stor og mystisk kontorbygning. Spillet er et resultat av et eksamensprosjekt studentene har hatt som en del av utdanningen.

– Mye Fjordland og energidrikk

To mannlige og to kvinnelige studenter fotografert foran en vegg.
De fire studentene ble kjent gjennom studiene, og bestemte seg for å danne spillselskap sammen. – Som alle samarbeid hadde det sine oppturer og nedturer, i form av uenigheter og krangler, men ved å sette klare retningslinjer for konfliktoppløsning klarte vi å jobbe oss gjennom prosjektet som venner, sier Simon Jacobsen.Foto: Høyskolen Kristiania/Haakon Dueland

Charlotte forteller at samarbeidet studentene imellom har vært veldig godt.

– Gjennom de to første årene på Bahelor i spilldesign, så har vi alle utviklet våre egne styrker og kvaliteter samt fulgt med på hverandres utvikling. Vi skjønte at sammen kan vi derfor både lære mye av hverandre og få til et godt samarbeid basert på kompetansen den enkelte satt på. Gruppedynamikken førte til mye moro og gode idéer.

Produksjonen også innebar eksternt og tverrfaglig samarbeid, der de fikk låne kompetansen til både medstudenter og bransjefolk til lyd, musikk og stemmeskuespill.

– Å utvikle spill og å jobbe kreativt er en utfordrende prosess som krever at du må prioritere arbeidet over andre aspekter av livet ditt. Det var perioder med lite søvn, mye Fjordland og energidrikk, men sammen kunne vi både gråte og le oss gjennom det, sier Charlotte.

Praksis hos Hyper Games

– Det var og er fremdeles litt surrealistisk å se spillet vårt på en slik liste sammen med andre, store titler. Bare det å kunne ha på porteføljen at spillet vårt er nominert er jo stort for en student, forteller produsent og programmerer Jonas Ludvik Odden (22).

Han forteller at han stortrives på bachelorstudiet.

– Jeg er en veldig teknisk person og liker å jobbe hands-on på spill. Har derfor likt best fagene som Spillprototyping, hvor vi har lært å utvikle konsepter kjapt og å teste om de vil funke i en spillmotor, og Systemdesign, hvor vi har blitt utfordret til å lage og designe åpne systemer som enkelt skal kunne brukes for å lage spill.

For tiden har han praksisplass hos Hyper Games (kjent for spillene «Mørkredd» og det kommende Mummitrollet-spillet «Snufkin: Melody of Moominvalley»).

– Jeg fikk internshipet etter at Hyper Games besøkte klassen vår for å vise frem sitt nye spill. Da sa de at de trengte interns. Jeg sendte da mail til daglig leder i Hyper Games, fikk et intervju og gjorde en liten opptaksprøve. Det var veldig gøy å få plass her, sammen med to andre fra klassen! 

Spillprisen Elevator Høyskolen Kristiania UpDown Games3.jpg
I løpet av studiene har bacheorstudentene i Spilldesign laget 14 spill! Nå er de alle ute i praksis hos ulike norske selskaper.Foto: Høyskolen Kristiania/Haakon Dueland

Har laget 14 spill i undervisningen

Marie Jacobsen (24) er Art Director og level designer i studentenes eget spillselskap som heter UpDown Games. Hun forteller at alle studentene har hatt ulike oppgaver i forbindelse med utviklingen av spillet.

– Siden vi er et lite team, har alle hatt flere roller på dette prosjektet. Jeg jobbet i hovedsak med level design, art direction og story. Jeg har også jobbet mye med markedsføringen av spillet og redigert vlogs og trailere, forteller hun.

Spillet ble utviklet over en intensiv periode på litt under fire måneder, og innebar mye jobbing både på kveldstid og i helgene. De har også fått bistand av andre Kristiania-studenter, som Petter Moland (musikk) og Maren Holm (lyddesign).

– I løpet av studiet har jeg totalt vært med på utviklingen av 14 spill, men «Elevator» kan sannsynligvis regnes som det største og mest ambisiøse prosjektet mitt så langt, forteller hun.

Marie er også en av studentene som fikk praksis i Hyper Games.

– Jeg trives utrolig godt! Jeg får masse god erfaring, lærer nye ting hele tiden og føler meg allerede bedre forberedt til jobblivet. 

Lager norsk science fiction-spill

Simon Jacobsen (21) er designer og forfatter, og styrer dessuten sosiale medier for det lille spillselskapet.

– Jeg har hatt veldig mange forskjellige oppgaver, og har drevet med design, dokumentasjon, skriving og ideutvikling. Vi er en liten klasse og vår felles spillinteresse bringer oss sammen og gjør at vi alltid har noe å snakke om. Neste alle prosjektene vi jobber på er gruppeprosjekter hvor vi blir satt sammen med tilfeldige personer fra klassen, og da blir vi jo veldig godt kjent.

Simon er for tiden i praksis hos den norske utvikleren Loeding AS, som for tiden utvikler et spill kalt Last Days of Snow. Det er et narrativt eventyrspill hvor historien utspiller seg i Norge: året er 2050 og du spiller som 12 år gamle OSKAR som en dag er involvert i en mystisk hendelse som gir ham muligheten til å hacke og kontrollere maskiner, forteller han.

– Jeg har blitt tatt svært godt imot og får jobbet med masse forskjellig og får lært mye, forteller han.

Simon tror ikke at «Elevator» kommer til å stikke av med den gjeve bransjeprisen, men ser likevel frem til prisutdelingen.

– Det jeg derimot er spent på, er å møte alle de største navnene i norsk spillbransje som kommer til å være der, asvlutter han.

  • Spillprisen 2021 deles ut 02. april.

BA spilldesign + spør en studet (double content card)