Foto av tre kvinner og en mann, på en strand. Bak dem ligger bydelen Gyldenpris i Bergen.
– De digitale kursene har vært en gavepakke for alle som jobber med ungdomsbedrifter, sier fagansvarlig Ingrid Karoline Stensnes (foran) fra Ungt Entreprenørskap. Bak, fra venstre: Daglig leder Gry Sæterdal, fagansvarlig Ingrid Kristoffersen og rådgiver Fridtjov Falch Sorø.

Hvert eneste år starter og driver rundt 12.000 elever i videregående skole sine egne ungdomsbedrifter, i regi av den ideelle organisasjonen Ungt Entreprenørskap (UE). De utvikler et produkt eller en tjeneste, driver produksjon, markedsføring og salg av disse. Underveis lærer de om alle sider ved det å drive en bedrift. Noen ungdomsbedrifter blir senere suksessfulle selskaper som både utfordrer og skaper endring, andre tar med seg verdifull erfaring til eksisterende arbeidsplasser.

I 2020 ble derimot mye annerledes. Koronasituasjonen gjorde at undervisningen ble gjort digital, og de ferske ungdomsbedriftene måtte drives fra kjøkkenbord og soverom over det ganske land. Heldigvis hadde UE og Kristiania en plan.

Når ut til hele Norge

Portrettfoto av kvinne på en takterrasse, i bakgrunnen ser man en by ved vannet.
– Våre forskere og undervisere har bakgrunn fra – eller jobber fremdeles i – noen av landets største bedrifter, og ville veldig gjerne bidra til dette viktige arbeidet, sier Line Louise Røen, leder for regional markedsutvikling ved Høyskolen Kristiania Bergen.

– Vi har jobbet lenge med en digital ressursplattform for videregående skoler over hele landet, men at koronasituasjonen gjorde det enda mer presserende. Målet er at alle ungdomsbedriftslærere og -elever skal ha de samme oppdaterte ressursene, uansett hvor i Norge de befinner seg, sier Ingrid Karoline Stensnes, fagansvarlig for videregående skole ved Ungt Entreprenørskap Vestland.

Foto av studenter i et rom. En av dem peker på lapper på en vegg.

Nå kan du ta gründer-utdanning

På kort tid har forskere, forelesere og markedsavdelingen ved Kristiania sydd sammen ulike kurspakker og videoforelesninger, der skoleelevene har fått opplæring i alt fra teambuilding til hvordan bygge gode nettsider og drive markedsføring i sosiale medier. Sammen med kursene fulgte det også praktiske øvingsoppgaver og egne veiledninger for lærerne som skulle koordinere det hele.

 Tanken bak kursene er at de skal gi elevene praktisk info om hvordan man for eksempel faktisk setter opp en reklamekampanje i sosiale medier, utarbeider en markedsføringsplan eller gjør enkle øvelser som skaper en god bedriftskultur.

– Lett å bruke i undervisningen

– Lærerne sier til oss at formen på kursene gjør det veldig lett å bruke, uavhengig av om skolene kan holde åpent eller ikke. Dette er kurs som kan integreres i undervisningen når det passer. Selvfølgelig skal vi ha fysiske kurs og arrangementer når situasjonen tillater det, men dette har vært en gavepakke for alle som jobber med ungdomsbedrifter, sier Stensnes.

Ved skoleårets slutt skal alle ungdomsbedriftene avvikles. På den måten får de kunnskap om alle sider ved det å drive en bedrift, men også mye annet, forteller Stensnes.

– Ungdomsbedrift er en metode å lære på. Det å gå fra å utvikle en idé til å sette den ut i live, gir elevene handlingskompetanse og tro på seg selv. Det handler ikke bare om å våge å bli gründer, men om å mestre og å lære seg å samarbeide. Ved å drive en bedrift får man masse kunnskap, også om økonomi og lovverk, som kommer til nytte på andre områder, sier Stensnes.

Foto av mann med mobiltelefon.

Bestill gratis veiledning

Fagfolk fra bransjen

Line Louise Røen er leder for regional markedsutvikling ved Kristiania Bergen. Hun forteller at samarbeidet med Ungt Entreprenørskap er viktig for høyskolen.

– Det var viktig for oss å kunne bidra med vår forskning og kunnskap inn i dette prosjektet, forteller Røen.

Kristiania og Fagskolen Kristiania er kjent for bransjenærhet, og er blant de største i Norge på undervisning over nett. Dessuten har Kristiania noen av landets mest populære markedsførings- og entreprenørstudier, med forelesere som selv har erfaring fra denne delen av arbeidslivet. Dette har bidratt til å gjøre kursene praktisk rettet.

– Vi har samarbeidet lenge med Ungt Entreprenørskap, og de gjør en utrolig viktig jobb med å inspirere og bistå unge som vil starte opp sine egne bedrifter. Våre undervisere har bakgrunn fra – eller jobber fremdeles i – noen av landets største bedrifter, og ville veldig gjerne bidra til dette viktige arbeidet, sier hun.

Entreprenørskap + Innovasjon